ایران؛ یگانه صدای مظلومیت غزه در جهان

تهران- ایرنا- سخنان رئیس جمهور پیش از عزیمت به نیویورک و رایزنی‌های وزیر امورخارجه نشانگر این است که مسئله فلسطین و جنگ ظالمانه یک ساله صهیونیست‌ها بر علیه مردم غزه یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولتمردان در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل است.

به گزارش گروه سیاست خارجی ایرنا؛ میشل فوکو نظریه پرداز پست مدرنیسم که در جریان انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ با حضور در کشورمان وقایع انقلاب را به دقت دنبال می‌کرد، تعبیری جالب را درباره ایران به کار می برد: ایران، روح یک جهان بدون روح است.

این تعبیر بعدتر تبدیل به عنوان کتابی شد که مجموعه مصاحبه‌ها و سخنان فوکو درباره انقلاب اسلامی را در برمیگرفت.

فوکو در توضیح انقلاب ایران عنوان می دارد: در آنچه در ایران در حال وقوع است، با واقعیتی قابل ملاحظه روبرو است. مردم با حکومتی سروکار داشتند که تا بُن دندان مسلح بود و ارتش بزرگی را در خدمت خود داشت که به گونه ای شگفت انگیز و غیرقابل تصور وفادار بود؛ به علاوه، رژیمی که مستقیماً متکی به ایالات متحد بود؛ و سرانجام رژیمی که از پشتیبانی تمام جهان و کشورهای بزرگ و کوچک اطراف برخوردار بود. به یک معنا، این رژیم تمام برگ‌های برنده و البته نفت را در دست داشت که درآمدهایی را برای دولت تضمین می کرد و دولت می‌توانست به دل خواه از آن استفاده کند. با این حال، مردم قیام کردند.

اگر از تعابیر فوق نام ایران را حذف کنیم و آن را بار دیگر مرور کنیم، شباهت های بسیاری را میتوان میان رژیم اشغالگر صهیونیستی و رژیم پهلوی، و میان قیام انقلابی مردم ایران و قیام ملت فلسطین مشاهده کرد.

اکنون پس از ۴۵ سال و هفت ماه از پیروزی انقلاب شکوهمند مردم ایران، باردیگر این تعبیر در بی پناهی ملت فلسطین، سکوت مرگبار دنیا و بالاخص کشورهای اسلامی در برابر جنایات صهیونیست ها و ایستادگی ایران در میدان حمایت از فلسطین جلوه گر شده است.

در همین راستا مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران که در ماه های گذشته بارها از بی عملی جهان و به خصوص کشورهای اسلامی در قبال حمایت از مردم غزه و ملت فلسطین انتقاد و بر پشتیبانی تمام و کمال ایران از آرمان فلسطین و مقاومت اسلامی مردم غزه تاکید کرده است در سخنان خود پیش از عزیمت به نیویورک عنوان داشت: سازمان ملل جایگاهی است که اگر وظیفه خود را به درستی انجام دهد، نباید کشوری پیدا شود که به خاطر قدرت، تکنولوژی و علمی که دارد بقیه کشورها را بتواند بمباران کند و بکشد و مردم و زنان و کودکان و بیمارستان ها و خانه های آنها را بدون هدف و کور تخریب کند بعد هم هر جایی را که زد، بگوید اینجا هدف ما بوده است.

وی تصریح کرد: یعنی بیمارستان و مدارس را بمباران کند و کودکان و زنان را بکشد و بگوید اینجا محل تروریسم و هدف ما بود؛ هر کاری می کنند برای آن توجیه درست می کنند بعد هم برخی کشورهای به ظاهر مدعی حقوق بشر این ادعای جنایتکاران را بپذیرند و بگویند اینها دارند دنبال تروریست ها می گردند.

رئیس جمهور ادامه داد: اما واقعیت غیر از اینهاست و کاری که می کنند، روحیه مردانگی و انسانیت را در نگاه کسانی که وجدان و آگاهی دارند و مستقل از اینکه در چه دین و باوری هستند را جریحه دار می کند.

پزشکیان افزود: در سازمان ملل می توان این مسائل را مطرح کرد؛ همچنین با رؤسای جمهور کشورهای مختلف جلساتی خواهیم داشت و برای ایجاد صلح و آرامش در جهان گفت وگو می کنیم.

سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران نیز که پیش‌تر از رئیس جمهور برای استفاده از تربیون و فرصت نشست مجمع عمومی سازمان ملل برای رساندن موضع و پژواک جمهوری اسلامی ایران به نیویورک سفر کرد، در رایزنی های های خود بیش از هر موضوعی بر مسئله فلسطین، جنگ غزه، مظلومتی فلسطینیان در غزه و همچنین جنایات جنگی صهیونیست ها تاکید کرد.

عراقچی درباره دیدارهای روز نخست حضورش در نیویور گفت: امروز با وزرای امور خارجه کویت، بحرین و کوبا به اضافه دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس ملاقات داشتم که طبیعتا در خصوص مسائل منطقه، با وزرای خارجه کویت، بحرین و دبیرکل شورای همکاری خلیج بحث های جدی داشتیم.

او گفت: البته بحث های بسیار سازنده و خوبی درمورد موضوع ثبات و امنیت در منطقه انجام شد و البته بحث فلسطین، جنایت های اسرائیل در غزه و در جنوب لبنان و به هر حال، آتشی که در منطقه می تواند در اثر سیاست های رژیم صهیونیستی شعله ور شود و خطراتی که می تواند شامل همه کشورها شود و نیز ضرورت مقابله با این سیاست ها.

وزیر خارجه ایران گفت: همینطور دیدارهایی با نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور کمک های انساندوستانه به غزه، رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ و نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه انجام شد که سه دیدار مهم با نمایندگان سازمان ملل در سه حوزه مهم بین المللی بود به ویژه بحث سوریه و غزه که در منطقه ما دارای اهمیت است.

عراقچی گفت: شرایط انسانی که در غزه تشریح می کردند، واقعا غیرقابل باور است. میزان جنایاتی که صورت گرفته و از آن بدتر اینکه، راهها برای ارائه کمک های انساندوستانه همه بسته است و اجازه ورود و توزیع کمک ها داده نمی شود.

وزیر خارجه ایران افزود: بیمارستان هایی که صلیب سرخ در غزه ایجاد کرده است از کمبود امکانات رنج می برد و اجازه نمی دهند که امکانات برسد و واقعا شرایط اسفباری است و عباراتی که استفاده می شد، اینکه، اسرائیل یک جهنم واقعی را در غزه ایجاد کرده است.

عراقچی ادامه داد: جالب است که همه در ملاقات ها اذعان داشتند که علیرغم اینهمه جنایت و این جهنمی که اسرائیل ایجاد کرده، ولی به هیچ یک از اهداف خود نرسیده است نه در شکست حماس، نه در آزادی زندانیان و نه اینکه بتواند یک حمایت بین المللی از خودش ایجاد کند. البته حمایت کشورهای خاص و به ویژه آمریکا را دارد و مانع اصلی در ایجاد آتش بس و توقف این جنگ، حمایت هایی است که واقعا آمریکا و کشورهای غربی صورت می دهند.

وزیر خارجه دولت چهاردهم اضافه کرد: وضعیت انسانی غزه بسیار اسفبار است. وضعیت منطقه در شرایط خطرناکی قرار دارد. جامعه بین الملل و شورای امنیت (سازمان ملل) باید با این وضعیت مقابله کند ولی متاسفانه با سیاست های کشورهای غربی شاهد هستیم که وضعیت چگونه است.

عراقچی تصریح کرد: اینها بحث هایی بود که در همه ملاقات ها انجام شد. به نظر من، جامعه بین المللی اکنون بیش از همیشه روی سیاست های واقعا جنایتکارانه رژیم صهیونیستی حساس شده است که نه فقط منطقه بلکه فراتر از منطقه را به سمت خطرناکی پیش می برد.

حمایت جاودانه، ذاتی و همیشگی جمهوری اسلامی ایران از مردم غزه و آرمان ملت فلسطین که در دولت چهاردهم نیز با قدرت بیشتری پیگیری می‌شود، بیش از هر عاملی، ناشی از انسانیت، ظلم ستیزی و مظلوم نوازی ایران، انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی است، انسانیتی که ایران را روح جهان بی‌روح کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha