۲ مهر ۱۴۰۳، ۱۲:۴۵
کد خبرنگار: 2205
کد خبر: 85604532
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

آخرین وضعیت حادثه معدن طبس؛ ۱۴ محبوس و ادامه امدادرسانی

بیرجند - ایرنا - عملیات امدادی در حادثه معدن طبس با گذشت ۲ روز از وقوع آن ادامه دارد و ۱۴ معدنچی همچنان در یکی از تونل‌ها محبوس هستند.

به گزارش ایرنا، حادثه انفجار معدن طبس حوالی ساعت ۲۱ شنبه شب ۳۱ شهریور به دلیل انتشار آنی گاز متان در یکی از تونل‌های معدن زغال‌سنگ شرکت "معدنجو "طبس اعلام شد که در زمان حادثه براساس اعلام معدنکار، ۶۹ کارگر در بلوک C و B این معدن مشغول کار بودند.

با توجه به غلظت گاز در تونل‌ها که موجب انفجار در عمق ۲۵۰ متری به صورت ارتفاعی و ۷۰۰ متری به صورت مورب در معدن شده، بلافاصله امدادرسانی توسط هشت تیم تخصصی پنج نفره HSE معدن آغاز شد.

انفجار گاز متان در واقع در بلوک C این معدن رخ داد اما از آنجایی که این معادن حدود ۲ کیلومتر با یکدیگر فاصله دارند و از طرفی هم کارگاه‌ها برای تامین نیرو و امکانات با یکدیگر در ارتباط بودند، خروجی گاز از بلوک C به بلوک B معدن هم رسید.

بامداد شب حادثه استاندار خراسان جنوبی به همراه مسئولان متولی در امر مدیریت بحران از مرکز استان راهی محل حادثه شدند و مدیریت اقدامات امدادرسانی در حادثه را بر عهده گرفت.

با فعالیت عملیات امدادی توسط تیم‌های تخصصی HSE معدن در بلوک B در مرحله نخست و تا ساعت ۷:۳۰ دقیقه صبح روز یکشنبه پیکر تعداد ۱۳ کارگر که جان خود را از دست داده بودند خارج شد و ۱۲ مجروح هم نجات یافتند.

آخرین وضعیت حادثه معدن طبس؛ ۳۸ کشته و ۱۴ محبوس

اسکندر مومنی، وزیر کشور هم صبح روز یکشنبه در ارتباط تلفنی با استاندار خراسان جنوبی، جویای آخرین وضع حادثه‌ انفجار در معدن زغال‌سنگ معدنجو طبس شد و دستور داد که از همه امکانات استانی به‌منظور تسریع در عملیات امداد و نجات استفاده شود.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت هم از پیگیری ویژه رئیس جمهور برای حادثه انفجار در معدن" معدنجوی طبس " خبر داد و گفت: وزرای صمت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی با دستور پزشکیان برای پیگیری موضوع به طبس اعزام شدند.

پزشکیان قبل از عزیمت به نیویورک هم گفت: متأسفانه خبردار شدیم که در طبس یکی از معادن زغال سنگ دچار حادثه شده وتعدادی از هموطنان‌مان جان خود را از دست داده اند، از این تریبون به خانواده های محترم آنها تسلیت عرض می کنم.

وی گفت: با وزرای کشور، بهداشت و صمت صحبت کردیم؛ با تمام توان پیگیر رفع مشکلات این عزیزان خواهیم بود، با وزیر صنعت صحبت کردم که این روند درسی شود تا از این به بعد در معادن کشور ما سیستمی پیاده کنند و کاری انجام دهند که این اتفاقات شکل نگیرد.

وی گفت: استانداردی که باید در معادن باشد، در حدی باشد که خطری کارگران معادن را تهدید نکند؛ مجددا به خانواده عزیز جان باختگان تسلیت عرض می کنم و هر کاری از دست ما بربیاید، برای پشتیبانی از آنها انجام خواهیم داد.

معاون اول رئیس جمهور هم در تماس‌های تلفنی جداگانه با وزرای صمت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، استاندار خراسان جنوبی و رئیس جمعیت هلال احمر، آخرین وضعیت مجروحان حادثه انفجار معدن معدنجوی طبس را پیگیری کرد و نسبت به یافتن سایر معدن کاران و نیز استفاده از تمامی ظرفیت‌های بهداشتی و درمانی برای مداوای آسیب‌دیدگان تأکید کرد.

با پایان عملیات امداد رسانی در بلوک B معدن طبس در ساعت ۹ صبح روز یکشنبه تعداد جانباختگان حادثه به ۳۰ نفر افزایش یافت و ۱۷ مجروح این حادثه نیز به بیمارستان‌ها منتقل شدند.

آخرین وضعیت حادثه معدن طبس؛ ۳۸ کشته و ۱۴ محبوس

بعد از اتمام عملیات امداد رسانی در بلوک B شرکت معدنجوی طبس تیم‌های امدادی تخصصی معدن امدادرسانی به ۲۲ کارگر گرفتار در بلوک C این معدن را بلافاصله آغاز کردند، اما به دلیل حجم بالای گاز متان، ابتدا باید تخلیه گاز در تونل‌های ورودی بلوک C انجام می‌شد که با پیشروی تیم‌های امدادی به داخل معدن در عمق زمین مرحله به مرحله تخلیه گاز در دستورکار قرار گرفت.

در پی وقوع حادثه در معدن زغال سنگ طبس و جان باختن تعدادی از معدن‌کاران، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه در تماس با محمد جعفر عبدالهی رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی، به وی دستور داد تا ضمن همکاری و مساعدت با دستگاه‌های مسئول به منظور تسهیل و تسریع در روند امدادرسانی و جستجوی مفقودان و درمان مصدومان این حادثه دلخراش، به سرعت ابعاد مختلف حادثه را مورد بررسی و رسیدگی قرار دهد و با مقصرین و خاطیان احتمالی، برخورد مقتضی و قانونی را به عمل آورد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا ضمن عرض تسلیت به بازماندگان حادثه تلخ معدن طبس گفت: اکنون با حضور ۲۰ نفر از تیم کارشناسی وزارتخانه عازم معدن طبس هستیم تا ابعاد حادثه بررسی شود.

"سید محمد اتابک" ساعتی بعد برای بررسی ابعاد حادثه معدن وارد شهرستان طبس و بلافاصله راهی محل حادثه شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت هم با حضور در محل حادثه معدن طبس گفت: گزارش کامل کارشناسی از ابعاد حادثه معدن "معدنجو" شهرستان طبس به مردم ارائه می‌شود.

سید محمد اتابک با بیان اینکه کارهای شرکت خصوصی که این معدن زغال‌سنگ را بر عهده دارد که در دست بررسی است، افزود: در شرایط پیش آمده نیاز است یک گروه کارشناسی کامل این حادثه را مورد بررسی قرار دهند.

آخرین وضعیت حادثه معدن طبس؛ ۳۸ کشته و ۱۴ محبوس

وی همچنین در گفت و گویی دیگری گفت: کمیته‌ای برای بررسی کارشناسی علت حادثه معدن شکل گرفته و کارشناسان زبده و با تجربه را برای رسیدگی به این مهم مامور کرده ایم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی ساعت ۱۳ روز حادثه تعداد جانباختگان حادثه را ۳۴ نفر اعلام کرد اما با گذشت ساعاتی از اعلام خبر، تعداد فوتی‌ها حادثه توسط پزشکی قانونی ۳۱ نفر اعلام شد که علت تناقض در آمار جانباختگان همپوشانی آمار با اورژانس اعلام شد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و استاندار در پی حادثه معدن طبس با صدور پیام تسلیت مشترک، از دوم مهر به مدت سه روز در استان عزای عمومی اعلام کردند.

سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق در پیامی نسبت به حادثه معدن در طبس که منجر به جان باختن و مجروح شدن ده‌ها نفر شد، ابراز همدردی و تاسف کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور امروز (یکشنبه اول مهر) با صدور پیامی جان باختن جمع کثیری از کارگران معدن معدنجوی طبس واقع در استان خراسان جنوبی را تسلیت گفت و نوشت: لازم است مسئولان ملی و منطقه‌ای حداکثر تلاش خود را برای التیام این مصیبت و کاهش آثار آن و رسیدگی به وضعیت مجروحان به کار گیرند و اینجانب را به طور مستمر در جریان امور قرار دهند.

ذبیح ‌الله خداییان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور هم در پی حادثه در معدن زغال سنگ معدنجو در طبس و فوت، مصدومیت و گرفتار شدن تعدادی از هموطنان، ضمن تسلیت به خانواده جانباختگان و آرزوی سلامتی برای مصدومین، با صدور دستوری به مهدی رحیمی بازرس کل قضایی استان خراسان جنوبی، به وی ماموریت داد با حضور در صحنه و نظارت بر نحوه امدادرسانی، خدمات رسانی، آواربرداری و رسیدگی به وضعیت مصدومان، ابعاد مختلف حادثه را بررسی کند.

خداییان همچنین دستور داد تا نسبت به معرفی متخلفان احتمالی و ترک فعل‌ها به مراجع قضایی و اداری اقدامات لازم انجام شود.

رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران هم حدود ساعت ۱۶ عصر روز گذشته اعلام کرد: به دلیل افزایش غلظت گاز در داخل تونل‌های معدن روند امدادرسانی در حادثه معدن طبس خیلی کُندتر از قبل شده‌ است و هنوز ۱۷ نفر محبوس هستند.

پیرحسین کولیوند افزود: با توجه به افزایش غلظت گاز در داخل تونل‌ها، عملیات امدادرسانی خیلی کندتر از قبل شده‌ است، امیدواریم با تدابیری که اتخاذ شده شرایط زودتر مهیا شود تا امدادرسانی برای این ۱۷ نفر محبوس در معدن به نتیجه برسد.

هماهنگی‌های لازم با شهرداران مختلف انجام شد و اجساد متوفیان حادثه طبس همان عصر دیروز بلافاصله به شهرستان‌های محل زادگاه‌شان منتقل شد.

وزیر کشور برای بررسی ابعاد حادثه معدن طبس عصر روز گذشته وارد این شهرستان شد و بلافاصله با بالگرد در محل حادثه حضور یافت، مومنی در محل حادثه تعداد معدنچیان محبوس در معدن را ۱۷ نفر اعلام کرد و گفت: تعداد ۳۱ نفر در این حادثه جان باختند و ۱۷ نفر مصدوم شدند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم که وزیر کشور را در سفر به طبس همراهی می‌کرد در خصوص دلایل حادثه معدن طبس گفت: باید بررسی‌های بیشتری صورت گیرد، علت حادثه در واقع انفجار گاز بوده و جزو مواردی است که قابل پیش بینی نیست.

احمد میدری افزود: در نوبت قبلی کاری میزان گاز در تونل‌ها بررسی شده بوده و این عدد متعادل بوده‌ است.

آخرین وضعیت حادثه معدن طبس؛ ۳۸ کشته و ۱۴ محبوس

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی حادثه اندوه‌بار انفجار معدن در طبس و جان باختن شماری از کارگران، در پیامی ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار، بر لزوم بیشترین تلاش برای امدادرسانی به کارگران تأکید کردند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در پیامی جان باختن جمع کثیری از کارگران معدن معدنجوی طبس را تسلیت گفت و خواستار پیگیری حقوقی این حادثه شد.

حکومت سرپرست افغانستان در پی حادثه انفجار معدن زغال سنگ با دولت و مردم ایران ابراز همدردی کرد، همچنین سفیر ژاپن در جمهوری اسلامی ایران با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، حادثه معدن طبس و جانباختن و مجروح شدن برخی هموطنان در این رخداد ناگوار را به دولت و ملت ایران تسلیت گفت.

نشست شورای مدیریت بحران حادثه معدن طبس شب گذشته با حضور وزرای کشور، صمت و تعاون کار و رفاه اجتماعی و رئیس جمعیت هلال احمر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شد.

آخرین وضعیت حادثه معدن طبس؛ ۳۸ کشته و ۱۴ محبوس

وزیر کشور هم در نشست شورای مدیریت بحران استان با اشاره به فوت ۳۱ کارگر در مسیر اول معدن طبس بر تعیین تکلیف افراد محبوس شده در کارگاه دوم تاکید کرد و گفت: رسیدگی به محبوسین در اولویت قرار دارد.

مومنی افزود: تیم ها تا ۴۰۰ متری مسیر هزار متری دهانه تونل محل حبس کارگران پیش رفته اند و تا فردا به محل کارگاه اصلی برسند و کارگران محبوس شده را رویت خواهند کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در این نشست گفت: مستمری جانباختگان معدن زغال‌سنگ طبس به فوریت برقرار می‌شود، البته وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتشار اطلاعیه شماره ۲، از تشکیل کمیته‌ای تخصصی به منظور بررسی استانداردهای ایمنی معادن در ایران و بازنگری موارد غیرکارآمد به دستور احمد میدری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت هم بر لزوم تقویت مسائل ایمنی در معادن تاکید کرد و گفت: امیدواریم از این طریق بخشی از نگرانی‌های آتی مردم را کاهش دهیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی هم گفت: مجلس در رسیدگی به حادثه معدن طبس کوتاهی نخواهد کرد و نتیجه کار به مردم گزارش خواهد شد.

علی نیکزاد در گفت و گوی دیگری هم با اشاره به هزینه حقوق دولتی و بهره مالکانه معادن در منطقه طبس گفت: این مهم جزو قوانین است و توسط کمیسیون صنایع و معادن بر آن نظارت شده و انجام خواهد شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کشور هم در این نشست از ترخیص ۶ نفر از مجروحین حادثه طبس از مراکز درمانی خبرداد و گفت: اکنون ۱۱ نفر در مراکز درمانی استان بستری هستند که چهار نفر با کمک دستگاه تنفس مصنوعی تحت درمان هستند.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه شرکت بیمه‌ای باید دیه کارگران معدن طبس را در چند روز آتی پرداخت کند، تصریح کرد: باید برخی مباحث مرتبط با موضوع حادثه معدن طبس به سرعت رسیدگی شود و امشب برای موضوع دیه کارگران جلسه برگزار و در این خصوص به توافق می‌رسیم.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان جنوبی هم از تحویل اجساد مطهر جانباختگان به خانواده ۲۸ متوفی خبرداد و گفت: خانواده‌ها در محل حاضر شده و اجساد عزیزانشان را شناسایی و تایید کرده‌ و جواز دفن و جسد را تحویل گرفته‌اند.

آخرین وضعیت حادثه معدن طبس؛ ۳۸ کشته و ۱۴ محبوس

عملیات امداد رسانی در تاریکی شب و در عمق ۲۵۰ بلوکC معدن ادامه داشت و در شب گذشته هم پیکر چهار کارگر دیگر معدن "معدنجو" شهرستان طبس از تونل خارج شد و تعداد جانباختگان این حادثه به ۳۵ نفر رسید.

براساس آخرین آمار اعلامی از سوی استاندار خراسان جنوبی در حدود ساعت ۱۰ صبح امروز، شمار فوتی‌های حادثه معدن زغال سنگ طبس به ۳۸ نفر رسیده و ۱۴ نفر دیگر در بلوک C محبوس هستند.

قناعت افزود: هشت گروه تخصصی پنج نفره HSE معادن زغال سنگ که در این زمینه آموزش دیده اند، مشغول انجام عملیات امدادی هستند.

وی تصریح کرد: تراکم گاز در مسیر تونل بلوک C به خصوص انتهای معدن بسیار بالاست که این موضوع عملیات امدادی و تخلیه را مقداری با کندی مواجه کرده اما به صورت مستمر در حال انجام است تا به کارگاه برسند.

اکنون نایب رئیس مجلس و هیات همراه، اعضای کمیسیون صنایع و معادن، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ادامه فعالیت ادامه رسیدگی و رسیدگی به ابعاد حادثه در منطقه حضور دارند و جلسات مختلفی در حال برگزاری است.

به گفته استاندار خراسان جنوبی گروه‌های کارشناسی با افراد فنی و تخصصی از وزارتخانه‌های صمت، کار و سایر مجموعه‌ها تشکیل و ابعاد حادثه را بررسی کنند لذا اعلام علت حادثه توسط این گروه اعلام خواهد شد.

شرکت معدنجو طبس با دارا بودن هزار و ۷۰۰ کارگر، ۲۷ سال سابقه فعالیت دارد و قبل از این هیچ حادثه‌ای که منجر به فوت کارگران شود در این معادن رخ نداده است.

طبس در ۲۷۰ کیلومتری غرب بیرجند است و بیشترین معادن زغال سنگ کشور را دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha