مرمت و بازسازی ۲۹ بقاع متبرکه در سمنان/ ۴۹ رمان با موضوع موقوفات به نگارش درآمد

سمنان - ایرنا - مدیرکل اوقاف و امور خیریه سمنان از مرمت سه اثر تاریخی در تملک این اداره‌کل خبر داد و گفت: مرمت ۹ کاروانسرا و ۲۹ بقاع متبرکه در دست اقدام است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام ستار علیزاده مدیرکل اوقاف و امور خیریه سمنان روز چهارشنبه در همایش وقف و رسانه استان سمنان در عمارت تاریخی خیل‌خان مهدیشهر گفت: برای مرمت آثار تاریخی در تملک این اداره‌کل با میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان رایزنی و مرمت تعدادی از آثار تاریخی آغاز شد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه سمنان اظهار کرد: ۳۲ وقف جدید با زیربنای یکهزار و ۴۶۰ مترمربع به ارزش بیش از ۸۵۰ میلیارد ریال نیمه نخست امسال در این استان ثبت شد.

این مسوول ادامه داد: ۳۰ طرح سرمایه‌گذاری از محل موقوفات به ارزش پنج‌هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال در دست اجراست.

حجت‌الاسلام علیزاده افزود: مرمت تعدادی از بناهای تاریخی دیگر در تملک اداره کل اوقاف و امور خیریه سمنان با تکمیل روند اداری آغاز می‌شود.

وی اضافه کرد: مرمت سه اثر تاریخی در تملک اداره‌کل اوقاف و امور خیریه سمنان در حال انجام است و مرمت ۹ کاروانسرا در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه سمنان اظهار کرد: ۱۸۰ میلیارد ریال طبق نیات واقفان استان سمنان امسال هزینه شد و با هدف ارتقای بهره‌وری و درآمدزایی موقوفات طرح سرمایه‌گذاری با پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصد و اشتغالزایی برای ۹۰ نفر به طور مستقیم در حال انجام است.

وی ادامه داد: ایجاد مزرعه کاشت کاکتوس در ده نمک شهرستان آرادان از دیگر طرح‌های سرمایه‌گذاری و درآمدزای اداره‌کل اوقاف و امور خیریه سمنان است.

مرمت ۲۹ بقاع متبرکه در دست اقدام

حجت‌الاسلام علیزاده بیان کرد: مردم حدود ۱۹۰ میلیارد ریال به بقاع متبرکه در استان سمنان کمک کردند و اکنون مرمت ۲۹ بقعه با هزینه ۶۰۰ میلیارد ریال در حال انجام است.

وی اضافه کرد: ۴۰۰ جلد سند مالکیت برای ۱۰۲ هکتار اراضی موقوفات استان سمنان صادر شد و برای برخورد با موقوفه‌خواران ۹۹ پرونده در جریان است که تا کنون بیش از ۹۰ درصد موقوفات رفع تصرف شد.

وی ابراز کرد: بیش از پنج هزار و ۸۰۰ موقوفه و ۱۸ هزار رقبه، ۱۶۷ بقاع متبرکه و ۱۰۰ هزار مسجد زیر پوشش اداره‌کل اوقاف و امور خیریه سمنان است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه سمنان با اعلام آمادگی برای اجرای طرح مشارکتی به منظور حمایت از رسانه‌های استان، گفت: ترویج فرهنگ وقف و ترغیب واقفان به وقف متناسب با نیازهای روز جامعه از جمله بهداشت و درمان و توسعه دانش بنیان‌ها با اهتمام در دست پیگیری است.

نگارش ۴۹ رمان

عباس لهراسبی مدیرکل روابط عمومی و روابط بین الملل سازمان اوقاف و امورخیریه نیز در این همایش افزود: عکس اثر هنری نابی است که در ماندگاری کارها و جذب مخاطب نقش بی‌بدیلی دارد و راه‌اندازی بخش عکس و برگزاری نمایشگاه عکس با موضوع جبهه مقاومت و مردم مظلوم غزه در دستور کار است.

لهراسبی گفت: فقدان آگاهی کافی از کار و تلاش‌ها در حوزه وقف یک مشکل اساسی است و باید در این زمینه آگاهی‌بخشی انجام شود.

وی ادامه داد: ارایه و انعکاس خبر و گزارش عملکرد اولویت سازمان اوقاف و امور خیریه نیست و تلاش می‌شود فرهنگ وقف و برکات آن در جامعه ترویج شود.

لهراسبی اضافه کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه به نوعی یک سازمان مردم نهاد محسوب می‌شود که از آغاز کار روزانه تا پایان ساعت کاری با ارباب رجوع، واقفان و متولیان موقوفات سر و کار دارد و این حوزه نیازمند خبرنگاران تخصصی است.

مدیرکل روابط عمومی سازمان اوقاف: ۴۹ رمان با موضوع موقوفات به نگارش درآمد

ضرورت همراهی رسانه در ترویج وقف متناسب با نیاز روز جامعه

حجت‌الاسلام ابوذر عامری امام جمعه درجزین نیز در این نشست همراهی بیش از پیش رسانه در ترویج فرهنگ وقف و ترغیب واقفان به وقف متناسب با نیازهای روز جامعه را خواستار شد.

متولی موقوفات خاص خاندان سادات حسنی شریعت پناهی نیز در این همایش گفت: پنج میلیارد ریال از محل عواید موقوفات این خاندان امسال به موکب‌های پذیرایی و عزاداری در اربعین حسینی در کربلا کمک شد.

سیدعلی اکبر حسنی شریعت پناهی افزود: شهرداری سمنان در پرداخت عواید موقوفات این خاندان ۳۲۰ میلیارد ریال بدهکار بود که با درنظرگرفتن تخفیف طبق قانون، بدهی خود را پرداخت کرد.

به گزارش ایرنا، از مسوولان رسانه‌های استان سمنان در همایش وقف و رسانه تجلیل شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha