۳۱ شهریور ۱۴۰۳، ۷:۴۲
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85602585
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جراحی اختلال نخاعی مادرزادی برای اولین بار در کردستان انجام شد

سنندج- ایرنا- جراح و متخصص مغز و اعصاب بیمارستان کوثر سنندج گفت: برای اولین بار در استان، جراحی ضایعه مادرزادی نخاع دوشاخه شده(دیاستوماتومیلیا) به روش پایش عصبی نورو مانیتورینگ، با موفقیت در این بیمارستان انجام شد.

به گزارش ایرنا، دکتر لقمان بارانی روز شنبه با اعلام این خبر به خبرنگاران اظهار کرد: بیمار خانم ۵۷ ساله سنندجی که به علت ناهنجاری مادرزادی نخاع دو شاخه شده" دیاستوماتومیلیا"، دچار ضعف اندام تحتانی و انحراف ستون فقرات شده بود به بیمارستان کوثر سنندج مراجعه کرد و مورد عمل جراحی قرار گرفت.

وی افزود: این عمل ۶ ساعت طول کشید که طی آن، دیواره استخوانی بین دو شاخه نخاع، تحت هدایت مستمر نورو مانیتورینگ برداشته و در نهایت دو شاخه نخاع به صورت یک شاخه ترمیم شد.

جراح و متخصص مغز و اعصاب بیمارستان کوثر سنندج، این عمل را یکی از سخت ترین و پیچیده ترین اعمال جراحی اعلام کرد که برای نخستین بار در کردستان به انجام رسید.

به گفته دکتر بارانی، تشخیص دیاستوماتومیلیا توسط یک جراح ارتوپدی انجام می شود و ابتدا وی پس از مصاحبه با بیمار در مورد علائم و تاریخچه پزشکی، شکایات جسمی را بر اساس معاینه دیداری و تکنیک های مختلف بررسی می کند.

وی اضافه کرد: این بیماری با ترکیبی معمول از سه علامت اسکولیوز" انحراف ستون فقرات"، تغییرات پوستی در ناحیه بالای ستون فقرات و ناهنجاری در اندام تحتانی قابل تشخیص است.

دیاستوماتوملیا یا نخاع دوشاخه نوعی اختلال مادرزادی است که در آن نخاع در ناحیه توراسیک یا لومبار به ۲ قسمت تقسیم شده و بوسیله تیغه استخوانی در وسط آن تحت فشار قرار می گیرد که می تواند منجر به اختلالات حسی و حرکتی و اسفنگتری پیشرونده شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha