ظرفیت اوقاف برای سرمایه گذاری‌های بزرگ در زنجان جدی گرفته نمی‌شود 

زنجان - ایرنا - مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان عدم استفاده از ظرفیت بزرگ اوقاف در بخش های مختلف را از چالش‌های عمده در استان برشمرد و گفت: اوقاف ظرفیت سرمایه گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریالی در حوزه‌های مختلف کشاورزی و اشتغالزایی را دارد ولی این موضوع از سوی مسوولان استان چندان مورد توجه قرار نگرفته است.  

به گزارش خبرنگار ایرنا حجت‌الاسلام مختار کرمی روز دوشنبه در همایش یاوران وقف افزود: تقریبا همه افراد جامعه از موقوفه ها بهره مند هستند، چون آثار و برکات موقوفات همیشه در جامعه جاری است.

وی ادامه داد: عدم آشنایی مردم و مسوولان به قوانین و مقررات مربوط به وقف یکی از چالش های ما در جامعه است، این باعث شده تحلیل مردم و مسوولان نسبت به موقوفات و اوقاف چندان درست نباشد و نگاه منفی به اوقاف در جامعه وجود داشته باشد.

کرمی با بیان اینکه بخشی از عدم آشنایی با قوانین و مقررات وقف به کوتاهی های خود اوقاف برمی گردد، اظهار داشت: با برگزاری همایش ها و برنامه های متعدد می توان بخشی از کمبودها را در این زمینه جبران کرد.

وی با بیان اینکه هر یک از موقوفه ها شخصیت مستقل حقوقی دارد، گفت: هر گونه دخل و تصرف در اجرای نیات موقوفه ها منوط به اجازه ولی فقیه و یا کسی است که از طرف ولی فقیه اذن دارد، موقوفه ها اموال دولتی نیستند و روند تصمیم گیری درباره آنها متفاوت است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با بیان اینکه ایام میلاد پیامبر گرامی اسلام و روز ۱۶ ربیع الاول هر سال به عنوان آغاز هفته وقف در تقویم رسمی کشور تعیین شده است، گفت: امسال هفته وقف از ۳۰ شهریور تا پنجم مهر ماه خواهد بود و به یاری خداوند متعال و کوشش همکاران امسال هم مجموعه اوقاف استان و ادارات اجرایی شهرستان برنامه های متعددی با همین موضوع برنامه ریزی و اجرا خواهند کرد که شامل ۲۰ برنامه است.

استان زنجان، هزار و ۶۹۶ مورد مسجد و مکان مذهبی و هزار و ۱۱۱ مورد موقوفات کشاورزی و املاک دیگر دارد که مجموعا بیش از ۳۳ هزار رقبه (مکان مستقل و مشخص وابسته به موقوفه) را شامل می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha