۳۰ شهریور ۱۴۰۳، ۲۲:۳۹
کد خبر: 85602484
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

جشن ملی پسته در رفسنجان پایان یافت

۳۰ شهریور ۱۴۰۳، ۲۲:۳۹
کد خبر: 85602484
جشن ملی پسته در رفسنجان پایان یافت

کرمان - ایرنا - هشتمین جشن ملی پسته رفسنجان که از ۲۷ شهریور شروع شده بود شامگاه جمعه با حضور مردم و جمعی از مسئولان در این شهر به کار خود خاتمه داد.

به گزارش ایرنا مدیر کل ثبت استناد و املاک استان کرمان در این آیین گفت: از ابتدای سال گذشته تا کنون برای سنددار شدن ۱۰۲ هزار هکتار اراضی استان کرمان، قرارداد نقشه برداری با شرکت مشاور منعقد شده که ۵۵.۷ درصد از این میزان دارای سند تک برگ شد و مابقی هم در دست اقدام است.

سید مهدی هاشمی افزود: زمین منبع تولید ثروت است و بهره برداری از آن باعث ایجاد اختلاف بین مردم شده است.

وی افزود: طی چند سال اخیر در بحث اراضی کشاورزی و اراضی ملی در حوزه های شهری و روستایی اتفاقات خوبی رقم خورده اما ناکافی است.

وی بیان کرد: بیش از ۴۰ درصد از پرونده های محاکم قضایی مرتبط با زمین و در حال رسیدگی است که خوشبختانه با سیاست گذاری ها امیدواریم همه مسئولان و کشاورزان نسبت به ساماندهی اراضی و املاک و هویت بخشی به آنها خود اقدام کنند.

هاشمی افزود: سامانه ای توسط سازمان ثبت اسناد و املاک مبنی بر الزام به ثبت رسمی املاک راه اندازی شده و همه مالکین و مدعیان به ویژه کشاورزان باید اسناد خود را در این سامانه ثبت کنند.

وی اضافه کرد: تا کنون هم برای ۵۵.۷ درصد از این اراضی سند تک برگ صادر شده و از کشاورزان که با تولید محصولاتی در راستای سلامت و امنیت غذایی سروکار دارند، با استفاده از این ظرفیت هم زمین خود را سنددار کنند هم اینکه از تسهیلات بانکی با ارائه این سند به بانک بهره مند شوند از طرفی کسی هم مدعی مالکیت زمین وی نخواهد شد.

برنامه ریزی برای مزیت های پسته

رییس اتاق بازرگانی استان کرمان اظهار داشت: همواره وقتی جلساتی در خصوص پسته تشکیل می شود موارد اورژانسی است.

سید مهدی طبیب زاده با بیان اینکه امسال تغییر اقلیم، گرما، سرما و خشکیدگی خوشه و آفت ها، قطعی برق کشاورزان را متضرر کرد، افزود: پسته واقعیت غیرقابل انکاری در اقتصاد کشور است و نزدیک به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور دارد و به شکل موردی به آن نگاه کردن، کار پسندیده ای نیست.

وی ادامه داد: در پسته برخلاف رشته های کشاورزی دیگر؛ مزیت های ویژه ای وجود دارد که می توان برای آنها برنامه بلندمدت طراحی کرد.

طبیب زاده با اشاره به اینکه از ۱۷ میلیون اراضی کشاورزی در کشور فقط ۵۰۰ هزار باغات پسته است و علیرغم همه مشکلات از ثبات و توانایی خوبی برخوردار است افزود: کشت های دیگر مانند هندوانه وگوجه دچار نوسانات می شوند اما خوشبختانه پسته ثبات وتوانایی نسبی خوبی دارد و نشان می دهد که ذات قوی در اقتصاد کشور دارد.

وی اضافه کرد: صادرکنندگان پسته ایران به ویژه استان کرمان و رفسنجان شهرت بین المللی دارند؛ سطح سواد و دانش و تکنولوژی در پسته بالاتر از بقیه بخش هاست و برند شناخته شده ای را داراست، لذا یک نقشه راه کاملی برای پسته طراحی شود تا کشاورزان بتوانند با تغییرات اقلیمی، سرمازدگی، گرمازدگی، ناترازی برق، کمبود منابع آبی، بحران صادرات و غیره مقابله کنند و محصول خوب تولید و به بازار داخلی و خارجی عرضه کنندواتاق بازرگانی در همه زمینه ها آمادگی لازم برای حمایت از طرح ها ونقشه های موثر در این زمینه را دارد.

رییس اتاق بازرگانی استان کرمان خاطرنشان کرد: سالها بود که راه پروازهای خارجی از استان کرمان بسته شده بود و به دنبال برنامه آیدکس ۲۰۲۴ که برگزار شد موضوع عدم پروازهای مستقیم خارجی مطرح گردید و در آن برنامه به این هدف نزدیک شدیم که پروازهای مستقیم کرمان به خارج برقرار شود.

طبیب زاده افزود: باامارات صحبت کردیم و پذیرفته شد که هر هفته با پروازهای استاندارد بوئینگ ۷۳۷ دو پرواز روزهای دوشنبه وپنجشنبه با ظرفیت کامل انجام شود و خوشبختانه این پروازهاانجام می شود اما نیاز است اماکن گردشگری استان کرمان معرفی شوند و از ظرفیت تاجران و فعالان اقتصادی در این امرمهم کمک می طلبیم.

رفسنجان از مراکز اصلی کاشت، برداشت و صادرات پسته کشور محسوب می شود، پسته رفسنجان در فهرست میراث ناملموس به ثبت رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha