قاضی عسکر: روحانیون باید پاسخگوی مسائل مردم باشند

شهرری - ایرنا - تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) با تاکید بر اینکه وظیفه حوزه علمیه صرفا تربیت امام جماعت و یا منبری برای تبلیغ اسلام نیست، گفت: امروز دایره علوم بسیار گسترده شده و در نتیجه روحانیت باید پاسخگوی تمامی مسائلی باشند که مردم نسبت به آن آگاهی کمتری دارند.

به گزارش ایرنا از خبر روز سه شنبه روابط عمومی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) حجت الاسلام سید علی قاضی عسکر در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم (ع) تصریح کرد: امروز روحانیون باید همواره مطالب سودمند برای آحاد مردم بیان کنند و به نیازهای روز جامعه بیشتر بپردازند.

این مسئول با یادآوری این نکته که پیش از انقلاب اسلامی وظایفی که روحانیون بر عهده داشتند بسیار محدود بود آظهار داشت: امروز با تشکیل نظام جمهوری اسلامی نیاز به روحانیون در حوزه های مساجد، سنگرهای نماز جمعه، قضاوت، تدریس در دانشگاه ها به حدی زیاد است که متاسفانه با کمبود نیروهای توانمند در این حوزه ها روبرو هستیم تا بتوانیم پاسخگوی نیازهای دینی مردم باشیم.

وی افزود: ساده زیستی مسئله مهمی است که ما طلبه ها باید ‌به آن عمل کنیم و اگر بخواهیم بدنبال مسائل دنیوی باشیم و ساده زیستی را رها کنیم، آنجا نقطه شروع انحراف در زندگی روحانیون است.

این مسئول خاطرنشان کرد: مراکز اسلامی ما در خارج از کشور نیاز به روحانیون آشنا به زبان خارجی دارند و حضور موفق مرحوم آیت الله تسخیری در کنفرانس اسلامی جده به عنوان نمونه بارز یک روحانی موفق در حوزه بین الملل است.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) نیاز به وجود روحانیون نخبه را از ضرورت های امروز جامعه برشمرد و اعلام کرد: متاسفانه در برخی از حوزه های علمیه ورودی ها کاهش داشته ولی در حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم (ع) به تعداد نیاز طلبه پذیرش شده است.

وی تاکید کرد: روحانی باید مخاطب شناس باشد و شرایط زمان را درک کند.

قاضی عسکر با اشاره به سخنرانی های مقام معظم رهبری و استفاده ایشان از مطالب به هم پیوسته و ادبیات فاخر و جملات راهگشا، خاطرنشان کرد: جامعه ما امروز نیاز به روحانیونی دارد که این ویژگی ها و خصوصیات را داشته باشند.

وی با بیان این که نگاه جامع علما، بزرگان و اساتید مبرز به حوزه های علمیه در خصوص پرورش و تربیت طلاب در ابعاد مختلف ستودنی است، گفت: روحانیون نباید به صورت تک بعدی تربیت شوند بلکه روحانی باید جامع باشد تا بتواند پاسخگوی بسیاری از مسائل روز جامعه باشد.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) با یادآوری این که علمای دینی به عنوان اولین توصیه در آغاز سال تحصیلی به استفاده صحیح از اوقات شبانه روز تاکید داشتند، افزود: درخواست دارم که روی مسئله استفاده از اوقات، سرمایه گذاری و از آن برای آشنایی و انس بیشتر با قرآن و احادیث ائمه اطهار (ع) استفاده کنید، چرا که اگر زیبایی های آیات قرآن و احادیث ائمه برای مردم تبیین شود، در جامعه جاذبه دینی ایجاد می شود.

قاضی عسکر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روایات و احادیثی که در پژوهشگاه قرآن و حدیث به آن پرداخته می شود، اظهار داشت: در حوزه حدیث در این پژوهشگاه بیش از ۶۰۰ اثر منتشر شده و کار مهمی که مرحوم آیت الله ری شهری در باب بندی و تنظیم احادیث داشتند، بسیار ستودنی است و در مراجعه به این احادیث در می یابیم که چقدر آموزه در مسائل سیاسی و اقتصادی داریم.

قاضی عسکر: روحانیون باید پاسخگوی مسائل مردم باشند

وی یادآور شد: طلاب باید تمام کارهایشان برای خدا باشد و علاوه بر رعایت اخلاق و آداب دینی و تحقّق تهذیب نفس، باید در حوزه علم و دین و فراگیری علوم مختلف تلاش کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha