جشنواره ملی موسیقی جوان در حال تبدیل شدن به رسانه‌ای نیرومند است

تهران- ایرنا- دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در پیامی نوشت: این جشنواره در حال تبدیل شدن به رسانه‌ای نیرومند است که حضور بخش مهمی از جامعه موسیقی کشور به همراه دستاوردهای هفده دوره حافظ تداوم، پیشرفت و ماندگاری آن خواهد بود.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، حمیدرضا اردلان در پیامی به این جشنواره نوشت: جشنواره ملی موسیقی جوان هفدهمین دوره برگزاری خود را سپری می‌کند. این تداوم برای یک جشنواره با موضوع و ماهیت محضِ موسیقی در نسبت با نسل جوان سبب ایجاد و تأسیس دستاوردهای کم‌نظیری شده است.

در ادامه این پیام آمده است: علاوه بر تجمع فرهنگ‌های نواحی ایران، جهت‌مندی در بروز مدام معرفت شنیداری که در پیوستگی میراث گذشتگان اهمیت بنیادین دارد و اتصال آن تا دوره حاضر را نشان می‌دهد. از دیگر سو، نگاه به موسیقی مغرب‌زمین ما را در هم‌سخنی با فرهنگ‌ها و تمدن‌های جهان یاری می‌رساند.

اردلان در این پیام افزود: این‌ها سبب می‌شود تا برای غنای هر چه بیشتر صورت و محتوای جشنواره طرح مسائل نوین به‌ ویژه در حوزه‌های آموزش، پژوهش و اشاعه کار موسیقی‌دانان نسل جوان اقدامات مؤثر شکل گیرد؛ از این رو، بررسی برپایی کارگاه‌های آموزشی قبل و بعد از جشنواره طی سال، چاپ و نشر متون در حال انجام است. همچنین تهیه مستند از اجراها در راستای نیازهای جامعه و دغدغه‌های موسیقی‌دانان که نسل جوان را نیازمند حمایت می‌دانند، موضوع قرار گرفته است.

همچنین در پیام دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به این جشنواره آمده: شرکت موسیقیدانان جوان از ٣١ استان با حضور ٢١١٧ نفر و با حضور ٩٠ داور نشان می‌دهد که جشنواره از پایگاه اجتماعیِ حائز اهمیت برخوردار است، هر چه این مقبولیت بیشتر فراگیر می‌شود اندیشه به چگونگی و نحوه طراحی و اجرای جشنواره اهمیت مضاعف می‌یابد.

جشنواره ملی موسیقی جوان در حال تبدیل شدن به رسانه‌ای نیرومند است
حمیدرضا اردلان - دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان

در ادامه پیام آمده: اکنون جشنواره ساختاری منسجم و قابل اتکا دارد، چرا که مفاهیم و روندهای موسیقایی اعم از یافت ترم واژگانی، انتخاب قطعات و رپرتوارها، ترکیب داوران، نحوه داوری، اشکال رقابت و تبادلات فرهنگی‌ـ‌موسیقایی و فعالیت گروه اجرایی، روشمند و دلگرم‌کننده است و این مدیون تلاش‌های همه هنرمندان و مسئولان طی هفده دوره جشنواره بوده است.

اردلان در پیام خود به هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان افزود: اکنون می‌توان به این افق اندیشید و باور داشت که جشنواره ملی موسیقی جوان در حال تبدیل شدن به رسانه‌ای نیرومند است که حضور بخش مهمی از جامعه موسیقی کشور به همراه دستاوردهای هفده دوره حافظ تداوم، پیشرفت و ماندگاری آن خواهد بود.

به گزارش ایرنا، فراخوان هفدهمین جشنواره‌ ملی موسیقی جوان به دبیری حمیدرضا اردلان ۲۸ اسفندماه ۱۴۰۲ توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چهار بخش اصلی؛ «موسیقی دستگاهی ایران»، «موسیقی نواحی»، «موسیقی کلاسیک» و «آهنگسازی» و یک بخش ویژه؛ «شناخت و حفظ ردیف» در سه گروه سنی «الف» ۱۵ تا ۱۸ سال؛ متولدین سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۸، «ب» ۱۹ تا ۲۳ سال؛ متولدین سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ و «ج» ۲۴ تا ۲۹ سال؛ متولدین سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۹ منتشر شد.

پس از پایان کار هیات‌های تخصصی داوری مرحله مقدماتی و بررسی ۲۱۱۷ اثر ارسالی، ۲۸۹ نفر به مرحله نهایی در دو بخش «دستگاهی» و «کلاسیک غربی» راه یافتند. داوری مرحله نهایی جشنواره ملی موسیقی جوان در این دو بخش از ۲۷ شهریور تا سوم مهرماه در تالار رودکی برگزار می‌شود. اختتامیه این رویداد، پنجم مهرماه در تالار وحدت برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha