آیا انگلیسی‌ها اعتماد خود را به حاکمیت از دست داده‌اند؟

لندن – ایرنا – حدود ۳ ماه پس از پیروزی حزب کارگر به رهبری «کی‌یر استارمر» در انتخابات سراسری این کشور و شکست سنگین حزب محافظه‌کار، نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که محبوبیت حزب حاکم ۱۳ درصد ریزش کرده است.

به گزارش ایرنا، نظرسنجی موسسه معتبر یوگاو نشان می‌دهد که محبوبیت حزب کارگر از ۴۷ درصد در آستانه انتخابات تیرماه گذشته، به ۳۴ درصد افت کرده است. این درحالیست که ۵۷ درصد اعلام کرده‌اند که طرفدار این حزب نیستند. در واقع طبق داده‌های آماری، میزان کسانی که از حزب کارگر حمایت نکرده‌اند ۱۱ درصد طی ۳ ماه گذشته افزایش یافته است.

البته محبوبیت حزب کارگر همچنان با فاصله زیادی از محافظه‌کاران بیشتر است. بر اساس یافته‌های موسسه یوگاو تنها ۷ درصد مردم انگلیس از حزب محافظه‌کار طرفداری کرده‌اند که این رقم یک رسوایی تاریخی برای کسانی بشمار می‌رود که برای ۱۴ سال (۲۰۲۴ – ۲۰۱۰) سکان دولت را در دست داشتند.

محافظه‌کاران پس از شکست سنگین در انتخابات پارلمانی تیرماه گذشته، سرگرم تعیین جانشین برای ریشی سوناک نخست وزیر سابق انگلیس هستند. عمده کسانی که برای تصاحب رهبری حزب محافظه‌کار رقابت می‌کنند، اعضای دولت سابق هستند که شکل‌گیری مشکلات سیاسی و اقتصادی انگلیس بی تقصیر نبوده‌اند.

حزب محافظه‌کار در سال ۲۰۱۶ با پیشنهاد طرح برگزاری همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت)، ابتدا کشور را دچار یک دوره پر تنش با اتحادیه اروپا کرد و به رغم توافقاتی که در سال ۲۰۲۰ درباره نحوه اجرای برگزیت حاصل شد، آمارها نشان می‌دهد که برگزیت همچنان حدود ۱۰۰ میلیارد پوند در سال به اقتصاد کشور خسارت می‌زند.

حزب کارگر که توافق سال ۲۰۲۰ را «آبکی» توصیف کرده بود، با وعده ترمیم روابط با اتحادیه اروپا و اصلاحات اقتصادی موفق شد تا در انتخابات تیرماه گذشته سکان دولت را تصاحب کند. البته کارشناسان سیاسی معتقدند که این پیروزی مرهون خشم مردم از عملکرد ۱۴ ساله حزب محافظه‌کار بوده و ارتباطی با ممتاز بودن وعده‌های حزب کارگر ندارد.

آمارها هم نشان می‌دهد که مشارکت مردم انگلیس در انتخابات تیرماه ۵۹.۷ درصد بود که پایین‌ترین حد از سال ۲۰۰۱ بشمار می‌رود. بر اساس آمارها، میزان مشارکت مردم انگلیس در انتخابات سال‌های ۱۹۲۲ تا ۱۹۹۷ از ۷۰ درصد پایین‌تر نیامده بود.

این وضع، چنانچه در آمارهای اخیر هم بروز و ظهور پیدا کرده است نشان می‌دهد که حزب کارگر و محافظه‌کار محبوبیت خود را برای کشاندن مردم پای صندوق‌های رای از دست داده‌اند.

بر اساس یافته‌های موسسه یوگاو، از هر ۳ انگلیسی، تنها یکی (۳۴درصد) دیدگاه مثبت نسبت به حزب کارگر دارد، ۳۶ درصد حزب حاکم را صادق نمی‌دانند، ۲۷ درصد معتقدند که این حزب نیابد در مسند قدرت باشد، ۱۷ درصد هم آن را یک حزب غیرحرفه‌ای و ۱۶ درصد ضعیف می‌دانند.

برخلاف وعده‌های حزب کارگر درباره حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، ۴۱ درصد انگلیسی‌ها معتقدند که تفاوتی در دیدگاه این حزب و محافظه‌کاران وجود ندارد و این مساله به وضوح نشان می‌دهد که مردم انگلیس اعتماد خود را به دو حزب اصلی سیاسی از دست داده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha