به گزارش ایرنا، امیرحسین سمیعی درباره برگزاری هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان اظهارداشت: به این جشنواره بسیار امیدوار هستم. اساساً دنبال فرایند رو به رشدی هستیم. این فرایند دو جنبه دارد؛ نخست اینکه این نسل از نظر دانش موسیقی ارتقا پیدا میکند و بُعد دیگرش این است که جامعه را از ضد فرهنگهایی که در حوزه موسیقی رواج دارد مصون میکند.
وی گفت: این هنرجویان خودشان به صورت حرفهای موسیقی یاد میگیرند و بعد تبدیل به مجری یک اثر شنیداری خوب میشوند که جامعه میتواند آن را بشنود. ما هم همین را میخواهیم که جامعه موسیقی خوب بشنود. اگر بخواهم یک تشبیه برای آن بیاورم مثل یک واکسنی است که هم به نوجوانمان میزنیم و هم آن طیفی که در موسیقی فعالیت مستمر دارند. بنابراین باید به جامعه این واکسن را بزنیم تا در برابر موسیقیهایی که قرابتی با فرهنگ، تمدن و ریشههای ما ندارند، بتواند مواجهه صحیحی داشته باشد و در نهایت انتخاب کند.
سمیعی با بیان اینکه ریشه تمام مشکلاتی که در حوزه موسیقی وجود دارد به زیرساختها برمیگردد، افزود: جشنواره ملی موسیقی جوان دارد در حوزه زیرساخت کار میکند و با این نگاه جامعه را از اتفاقات نابههنجاری که ممکن است در حوزه موسیقی در سالهای آینده رخ بدهد مصون نگه میدارد. بنابراین هر چقدر در این حوزه کار کنیم کم است. اگر این سیاست اصلی ما باشد، میتوانیم جشنواره ملی موسیقی جوان را در نگاه کلانتر و در سطح جهانی مطرح کنیم، برای اینکه داشتههای خودمان را به دنیا نشان دهیم.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: خوشبختانه حمیدرضا اردلان دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با همین نگاه آسیبشناسانه و رو به آینده در مورد جشنواره فکر کرده و پرتلاش، دوستانه و پدرانه به جشنواره نگاه کرده است. این نگاه پدرانه نگاهی است که در حوزه جوانان به آن نیاز داریم. همین جا از او تشکر میکنم.
وی درباره حمایت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جوانان داشته باشد، اظهارداشت: به نظرم مسئله اصلی این است که جوانها نباید احساس رهاشدگی کنند و این وظیفهای است که برعهده انجمن موسیقی ایران و دفتر موسیقی قرار دارد که راهها را برای درخشش جوانان باز کنند تا آنها بتوانند خودشان را در معرض دید مخاطبان جدی موسیقی قرار دهند.
سمیعی با اشاره به تدوین طرح «چهار فصل» گفت: این طرح برای همه گروهها شرایط اجرا را فراهم میکند. در واقع این مسئله را درک کردیم و اساساً این طرح مطرح شد تا هم جوانانی که در موسیقی جهانی کار میکنند را هدایت کنیم و هم آنسامبلهای جدید ایجاد شود و به ارکسترهای ایرانی فکر کنیم. راه نهایی این است اگر این کارها به نتیجه نرسید، طرح «چهار فصل» وجود دارد که شرایط اجرای جوانها را فراهم کند تا آنها بتوانند وارد بازار موسیقی شوند.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نحوه عملکرد تیم اجرایی هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان خاطرنشان کرد: دست همه همکاران بزرگوارم را میبوسم که تلاش میکنند جشنواره تبدیل به سکوی پرتاب مهمی برای جوانان باشد.
به گزارش ایرنا، فراخوان هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به دبیری حمیدرضا اردلان ۲۸ اسفندماه ۱۴۰۲ توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چهار بخش اصلی؛ «موسیقی دستگاهی ایران»، «موسیقی نواحی»، «موسیقی کلاسیک» و «آهنگسازی» و یک بخش ویژه؛ «شناخت و حفظ ردیف» در سه گروه سنی «الف» ۱۵ تا ۱۸ سال؛ متولدین سالهای ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۸، «ب» ۱۹ تا ۲۳ سال؛ متولدین سالهای ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ و «ج» ۲۴ تا ۲۹ سال؛ متولدین سالهای ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۹ منتشر شد.
پس از پایان کار هیاتهای تخصصی داوری مرحله مقدماتی و بررسی ۲۱۱۷ اثر ارسالی، ۲۸۹ نفر به مرحله نهایی در دو بخش «دستگاهی» و «کلاسیک غربی» راه یافتند. داوری مرحله نهایی جشنواره ملی موسیقی جوان در این دو بخش از ۲۷ شهریور تا سوم مهرماه در تالار رودکی برگزار میشود. اختتامیه این رویداد، روز پنجشنبه- پنجم مهرماه- ساعت ۱۸:۳۰ در تالار وحدت برگزار میشود.
نظر شما