استاندار مرکزی: اجرای قانون برنامه هفتم تاکید دولت چهاردهم است

اراک - ایرنا - استاندار مرکزی گفت: اجرای قانون برنامه هفتم از اولویت‌ها وتاکید دولت چهاردهم است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، فرزاد مخلص‌الائمه روز یکشنبه در آیین آغاز سال زراعی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ استان مرکزی در مزرعه اوقاف اراک، افزود: برنامه هفتم آغاز شده و همه باید در جهت اجرای این برنامه حرکت کنند.

وی بیان کرد: در راستای اجرای این طرح، تکالیفی دیده شده و سهم‌ها مشخص است.

استاندار مرکزی ادامه داد: میزان رشد اقتصادی در طول برنامه باید بر اساس سالانه شکل بگیرد و اگر نشود، ابعات زیادی برای اقتصاد و موضوعات مرتبط رخ می‌دهد.

مخلص‌الائمه اظهار کرد: تاکنون در همه برنامه‌ها هدفگذاری‌ها محقق نشده که علل مختلفی دارد و باید بررسی‌های لازم در این خصوص صورت گیرد.

وی گفت: بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه باید رشد اقتصادی در هر سال به هشت درصد برسد

استاندار مرکزی اضافه کرد: نیروی انسانی، منابع مالی و فناوری‌های جدید باید برای تحقق این مهم مورد توجه قرار گیرد.

مخلص‌الائمه بیان کرد: ۲ و هشت دهم درصد از رشد اقتصادی مربوط به بهره‌وری است که این بخش از اهمیت ویژه برخوردار است.

وی اظهار کرد: بهره‌وری در حوزه کشاورزی با چالش‌هایی همراه است که باید آسیب‌شناسی شود.

استاندار مرکزی بر پرداخت به موقع مطالبات به حق کشاورزان تاکید کرد و گفت: این مهم با جدیت و به صورت مستمر در دست پیگیری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی هم در این آیین گفت: سال زراعی گذشته دیروز (شنبه) به پایان رسید و با توفیقات خوبی همراه بود و رکوردهایی را شاهد بودیم.

علی صفری افزود: تولید گندم استان مرکزی در ۱۵ سال اخیر با بیش از ۵۰۰ هزار تن بی‌سابقه بود و نشان از رشد ۷۰ درصدی داشت.

وی بیان کرد: تمام اراضی کشاورزی استان مرکری پهنه‌بندی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصولات پاییزه و بهاره در سال زراعی گذشته در این استان ثبت شد و برای سال زراعی جدید هم ۲۴۲ هزار هکتار اراضی گندم دیمی و آبی، ۵۰ هزار تن جو، ۱۷ هزار تن دانه‌های روغنی، هشت هزار هکتار علوفه و ۲ هزار هکتار گیاهان دارویی ابلاغ شده است.

صفری اظهار کرد: امید است در سال زراعی جدید بحث تامین سم و سوخت مورد نیاز کشاورزان به موقع و با کمترین مشکل انجام شود.

وی عنوان کرد: قطعی برق خسارت زیادی به بخش کشاورزی وارد کرد پشتیبانی تسهیلاتی صورت گیرد تا مزارع خورشیدی توسعه یابد.

استان مرکزی با یک میلیون و ۴۱۴ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در قلب کشور قرار دارد.

استان مرکزی به‌عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می‌شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره‌بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.

۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.

این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل‌ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.

استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت‌های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha