۳ مهر ۱۴۰۳، ۸:۰۴
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85605482
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

اورژانس پیش بیمارستانی،‌ خدمتی از جنس ایثار و فداکاری

زنجان - ایرنا - اورژانس پیش بیمارستانی یا فوریت‌های پزشکی جزو مشاغل مهم و حساس به شمار می‌رود که لازمه ورود به آن داشتن عشق و علاقه است، چون با جان انسان‌ها سر و کار دارد و کارشناسان اورژانس افرادی هستند که بدون هیچ چشمداشتی در خدمت رسانی به مردم از هیچ تلاشی مضایقه نمی‌کنند.

به گزارش ایرنا،امدادرسانی به بیماران و نیازمندان در شرایط بحرانی در فطرت و نهاد هر انسانی وجود دارد چون هیچکس دوست ندارد همنوع خود را در غم و اندوه بدون کمک و یاری و بی کس و تنها مشاهده کند.

در این راستا اورژانس یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین واحدهای امدادرسانی در هر کشوری بوده که برای خدمت رسانی به شهروندان در مواقع خاص و بحرانی راه اندازی شده است.

کارشناس فوریت‌های پزشکی یا اورژانس، فرد آموزش‌ دیده‌ای است که همراه آمبولانس برای ارائه خدمات اولیه درمانی به کمک بیمار یا شخص مصدوم می‌شتابد یا در بخش اورژانس برای ارائه کمک‌های اولیه حضور دارد.

این فرد، وظیفه امداد سریع، ارائه خدمات درمانی اولیه پزشکی پیش‌بیمارستانی و کمک‌رسانی به مصدومان، بیماران و مجروحان اورژانسی و انتقال آنان به مراکز درمانی را در کمترین زمان ممکن با هدف کاهش مرگ و میر، نقص عضو و آسیب بر عهده دارد.

کارشناسان فوریت های پزشکی به صورت تیمی کار می‌کنند و با وضعیت‌های مختلف از جراحات سطحی تا صدمات جدی ناشی از تصادفات و بلایای طبیعی روبه‌رو هستند، وظیفه آنها ارائه مراقبت‌ها و درمان‌های فوری است و پس از رسیدن نزد بیمار باید وضعیت او را بررسی کرده و برای انجام بهترین کار تصمیم بگیرند.

نیروهای اورژانس‌ به صورت شبانه‌روزی کار می‌کنند و ساعت کاری آنها تمام وقت است و در شب‌ها و روزهای تعطیل را نیز شامل می‌شود.

متخصص فوریت‌های پزشکی در هنگام کار باید لباس فرم بپوشد و توان بدنی خوبی داشته باشد همچنین باید آمادگی رویارویی با افراد مختلف را داشته باشد.

با توجه به اهمیت این موضوع خبرنگار ایرنا با "حسین معصومی کارشناس فوریت های پزشکی و دانشجوی ارشد پرستاری اورژانس" گفت و گو کرده است.

اورژانس پیش بیمارستانی،‌ خدمتی از جنس ایثار و فداکاری

ایرنا: چند سال سابقه در اورژانس دارید؟

۱۲ سال سابقه فعالیت در اورژانس پیش بیمارستانی را دارم و در غم ها و شادی های هموطنان همراه بوده ام، خوشحالم که این شغل رو انتخاب کردم تا در مواقع سخت زندگی افراد در کنارشان کمک حال آنان باشم.

ایرنا: چه مولفه هایی در موفقیت در این شغل اثرگذار است؟

مهمترین مشخصه همکارانم در اورژانس روحیه از خودگذشتی و ایثار است، این گروه حاضر، همیشه هموطنان را درک کرده به ویژه در شرایط سخت زندگیشان که تجربه می کنند، تکنسین های اورژانس عاشقانه خدمت رسانی می کنند تا شاید قدری از دردهای آنان را کاهش دهند.

ایرنا: معمولا ماموریت های اورژانس بیشتر به چه مواردی اختصاص دارد؟

ماموریت های ما بسته به پایگاهی که شیفت هستیم، تغییر می کند چون نوع بیمار و حوادث متفاوت است، اگر ماموریت داخل شهر باشیم بیشتر بیماران قلبی و داخلی را شامل می شود اما در جاده ها که اکنون در این بخش فعالیت می کنم، بیشتر تصادفات جاده ای و حوادث است.

ایرنا: خاطره های خوب یا بد از کل ماموریت های که اعزام شدید؟

در ماموریت های خود اگر بتوانیم سلامتی فرد حادثه دیده یا دچار مشکل شده را برگردانیم آن ماموریت به یک خاطره خوش تبدیل می شود، اما اگر موفق نشدیم و بیمار جان خود را از دست داد، خاطره‌ای بد برای ما ثبت می شود.

همیشه همه همکارانم دعا می کنند که ماموریت هایشان به سلامتی ختم به خیر شود؛ خاطره ای که می توانم در این خصوص بگویم که خالی از لطف نیست و به نوعی شیرین است، اینکه همکاری داریم که اغلب ماموریت های زایمان به ایشان می افتد بنابراین همیشه روز ماما را به او تبریک و شادباش می گوییم.

اورژانس پیش بیمارستانی،‌ خدمتی از جنس ایثار و فداکاری

ایرنا:رسیدن به موقع اورژانس به سر صحنه از اهمیت زیادی برخوردار است، شهروندان چقدر در این زمینه همکاری می کنند؟

ما وقتی به ماموریت اعزام می شویم، زمان رسیدن بر بالین بیمار اهمیت زیادی دارد، سیستم اورژانس طوری طراحی و هماهنگ شده که در سریعترین زمان ممکن از پایگاه خارج می شویم و در اغلب ماموریت ها اولین دستگاهی هستیم که بر بالین بیمار حضور می یابیم.

بعد از حادثه آتش سوزی پلاسکو همکاری مردم با اورژانس مطلوبتر شده است، فقط در داخل شهرها نیازمند همکاری بیشتر شهروندان هستیم، مردم باید به این مهم توجه داشته باشند که وقتی آمبولانس در حال حرکت است یعنی داخل خودرو بیمار اورژانسی وجود دارد و باید همکاری لازم با اورژانس برای انتقال بیمار یا انجام ماموریت اورژانس صورت گیرد چون نیت ما حفظ سلامتی و جان بیماران است.

ایرنا: به عنوان یک تکنسین با تجربه، عموم مردم به ویژه تماس گیرندگان قبل از رسیدن اورژانس چه نکاتی را مد نظر قرار دهند؟

برای همراهان بیمار که‌ منتظر هستند تا نیروهای اورژانس برای امدادرسانی به محل برسند هر لحظه و ثانیه اهمیت دارد، موضوع مهم این است که همکارانم با تمام وجود وضعیت را درک می کنند و به هرنحوی می خواهند در سریعترین زمان ممکن به محل برسند.

وظیفه همراه یا همراهان بیمار این است که در وهله نخست خونسردی خود را حفظ کنند و با همکاران اورژانس در مرکز تلفن، نهایت همکاری را داشته باشند و نکات طلایی را که آنها بیان می کنند یک به یک انجام دهند تا نیروهای اورژانس برسند.

اورژانس پیش بیمارستانی،‌ خدمتی از جنس ایثار و فداکاری

ایرنا: در پایان چه توصیه ها و یا حرف ناگفته ای دارید؟

سیستم اورژانس پیش بیمارستانی به علت ماموریت زیادی که در سطح شهرها و جاده ها دارد متاسفانه ناوگان فعلی آن به شدت فرسوده شده است و هزینه های تعمیر و نگهداری بسیار بالایی دارد و نیاز به نوسازی و ورود چندین هزار دستگاه آمبولانس است.

نیروهای اورژانس کارهای متعدد و ریز و درشت زیادی را در پایگاه انجام می دهند و از مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انتظار حمایت بیشتر را دارند.

نیروهای زحمتکش این عرصه همچنان چشم به راه افزایش تعرفه سه درصدی خدمات خود هستند که قرار بود اعمال شود همچنین سختی کار فوریت ها که چندین سال است به بوته فراموش سپرده شده است و امیدواریم احیا شود.

اما این مشکلات و معضلات هرگز مانع خدمت رسانی اورژانس نشده است چون اورژانس همواره با مردم است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha