۳۱ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۴۱
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85602785
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جشنواره "ترشی و شوری سامن" تکمیل پازل گردشگری ملایر

۳۱ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۴۱
کد خبر: 85602785
جشنواره "ترشی و شوری سامن" تکمیل پازل گردشگری ملایر

همدان- ایرنا- کهن شهر سامن در ملایر امروز در قامت یک شهر گردشگری، جاذب گردشگرانی از نقاط مختلف ایران است و پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین برای داشتن شهری به قدمت اشکانیان به خود می‌بالد.

به گزارش ایرنا؛ در کنار تمامی ظرفیت‌ها و جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی کهن شهر سامن، ساز جشنواره ترشیجات و شوریجات آن کوک‌تر از هر زمان دیگری است و امروز چهارمین سال خود را جشن گرفت.

جشنی در قامت ملی با حضور پرشور مردمان با فرهنگ این دیار که میزبان شمار زیادی از مسافران و گردشگران در واپسین روزهای تابستان بودند، فصلی نوین از گردشگری فاخر در باغ شهر سامن که شهرداری و شورای اسلامی شهر همانند سال‌های قبل بسترساز آن بودند و در سطح عالی از عهده این جشنواره برآمدند.

سامن باز هم در برگزاری جشنواره ترشیجات و شوریجات برای چهارمین سال پیاپی نمره قبولی گرفت، از تدارک فضایی فاخر و همه چیز تمام برای حضور مردم، تا برپایی غرفه‌های ثابت، تعبیه پارکینگ، استیج برگزاری مراسم، نور و صدا و هر آنچه که مردم از یک جشنواره انتظار دارند، فراهم شده و حتی یک سر و گردن بالاتر از جشنواره‌هایی از این دست بود.

سامن؛ شاهراه ارتباطی جنوب کشور

جشنواره ترشیجات و شوریجات سامن در امتداد ۱۵ جشنواره‌ ملایر است که چهارمین سال خود را پشت سر گذاشت تا جلوه‌گر زیبایی‌های این دیار در جنوب شهرستان ملایر باشد و هر ساله با برگزاری جشنواره‌ای با طعم ترشی و شوری‌، دروازه گردشگری ایران در یکی از شاهراه‌های ارتباطی استان‌های جنوبی کشور به استان‌های غربی و شمال‌غربی باشد.

شهری در ۱۵ کیلومتری ملایر، چند روزی است صحنه تلاش و کوشش برای برگزاری جشنواره‌ ترشی‌ و شوری‌ است تا فصل گردشگری کشاورزی شهرستان ملایر را با معرفی تولیداتی از جنس خیارشور، انواع ترشی و دیگر محصولات کشاورزی برای مردمانش، پرمهرتر و بانشاط‌تر سازد و در قلب گردشگری ملایر، شاهد ورق خوردن برگ دیگری از تاریخِ کهن این مرز و بوم باشیم، فصلی که بار دیگر با حضور استاد نام‌آور موسیقی لری "فرج علیپور" به اصالت و دیرینگی این دیار صحه گذاشت.

سامن مهد تولید ترشی و شوری‌ است، خیارشور آن شهره جهانی پیدا کرده و فعالیت یک شهرک تخصصی صنعتی مواد غذایی با بیش از ۶۰ واحد ترشی و شوری، گواه این ادعاست و بدون شک یکّه‌تاز این صنعت غذایی در استان همدان است، شهری که ۸۰ درصد مردم سامن در کارگاه‌های تولیدی شوریجات و ترشیجات مشغول به فعالیت هستند و درصد بالایی از صادرات این حوزه از استان همدان را به خود اختصاص داده است.

باغ شهر سامن داعیه‌دار کّهن‌ترین شهر زیرزمینی است که به دوره اشکانیان برمی‌گردد و با بیش از ۲ هزار سال قدمت، گواه روشنی بر قدمت بالا و دیرینگی شهر سامن است، امامزاده ابراهیم(ع)، برج خانقلی، امامزاده هام و سام، مجموعه توریستی و گردشگری تپه مصلی(بام سامن) و مسجد قدیمی روستای علمدار تنها بخشی از جاذبه‌های تفریحی و دیدنی سامن در کنار قابلیت‌های کشاورزی شاخص این شهر است که مسیر را برای رشد و توسعه آن بیشتر از گذشته فراهم کرده است.

و امروز با برگزاری چهارمین جشنواره ترشیجات و شوریجات و میزبانی از هزاران نفر از هموطنان، معّرف ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود در حوزه‌های مختلف بود و به طور قطع بخش و شهر سامن آبستن تحولات بزرگ در این منطقه از جهان شهر ملایر است.

جشنواره "ترشی و شوری سامن" تکمیل پازل گردشگری ملایر

حق نیمه جنوبی استان به خوبی ادا نشده است

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در این جشنواره اظهار کرد: ملایر امروز در کنار دو برند انگور و مبلمان منبت، شهر جهانی جشنواره‌ها شده است.

"احمد آریایی‌نژاد" افزود: جشنواره‌های مختلفی به مدت یکماه در سطح این شهرستان در حال برگزاری است و بسترهای لازم را برای ایجاد شور و نشاط اجتماعی برای مردم ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد: سامن نیز با برگزاری جشنواره‌های مختلف به ویژه شوریجات و ترشیجات، سهم مهمی در این جشنواره‌ها دارد و ظرفیت‌های گردشگری، کشاورزی، صنعتی و اقتصادی خود را از این طریق به مردم معرفی می‌کند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نیمه جنوبی استان نسبت به نیمه شمالی به آنچه که حقش بوده نرسیده، گفت: ما خواهان حق نیمه جنوبی هستیم.

جشنواره "ترشی و شوری سامن" تکمیل پازل گردشگری ملایر

فعالیت ۶۰ واحد تولیدی خیارشور و ترشیجات در سامن

شهردار سامن نیز اظهار کرد: شوریجات و ترشیجات از ۵۰ سال پیش در شهر سامن رونق داشته و به صورت سنتی و تخمیری در قوطی‌های حلبی و بشگه‌های مختلفی تولید و پخش می‌شده است.

"شهاب‌الدین تقوی" افزود: از دهه ۸۰ با تاسیس ناحیه صنعتی سامن، این تولیدات از حالت سنتی و خانگی خارج و امروز به صورت صنعتی تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه حدود ۸۰ واحد در این ناحیه صنعتی مستقر است که ۶۰ واحد آن به طور مستقیم در زمینه تولید ترشیجات و شوریجات فعالیت می‌کنند، بیان کرد: این واحدها با حدود سه هزار تُن تولید شبکه توزیع گسترده‌ای در سطح کشور دارند و به چند کشور عربی همچون عراق و عمان صادرات دارند.

شهردار سامن ادامه داد: حدود ۶۰۰ نفر به طور مستقیم با این صنعت در ارتباط هستند و بخش زیادی از اقتصاد شهر سامن با این تولیدات می‌چرخد.

تقوی با بیان اینکه بخشی به عنوان سوغات فروشی و بخشی هم در بخش تولید ترشی‌جات و شوریجات فعالیت می‌کنند، افزود: در همین راستا برای معرفی هر چه بیشتر این صنعت، جشنواره ترشیجات و شوریجات را استارت زدیم و امسال چهارمین سال خود را پشت سر گذاشت و جزء تقویم جشنواره‌های شهرستان ملایر ثبت شد.

جشنواره "ترشی و شوری سامن" تکمیل پازل گردشگری ملایر

سامن میزبان مسابقه استعداد برتر

وی هدف از برگزاری این جشنواره را معرفی تولیدات این صنعت به عنوان یکی از مهمترین اقتصادهای این شهر به کشور، ایجاد محیطی شاد و بانشاط برای مردم و معرفی صنایع موجود در شهر سامن عنوان کرد.

شهردار سامن گفت: ما در شهرداری سامن برنامه‌های مختلفی را پیش‌بینی کرده‌ایم و علاوه بر جشنواره ترشیجات و شوریجات، دومین سال همایش سوارکاری را برگزار کردیم و در صدد هستیم برنامه مسابقه "استعداد برتر" را برگزار کنیم.

تقوی ادامه داد: این مسابقه اواخر مهرماه به مدت ۱۲ شب در شهر سامن برگزار می‌شود و کسانی‌که استعدادهای خاصی در حوزه‌های مختلف دارند، از غرب کشور می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند تا استعداد آنها شناسایی و معرفی شود.

وی با بیان اینکه طبق ارزیابی‌های صورت گرفته، تاکنون در برگزاری این جشنواره‌های و برنامه‌ها موفق عمل کردیم، بیان کرد: برای حشنواره ترشیجات و شوریجات سامن نیز امسال فضا و غرفه‌های ثابتی ایجاد کردیم تا هر سال برای شهرداری هزینه نداشته باشد.

جشنواره "ترشی و شوری سامن" تکمیل پازل گردشگری ملایر

شهردار سامن به ایجاد فضای آمفی‌تئاتر روباز، سِن و غرفه‌های ثابت با کاربردهای متنوع در تپه مصلی اشاره کرد و افزود: این فضا در فصل‌های مختلف سال برای برگزاری مراسم‌های ملی و مذهبی قابل استفاده است و بخشی از تپه تفریحی و توریستی مصلی به اسم بوستان شهید گمنام نامگذاری شده است.

به گزارش ایرنا؛ اجرای موسیقی سنتی، فروش محصولات شوری و ترشی، فروش محصولات کشاورزی و صنایع دستی و برگزاری مسابقه و اهدای جوایز نفیس با برپایی غرفه‌های مختلف و حضور برندهای معروف محصولات کشاورزی ترشی و شوری، از بخش‌های دیگر این جشنواره بود که برگ دیگری از فصل گردشگری این شهر کُهن را با استقبال پرشور مردم رقم زد.

شهرستان ملایر میزبان ۱۵ جشنواره مختلف ذیل جشنواره ملی مبلمان منبت است که از ۱۵ شهریورماه آغاز شده و تا ۱۵ مهرماه ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha