مرحله پنجم انتخابات مجلس هند برگزار شد/ بنگال غربی پیشتار مشارکت رای دهندگان

تهران- ایرنا- مرحله پنجم انتخابات مجلس عوام هند موسوم به لوک سابا برگزار شد و در این دور بیش از ۵۷ درصد رای‌دهندگان مشارکت کردند؛ ایالت بنگال غربی با ۷۳ درصد مشارکت در میان همه ایالت‌هایی که تاکنون در انتخابات شرکت‌ کرده‌اند، پیشتاز است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای خبری روزنامه هندوستان تایمز، مرحله پنجم انتخابات مجلس عوام هند موسوم به لوک سابا، در ایالت‌های بیهار، جامو و کشمیر، لدخ، جرکند، مهاراشترا، اوریسا، اوترپرادش و بنگال غربی، در ۴۹ حوزه پارلمانی در هشت ایالت و قلمرو ایالتی هند برگزار شد، مشارکت کلی رای دهندگان ۵۷.۵۱ درصد به ثبت رسید، بنگال غربی با ۷۳ درصد مشارکت در میان ایالت‌ها پیشتاز بود.

چرا انتخابات هند طولانی است؟

شبکه خبری الجزیره در گزارشی نوشت: در طول سال‌ها، تعداد روزهایی که رای‌گیری در هند به طول انجامیده، بسیار متفاوت بوده است، از کوتاه‌ترین زمان یعنی چهار روز در سال ۱۹۸۰ تا ۳۹ روز در انتخابات ۲۰۱۹ و تا ۴۴ روز در سال ۲۰۲۴.

به گفته ان گوپالاسوامی، ناظر پیشین انتخابات هند، دلیل اصلی انتخابات چند مرحله ای، استقرار نیروهای امنیتی فدرال است که حضورشان برای بررسی همه چیز از خشونت های مربوط به رای گیری یا تلاش برای جلوگیری از تقلب لازم است.

ان باسکارا رائو، محقق انتخابات در هند و رئیس مرکز مطالعات رسانه ای مستقر در دهلی نو، گفت: با این حال، نظرسنجی های پراکنده تضمینی برای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه نیست، زیرا تبلیغات طولانی تر به نفع حزب حاکم است.

رائو استدلال کرد: این روند باید کوتاه شود. هرچه این روند طولانی‌تر باشد، فرصت بیشتری برای حزب حاکم برای استفاده از زیرساخت‌های دولتی برای مبارزات انتخاباتی فراهم می‌شود.

چهار مرحله اول انتخابات سرنوشت ۳۷۹ نفر از ۵۴۳ عضو لوک سابا را تعیین کرده است.

تاکنون، رای گیری برای همه کرسی های ایالت های جنوبی تامیل نادو، کرالا، کارناتاکا، قلمروهای اتحادیه جنوبی دادرا و ناگار هاولی، دامن و دیو، لاکشادویپ، جزایر آندامان و نیکوبار، و پودوچری و تمام ایالت های شمال شرقی مگالایا، آسام، مانی‌پور، میزورام، آروناچال پرادش، ناگالند، سیکیم و تریپورا، اوترکند در شمال، چاتیسگر در مرکز هند و گوا، گجرات و راجستان در غرب هند به پایان رسیده است.

به گزارش ایرنا، رای گیری در انتخابات سراسری مجلس عوام هند موسوم به لوک سابا از ۱۹ آوریل (۳۱ فروردین) آغاز شده است.

حزب بهارتیا جنتا (BJP) به رهبری نارندرا مودی، نخست وزیر هند، امیدوار است که اکثریت پارلمانی لازم را به دست آورد، این در حالی است که انتقادهایی مبنی بر تضعیف دموکراسی در هند از زمان به قدرت رسیدن این حزب در ۱۰ سال گذشته افزایش یافته است.

انتخابات هند با بیش از ۹۶۹ میلیون نفر واجد شرایط رای دهی که بیش از ۱۰ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند، بزرگترین تمرین دموکراتیک در جهان است.

‌نامزدهای این انتخابات برای ۵۴۳ کرسی و در هفت مرحله با یکدیگر رقابت می‌کنند و شمارش آرا در ۴ ژوئن (۱۵ خرداد) پس از رای‌گیری در ۱۹ آوریل (۳۱ فروردین)، ۲۶ آوریل (۷ اردیبهشت)، ۷ می (۱۸ اردیبهشت)، ۱۳ می (۲۴ اردیبهشت)، ۲۰ می (۳۱ اردیبهشت)، ۲۵ می (۵ خرداد) و اول ژوئن (۱۲ خرداد) انجام می‌شود.

سن رای دادن ۱۸ سال است و نامزدها باید حداقل ۲۵ سال سن داشته باشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha