نمایشگاه چهل و چهار سالگی دفاع مقدس در قشم گشایش یافت+فیلم

قشم - ایرنا - نمایشگاه چهل و چهار سالگی دفاع مقدس با مشارکت دستگاه‌های اجرایی و نیروهای مسلح مستقر در بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس امروز یکشنبه در سالن ورودی بندر مسافری شهید ذاکری جزیره قشم گشایش یافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این نمایشگاه که در دومین روز از آغاز هفته دفاع مقدس گشایش یافت، شامل غرفه هایی از بازسازی حماسه‌ها و عملیات‌ جنگی دوران دفاع مقدس و ارائه محتواهای مختلف مانند عکس، کتاب و هنرهای تجسمی و تصویری از جلوه‌های این دوران است.

معرفی نقش رزمندگان دلیر اسلام از جزیره قشم در دوران دفاع مقدس و آشنایی قشموندان و گردشگران به ویژه نوجوانان و جوانان با جانفشانی رزمندگان اسلام و یادآوری رسالت ملت ایران در پاسداشت ارزش های اسلامی و انقلابی و سیره شهیدان از مهمترین اهداف برپایی این نمایشگاه است.

همچنین در این نمایشگاه غرفه معراج شهدا که بیانگر مراحل ترقی انسان در وصول به خداوند متعال، غرفه تصاویر شهدای جبهه های مقاومت، شهدای غزه و شهدای شاخص دفاع مقدس، نمونک (ماکت) شناورهای رزمی سپاه، وصایای شهدا، تجهیزات پهبادی، پدافندی و جنگ نوین یگان های مستقر در بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس نیز به نمایش گذاشته شده است.

این نمایشگاه تا پایان هفته دفاع مقدس در سالن مسافری شهید ذاکری اداره کل گمرک شهرستان قشم از ساعت هفت صبح تا ۲۲ پذیرای علاقمندان است.

همزمان با هفته دفاع مقدس ۶۴ عنوان برنامه با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و ارج نهادن به مقام شهدا، ایثارگران و جانبازان در بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس پیش‌بینی و تدارک شده است.

در آیین گشایش این نمایشگاه پدران شهدا، فرماندار، امام جمعه، شهردار، مدیرکل گمرک، مسوولان نظامی و انتظامی، مدیران و جمعی از قشموندان و رزمندگان حضور این جزیره داشتند.

شهرستان مرزی قشم با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت ۲۲ شهید(۲۰ شهید دفاع مقدس، یک شهید سلامت و یک شهید مدافع امنیت) ۱۱ آزاده و ۴۷ جانباز را تقدیم انقلاب کرده است که از این تعداد سه نفر از آنان هشت سال تمام در اسارت نیروهای بعثی صدام بودند و یکی از آنها جزو آن ۲۳ نوجوان رزمنده و معروف اسرای جنگی عملیات بیت‌المقدس است.

این شهرستان همچنین میزبان پیکرهای پاک ۱۰ شهید گمنام دفاع مقدس پنج شهید در یادمان شهدای گمنام شهر قشم، یک شهید گمنام در جزیره لارک، یک شهید گمنام در جزیره هنگام و سه شهید گمنام در شهر بندری درگهان در کنار آب های فیروزه ای خلیج فارس و سرزمین آب و آفتاب است.

شهید «حسن ذاکری» کوچک ترین شهید دوران دفاع مقدس و سردار شهید «غلامشاه ذاکری» از شهدای شاخص این جزیره هستند.

در آن دوران سراسر حماسه و شعور آزاده «یحیی دادی نسب قشمی» طولانی ترین زمان اسارت را تحمل کرده و مادر شهید «محمد بازماندگان قشمی» برادر زاده خود محمد رضایی قشمی از محارم خود را تقدیم نظام کرده است.

سی و یک شهریور تا هفتم مهر همزمان با سالروز آغاز هشت سال جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران، با عنوان هفته دفاع مقدس نام‌گذاری شده است.

آیین‌های گرامیداشت هفته دفاع مقدس هر سال از سی و یکم شهریور و همزمان با سالروز آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در سال ۱۳۵۹ در نقاط مختلف کشور آغاز می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha