رییس اوقاف شاهرود: وقف برای تاثیرگذاری، با نیاز روز جامعه متناسب شود

شاهرود - ایرنا - رییس اوقاف و امور خیریه شاهرود با بیان اینکه وقف مورد نیاز روز جامعه ترویج شود، گفت: وقفی که بر اساس نیاز روز و اقتضائات زمان باشد بیشترین تاثیر را در جامعه دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام محمدرضا بخشی روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته وقف برگزار شد، افزود: وقف اگر بر اساس نیاز روز انجام شود، هرچند سال که بگذرد، می‌تواند خدمات آن ارزنده و شایسته‌تر باشد.

وی با بیان اینکه وقف به تناسب محل و منطقه ارزش زیادی دارد، ابراز کرد: وقف یک نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است.

رییس اوقاف و امور خیریه شاهرود با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از مدرسه‌ها و اداره‌ها در شاهرود وقف است، اظهار کرد: مجموعه بهداشتی و درمانی عظیما و بیمارستان بهار، نمونه‌ بارزی از وقف توسط خیران در شاهرود است.

درآمد ۶۵ میلیارد ریالی اوقاف شاهرود

وی با بیان اینکه ۷۱۴ نوع نیت در موضوع موقوفات وجود دارد، افزود: اوقاف و امور خیریه شاهرود طی یکسال گذشته ۶۵ میلیارد ریال درآمد داشت.

رییس اوقاف شاهرود: وقف برای تاثیرگذاری، با نیاز روز جامعه متناسب شود

اوقاف و امور خیریه به دنبال تصدی‌گری نیست

حجت الاسلام بخشی با بیان اینکه موقوفات این شهرستان بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ سال قدمت دارند، افزود: مجموعه اوقاف و امور خیریه به هیچ عنوان به دنبال تصدی‌گری نیست. این اداره فقط موقوفات بدون متولی، نامشخص و مهجور را در تولیت دارد.

وی تصریح کرد: در صورتی که متولی از طریق مراجع قضایی یا مجموعه تحقیق سازمان اوقاف مشخص شود، موقوفه تحویل داده و از هرگونه دخالتی پرهیز می‌شود.

یکهزار و ۶۰۲ مورد موقوفه در شاهرود

رییس اوقاف و امور خیریه شاهرود با اشاره به اینکه تعداد موقوفات شهرستان شاهرود یکهزار و ۶۰۲ مورد است، ابراز کرد: چهار هزار و ۷۸۰ رقبه از این مجموعه ملک، تجاری، مسکونی ، کشاورزی، خدماتی و اداری است.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۳۹۹ مورد غیرمتصرفی و دارای متولی است، تاکید کرد: اوقاف بر موقوفات دارای متولی فقط نقش نظارتی دارد و دخالتی در امور آنها ندارد.

حجت الاسلام بخشی ادامه داد: یکهزار و ۲۰۱ مورد از این تعداد موقوفات متصرفی است و تا زمان مشخص شدن متولی در اختیار اوقاف قرار دارد.

رییس اوقاف و امور خیریه شاهرود افزود: یک موقوفه هم دارای متولی مشترک با ۲۶ رقبه است و از این مجموعه یکهزار و ۴۸۳ مورد در اختیار و مدیریت متولیان قرار دارد.

وی با بیان اینکه ۲۷۰ مرکز فرهنگی در این شهرستان با اوقاف همکاری دارند، ابراز کرد: مسجد، حسینیه، فاطمیه و مکان‌های مذهبی در راستای اجرای برنامه‌های فرهنگی با این اداره همکاری می‌کنند.

حجت الاسلام بخشی ادامه داد: پنج امامزاده و ۱۲ مکان مذهبی از جمله آرامگاه شهدای گمنام، مهدیه و مسجد امام حسن عسگری‌(ع) در شاهرود با همکاری اوقاف فعال هستند.

شناسایی ۱۰ موقوفه جدید در شاهرود

رییس اوقاف و امور خیریه شاهرود با اشاره به اینکه به‌روزرسانی اموال اجاره‌ای در حوزهای اداری، تجاری و مسکونی در دستور کار است، اظهار کرد: طی یکسال گذشته ۱۰ موقوفه جدید در این شهرستان شناسایی شد که به طور یقین این تعداد بیشتر است.

حجت الاسلام بخشی ادامه داد: پنج وقف جدید به ارزش حدود ۱۰۰ میلیارد ریال در حوزه تجاری، مسکونی و آب کشاورزی ثبت شده است.

وی با بیان اینکه تعداد ۲ هزار و ۷۰۰ ملک موقوفه در این شهرستان دارای سند مالکیت است، افزود: طی یکسال گذشته برای ۲۰۵ موقوفه سند مالکیت صادر شد.

رییس اوقاف و امور خیریه شاهرود با اشاره به اینکه طی یکسال گذشته ۵۱۰ قرارداد اجاره موقوفات ثبت شد، ابراز کرد: به‌روزرسانی قراردادهای اجاره دیگر موقوفات نیز در دستور کار است.

وی با بیان اینکه در پرونده‌های حقوقی تعامل با دیگران در دستور کار است، اظهار کرد: طی یکسال گذشته ۸۹ پرونده حقوقی در مراجع قضایی مطرح و بررسی شد.

حجت الاسلام بخشی با بیان اینکه مورد وقفی اجاره‌ای به معنای رایگان و ارزان قیمت بودن نیست، اظهار کرد: وقف‌ها قرار نبوده که با کمترین قیمت به یک شخص تحویل داده شود بلکه انتفاع عمومی و اجتماعی در نظر بوده است.

۷۵ درصد نیت واقفان در شاهرود مربوط به ماه محرم و صفر است

رییس اوقاف و امور خیریه شاهرود با اشاره به اینکه ۷۵ درصد از نیت‌های واقفان در این شهرستان مربوط به ماه محرم و صفر است، افزود: ۳۰ میلیارد ریال در ماه های محرم و صفر امسال در راستای اجرای نیت‌های واقفان هزینه شد.

وی از توزیع ۵۰۰ بسته کمک معیشتی بین خانواده‌های نیازمند طی یکسال گذشته خبر داد و گفت: ۵۰ بسته کمک معیشتی نیز به ارزش ۵۰۰ میلیون ریال در هفته وقف بین خانواده‌های کم برخوردار شهرستان توزیع شد.

حجت الاسلام بخشی با بیان اینکه بازسازی و ساخت مقبره جرجیس نبی‌(ع) شهر بیارجمند در دستور کار است، افزود: بهسازی راه دسترسی به طول یک و نیم کیلومتر نیز با همکاری اداره کل راه و شهرسازی شرق استان سمنان انجام می‌شود.

شهرستان شاهرود با بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در شرق استان سمنان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha