ترافیک مهمان ناخوانده خیابان‌های چهارمحال و بختیاری

شهرکرد- ایرنا- ترافیک در حالی که موضوعی است که کلانشهرها بیشتر با آن درگیر هستند اما در سال‌های اخیر به یکی از چالش‌های جدی در شهرکرد تبدیل شده است و می‌طلبد برای گره‌گشایی از آن هم مردم همراهی کنند و هم مسوولان اهتمام بیشتری به کار گیرند.

به گزارش ایرنا، ترافیک در شهرکرد در سال‌های اخیر به وجه غالب زندگی شهروندان تبدیل شده است و اگرچه در برخی ایام سال نظیر بازگشایی مدارس به اوج خود می‌رسد اما دیگر محدود به برخی مناسبت‌ها و یا ایام خاص سال نمی‌شود و شهروندان در روزهای عادی به ویژه در بعدازظهرها در هسته مرکزی شهر با ترافیک سنگینی از خودروها روبرو می‌شوند و این قصه تکراری هر سال در شهرکرد است.

اگرچه مسوولان عنوان می‌کنند که درصدد روان‌سازی ترافیک هستند اما با این وجود این چالش همچنان پابرجاست و هر سال با افزایش جمعیت و تعداد خودروها پررنگ‌تر نیز می‌شود.

شهروندان: معابر شهر نیازمند توسعه است

ترافیک مهمان ناخوانده خیابان‌های چهارمحال و بختیاری

یکی از شهروندان شهرکردی عنوان کرد اگر خیابان‌ها تعریض، روگذر و زیرگذر ایجاد و کمربندی جنوب شهر تکمیل شود بار ترافیکی در شهر کمتر می‌شود موضوعی که سالهاست در شهرکرد مغفول مانده است.

محمد حسینی به خبرنگار ایرنا می‌گوید: سالانه به تعداد جمعیت و خودروهای در حال تردد در سطح شهر اضافه می‌شود اما متناسب با آن خیابان در شهرکرد احداث نمی‌شود و خیابان‌های کم‌عرض کنونی نیز گنجایش این تعداد خودرو را ندارد.

یک راننده تاکسی که به گفته خودش سال‌هاست در خیابان‌های سطح شهر رانندگی می‌کند از تمرکز خدمات شهری و مدارس در هسته مرکزی شهر انتقاد کرد و گفت: به طور مثال در بلوار حافظ که به خیابان‌های اصلی شهر تلاقی پیدا می‌کند، مدارس متعددی ایجاد شده که برخی از این مدارس در سال‌های اخیر بدون توجه به توزیع متوازن خدمات شهری فعال شده است و در ساعات ورود و خروج دانش‌آموزان ترافیک شدیدی در این خیابان‌ها شکل می‌گیرد.

از سوی دیگر متولیان مدیریت شهری عنوان می‌کنند که برای روان‌سازی ترافیک در شهرکرد برنامه دارند و در طول یکی ۲ سال اخیر نیز اقداماتی انجام داده‌اند اما برای رفع این چالش شهرداری به تنهایی مسوول نیست و دستگاه‌های متعددی در این رابطه دخیل هستند و می‌طلبد در این خصوص مشارکت شود.

شهرداری برای روان‌سازی ترافیک چه برنامه‌ای دارد؟

ترافیک مهمان ناخوانده خیابان‌های چهارمحال و بختیاری

شهردار شهرکرد در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: اگر چه در خصوص ترافیک و مسائل مبتلا به شهری، شهرداری نهاد اصلی به شمار می‌رود و در این رابطه رسالت‌های سنگینی برعهده دارد اما باید در کنار شهرداری نقش دستگاه‌های دیگر و از همه مهم‌تر نقش مردم و شهروندان نیز دیده شود.

محمد حسین واحدیان افزود: آن بخش که مربوط به وظایف شهرداری است، طی ۲ سال اخیر تلاش‌های زیادی برای روان‌سازی و رفع چالش ترافیک در شهر شده است و مهمترین اقدامی که در این خصوص انجام گرفته آزادسازی فاز یک کمربندی شهرکرد به میدان قمر بنی‌هاشم(ع) است.

وی ادامه داد: یکی از مناطق اصلی شهر که ترافیک در آن زیاد است میدان معلم و خیابان‌های منتهی به آن است و تا زمانی که کمربندی جنوب شهر تکمیل نشود این مشکل پابرجا باقی خواهد ماند.

شهردار شهرکرد با بیان اینکه تکمیل کمربندی جنوب شهر، بارترافیکی میدان معلم را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد اظهار داشت: در حال حاضر فاز نخست این طرح که از میدان شهدا تا سه‌راه شهرک جانمایی شده، در دست تکمیل است و چنانچه فاز دوم این طرح که مصوبه آن به تهران ارسال شد نیز تصویب شود، احداث آن از سه راه شهرک تا میدان قمر بنی‌هاشم(ع) است نیز در دستور کار قرار می‌گیرد.

واحدیان با اشاره به عملیات عمرانی جاده نمایشگاه‌های بین‌المللی به میدان قمر بنی‌هاشم(ع) شهرکرد تصریح کرد: احداث این محور نیز در دست انجام است و عملیات زیرسازی و آزادسازی آن تکمیل شده و به زودی زیر آسفالت می‌رود و تکمیل آن بار ترافیکی در بلوار فارابی را کاهش می‌دهد.

وی اتصال شمال شهر به مناطق غربی را از دیگر طرح‌های عمرانی در دست احداث در راستای کاهش بار ترافیکی در هسته مرکزی شهر عنوان کرد و گفت: برای تسهیل تردد از خیابان‌های طالقانی و کاشانی به غرب شهر نیز خیابانی پیش‌بینی شده که از بلوار جهاد به خیابان فرهنگ و دهکده غرب متصل می‌شود و بار ترافیکی در خیابان‌های طالقانی و کاشانی را به میزان ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.

شهردار شهرکرد یادآور شد: تلاش می‌شود جاده اتصالی شمال به غرب شهر سال آینده به بهره‌برداری برسد.

به گفته واحدیان، تعریض برخی خیابان‌ها نظیر بزرگمهر در میرآباد و خواجه نصیر، اصلاح تقاطع‌ها و ساماندهی پارک حاشیه‌ای از دیگر اقداماتی بوده که در یک سال اخیر در خصوص ساماندهی بار ترافیک سطح شهر انجام شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۷ تقاطع در سطح شهر اصلاح شد، افزود: در سالجاری نیز تاکنون هشت نقطه اصلاح شده و ۱۰ مورد دیگر نیز در دستور کار قرار دارد و بر اساس ارزیابی‌های انجام شده با انجام این اقدامات تعداد تصافات رخ داده در سطح شهر کاهش یافته است.

شهردار شهرکرد با بیان اینکه احداث چند باب پارکینگ عمومی طبقانی در هسته مرکزی شهرکرد در دست اجراست افزود: هرگونه ساخت و ساز به ویژه در مناطق پرتردد و شلوغ شهر باید همراه با پارکینگ باشد و به سازه‌های بدون پارکینگ مجوز داده نمی‌شود.

واحدیان روان‌سازی ترافیک به ویژه در فصل مدارس را نیازمند همراهی آموزش و پرورش و اولیا عنوان کرد و گفت: هنوز سرویس مدارس به خوبی در سطح شهر نهادینه نشده است و خانواده‌ها با خودروهای تک‌سرنشین اقدام به جابه‌جایی دانش‌آموزان خود می‌کنند.

وی ادامه داد: امسال فعال‌سازی سامانه سپند در سرویس مدارس را به شکل نظام‌مندی در دستور کار قرار داده‌ایم و چنانچه با استقبال خانواده‌ها همراه شود به جای ماشین‌های پنج نفره از وَن استفاده می‌کنیم.

به گزارش ایرنا، سامانه سپند مدارس سایتی است که والدین با ثبت‌نام رایگان در آن می‌توانند از انواع خدمات ارائه شده برای حمل و نقل دانش‌آموزان استفاده کنند. در این سامانه می‌توان از مکان دقیق دانش‌آموز مطلع شد و در صورت لزوم برای راننده پیام فرستاد.

استقبال ضعیف مردم از وسایل حمل و نقل عمومی

ترافیک مهمان ناخوانده خیابان‌های چهارمحال و بختیاری

شهردار شهرکرد با بیان اینکه ضریب استفاده مردم شهرکرد از وسایل حمل و نقل عمومی به طور مشخص اتوبوس‌های درون شهری حدود ۳۰ درصد است تصریح کرد: بخش زیادی از ترافیک شکل گرفته در سطح شهر به واسطه خودروهای تک‌سرنشین است و در این در حالیست که استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی می‌تواند تا حد زیادی از بار ترافیک بکاهد.

واحدیان با اشاره به وجود یک‌هزار و ۲۸۰ خودرو تاکسی در شهرکرد، افزود: این در حالی است که از این تعداد ۸۰۰ خودرو فعال است و مابقی غیرفعال هستند که زمانی که از رانندگان در کمیته انضباطی در خصوص فعال نبودن آنها توضیح می‌خواهیم عنوان می‌کنند که استقبال مردم کم است و برای آنها صرفه اقتصادی ندارد که با بررسی‌های انجام شده گفته آنها تایید شده است.

وی تاکید کرد: در کنار برخی کاستی‌هایی که در سطح شهر وجود دارد اما باید در کنار آن ظرفیت‌ها را هم دید و در خصوص فرهنگسازی استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بیش از پیش اقدام کرد.

طرح جامع ترافیک همچنان در انتظار اجرا

فرماندار شهرکرد نیز با تایید این موضوع که ترافیک شهرکرد مشکلات جدی ایجاد کرده است، طرح جامع ترافیک را تلاشی برای رفع این چالش عنوان کرد و گفت: این طرح با وجود اینکه به تصویب رسیده اما هنوز وارد مرحله اجرا نشده است.

بهادر عبدالغنی افزود: در طرح جامع شهرکرد نیز که در دست تدوین است به مباحث ترافیکی به خوبی توجه شده است و به طور نمونه برای تمرکززدایی مراکز درمانی از هسته مرکزی شهر ایجاد شهرک سلامت در مناطق حاشیه‌ای پیش‌بینی شده است.

وی ابراز امیدواری کرد با تکمیل کمربندی جنوب و شمال شهر بتوان حجم زیادی از ترددها در سطح شهر را کاهش داد.

خلاهای قانونی و گره ترافیک

ترافیک مهمان ناخوانده خیابان‌های چهارمحال و بختیاری

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری نیز در پاسخ به این سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر جلوگیری از ایجاد مدارس و مراکز درمانی جدید در هسته مرکزی و نقاط پرتردد شهر، گفت: در این خصوص قانونگذار الزام مشخصی ندارد و هر شخصی و یا دستگاهی که بخواهد کسب و کاری و یا مرکزی نظیر مدرسه و درمانگاه راه‌اندازی کند، به صرف تامین پارکینگ می‌تواند آن سازه را احداث کند این در حالی است که این یک اشکال در سطح کلان است و برای گره‌گشایی از ترافیک لازم است مراکزی نظیر مدرسه و درمانگاه و سایر خدمات شهری در نقاط مختلف شهر به صورت متوازن پراکنده شود و از تمرکز آن در نقاط خاص جلوگیری شود.

علی حیدری افزود: طرح ترافیک شهرکرد تصویب شده و لازم است که شهرداری شهرکرد با همکاری سایر دستگاه‌ها و با تامین اعتبار آن را اجرایی کند و هر کجا که با اشکال و مانعی روبرو شد آن را در شورای ترافیک مطرح کند تا در این خصوص اقدامات لازم انجام گیرد.

وی در عین حال از شهروندان تقاضا کرد تا در ساعات اوج ترافیک از ترددهای غیرضروری خودداری و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کرده و در حاشیه خیابان به شکل دوبل پارک نکنند.

به گزارش ایرنا، شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری دارای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت است و اگرچه جزو کلانشهرها به شمار نمی‌رود اما با چالش‌هایی نظیر ترافیک که شهرهای بزرگ با آن درگیر هستند نیز دست و پنجه نرم می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha