مهر سینمای ایران با چاشنی افتتاح سالن های سینمایی

تهران- ایرنا- سومین جشن مهر سینمای ایران به دبیری قادر آشنا در حالی در استان های کشور برگزار می شود که به بهانه این رویداد، سالن هایی در استان های مختلف افتتاح شده و بهسازی برخی سالن ها نیز آغاز شده است. 

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، در سال هایی که از عمر سینما در کشور می گذرد سینماگران بسیاری آمده و رفته اند و بسیاری از چهره های محبوب در ذهن و خاطر دوستداران این هنر باقی مانده اند.
در این گذر اما همواره هنرمندانی که در پایتخت روی پرده نقره ای خوش درخشیده اند در اذهان باقی ماندند و بسیاری از کسانی که چراغ سینما را در استان ها و شهرستان های مختلف روشن نگه داشته اند از یادها رفته و گاه در یادها نیامده اند.

بسیاری از مدرسان، زحمتکشان، فیلمسازان و فعالان پشت صحنه سینما همواره زیر سایه چهره ها باقی ماندند و هیچ وقت زمان آن نرسید که کسی از آنان تقدیر کند.
در این شرایط اما جشن مهر سینمای ایران فرصتی شد تا آنان که سال ها دیده نشده اند تقدیر شوند. نکته مهمتر آنکه این جشن در ۳۱ استان کشور برگزار خواهد شد و در نهایتا تا ۱۰ مهر این میزبانی ها به پایان رسیده و تقدیر از خدمات هنرمندان و فعالان حوزه سینما که کمتر دیده شده‌اند انجام می شود.

در سال اول برگزاری در ۱۳ رشته از هنرمندان تجلیل به عمل آمد و ۳۴۷ نفر تجلیل شدند. سال گذشته در همان تعداد رشته، از نویسندگان، تهیه کنندگان، کارگردانان و .. در مجموع ۵۸۴ هنرمند تجلیل شدند که ۶۵ نفر از آنها از تهران بودند.

امسال هم این روند وجود دارد تا جشن مهر سینمای ایران انگیزه ای برای ادامه دادن به هنری باشد که با عشق عجیبن شده است.

در این راه اما جشن مهر سینمای ایران در استان های برگزار شده و تا ۱۰ مهر برگزار خواهد شد. در حاشیه برگزاری جشن مهر سینمای ایران اما برخی سالن های سینمایی افتتاح و یا فضای ایجاد سالن های جدید و احیای سالن های قدیمی نیز در دستور کار قرار گرفت.

تقدیر از هنرمندان چهارمحال و بختیاری

مهر سینمای ایران با چاشنی افتتاح سالن های سینمایی

هنرمندان عرصه سینما و فیلم‌سازی چهارمحال‌ و بختیاری به همراه جمعی از مسئولان فرهنگی استان، سومین جشن مهر سینمای ایران را با محوریت بزرگداشت جهانبخش زمانی شورابی پیشکسوت فیلم‌سازی در شهرکرد برگزار کردند.

در این میان پیام احمدی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای مرمت و احیای سینما غدیر شهرکرد افزود: تلاش آن است که این سینما تا جشنواره فیلم فجر۱۴۰۳ به جمع سینماهای فعال کشور بپیوندد.

وی درباره سینمای فارسان هم تصریح کرد: تجهیزات آتش‌نشانی این سینما در آینده‌ای نزدیک آماده خواهد شد و فارسان صاحب سالن سینمایی استاندارد می‌شود. اقدامات خوبی برای فعال شدن سینمای بروجن که عمر آن به دهه ۴۰ باز می‌گردد، صورت گرفته است و همکاری هر چه بیشتر آموزش و پرورش می‌توانند روند فعال‌سازی این سینما را سرعت دهد.

سینمای لردگان نیز که از مصوبات سفر دوم رئیس جمهور شهید به استان است در مرحله تامین زمین در حال تعیین تکلیف است و ساخت این سینما در دستور کار قرار دارد.

در پایان سومین جشن مهر سینمای ایران در چهارمحال و بختیاری، ۱۱ هنرمند عرصه فیلم و سینمای این استان به عنوان برترین‌های بخش‌های مختلف هنر هفتم در یکسال اخیر معرفی و تجلیل شدند.

ناصر قائدامینی، فرهاد زمانی، یوسف صفری، مرتضی شهبازی، عباس رفیعی، امیرحسین اسیوند، حامد اصغرزاده، مهدی حیدری، کیومرث نوروزی، علی توکلی و شاهین ابراهیمی هنرمندانی هستند که در این دوره از مهر سینمای ایران به عنوان برگزیدگان جلوه‌های ویژه، بازیگری، کارگردانی، فیلم‌نامه‌نویسی، طراحی صحنه، مرکز آموزشی و آموزشگاه سینمایی و مدیر فعال سینمای استان مورد تجلیل قرار گرفتند.

تقدیر از هنرمندان لرستان

همچنین در راستاین جشن مهر سینمای ایران از هنرمندان لرستانی تقدیر شد. این مراسم در محل سینما «کیو» مجتمع فرهنگی هنری شهید آوینی خرم‌آباد برگزار شد.

در سومین جشن مهر سینمای ایران که عصر روز سه‌شنبه ۲۷ شهریورماه ۱۴۰۳ در محل سینما کیو مجتمع فرهنگی هنری شهید آوینی خرم‌آباد برگزار شد، از منتخبان سینمایی استان لرستان تجلیل به عمل آمد که اسامی آنان به شرح ذیل است: تهیه کننده و کارگردان: وحید موسائیان، هنرمند پیشکسوت: خسرو اسدی و رضا میرزایی، فیلمنامه نویسی: محمد بیرانوند، تدوین: صادق سپهوند، فیلمبردار: عارف زیودار، محمد زینی وند، بازیگر: فردوس بنیانیان، زری پشت‌دار، ثریا دوستی، بازیگر نونهال: زهرا پاپی و رعنا بیرانوند، مستندساز: علی امیری، حضور موفق در فیلم مستند: حجت رستمی، صدابردار: عرفان احمدی، مدرس سینما: محمد نصیری، سینماپژوه: محمد امیدی‌پور، انیمیشن: مریم امیری، عکاس: میثم یاراحمدی مقدم، جلوه‌های ویژه: امین ظهراب بیگی، هنرمند ایثارگر: احمد یوسفی، بتول بیرانوند، هنرجوی جوان: پویا بارانی بیرانوند.

تجلیل از فعالین حوزه فیلمسازی استان هرمزگان

همچنین با حضور مسوولان از فعالان سینمایی استان هرمزگان و هنرمندان پیشکسوت و ایثارگر این استان تقدیر شد.

هنرمند پیشکسوت سید رضا هاشمی، ایثار گر: غلامرضا احمدی پناه، فعالان توسعه زیر ساخت سینما: بهاور مدیر بندرعباس مال، سینما دار: حسنی بندرلنگه، مرکز خدمات: مهدی خواجه ایی، موسسات سینمایی به مدیریت داود مرزی زاده، برگزیدگان جشنواره: سارا رضایی برنده جایزه پژوهش فیلم از جشنواره منطقه ایی، مدرس: مژده صابری، کارگردانی: محمود شهبازی، فیلمنامه نویس: آرسان صفا، تدوینگر: نوید رشیدی، تصویربرداری: حامد قنبری، صدابرداری: علی ترابی، صدا گذاری: مهراب بهرامی، گریم: مریم حاج حسینی، بازیگری: غلام رنجبر از جمله کسانی بودند که در این مراسم که با حضور مسوولان برگزار شد مورد تقدیر و تشکر قرار گرفتند.

سومین جشن مهر سینمای ایران در رشت

مهر سینمای ایران با چاشنی افتتاح سالن های سینمایی

سومین جشن مهر سینمای ایران و آیین تجلیل از منتخبان سینمایی گیلان همزمان با دیگر استانهای کشور با حضور محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی در تالار مرکزی رشت برگزار شد.

خزاعی در این مراسم گفت: دستیابی به زبان مشترک با مخاطب، هنری است که باید در ساخت فیلم های جدید مورد توجه جدی قرار گیرد. نگاه جدی به استان‌ها از جشنواره فیلم فجر سال گذشته آغاز شد و برای اولین بار ۶ فیلم ساز استانی در جشنواره فیلم فجر حضور داشتند وتوجه ویژه به شهرستانها، رفع فضای پدرخواندگی و ارتباط خاص بین گروها داده شد هم اینک ۳۰ درصد تحقق یافته است.

وی یادآور شد: از بین هزار فیلمسازی که در کشور برای اخذ درخواست مجوز فیلم سازی اقدام کردند آثار ۱۲۶ کارگردان گزینش و انتخاب شد که ۷۵ درصد از این کارگردانان از استانهای مختلف هستند.

در جشن مهر مهر سینمای ایران که همزمان با سراسر کشور در استان گیلان برگزار شد از ۳۰ هنرمند سینمایی پیشکسوت گیلانی و امام جمعه شهرستان رودبار به دلیل حمایت از سینما تجلیل شد.

البرز میزبان جشن مهر سینمای ایران

سومین جشن مهر سینمای ایران، با حضور روح الله سهرابی مدیرکل نظارت بر عرضه نمایش و فیلم سازمان سینمایی و سمعی و بصری کشور و جمعی دیگر از مسئولین، هنرمندان و علاقه مندان به پرده نقره ای در مجموعه فرهنگی و تجاری اکومال کرج برگزار شد.

سهرابی با بیان اینکه که پایتخت زدگی یکی از آفت‌های بزرگ فرهنگ، هنر و سینمای ایران بوده است، گفت: با اقدامات انجام شده طی سه سال گذشته گام های موثری برای تمرکز زدایی در عرصه فیلم و نمایش کشور برداشته شده است. مشکل پایتخت زدگی عرصه فرهنگ، هنر و سینما طی ادوار گذشته در کشور سبب شدتا استعدادهای درخشان فرهنگی و هنری استان ها به خوبی دیده نشود.

در این آیین از ۱۵ نفر دست اندرکاران عرصه فیلم و نمایش برتر استان البرز تجلیل به عمل آمد.

همچنین از پوستر آغاز ثبت نام دوره هفت ماهه فیلمسازی که توسط انجمن سینمای جوانان برگزار می‌شود، رونمایی شد.

افتتاح سینما « صدر» در جنوب کرمان

مهر سینمای ایران با چاشنی افتتاح سالن های سینمایی

همچنین سینما «صدر» در جنوب استان کرمان با حضور محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی و جمعی از مدیران سازمان و مسئولان استان افتتاح شد.

با افتتاح این سینما، تعداد سالن‌های جنوب استان کرمان، به سه سالن و ظرفیت صندلی‌های سینماهای این استان به عدد ۹۸۸ رسید.

محمد خزاعی در جشن مهر سینما در رودبارجنوب واقع در جنوب استان کرمان و افتتاح سالن سینمای این شهرستان، این اتفاق را حاصل تمرکززدایی در دریافت مجوزها دانست و اظهار کرد: تهیه کنندگان می توانند استانی مجوز بگیرند زیرا مجوز گرفتن از مرکز سد راه توسعه و امکان فیلم سازی در استان ها بود.

وی افزود: معتقد بودم همه جای ایران تهران نیست و باید بر اساس این باور امکانات را به شهرستان ها منتقل کرد.

خزاعی ادامه داد: نمی گویم همه وعده های ما محقق شده اما شرایط در برخی استان ها بسیار بهتر از گذشته است.

کرمان به به علت پهناورترین استان کشور به علت وسعت زیاد مثل بسیاری از دیگر سازمان ها، ۲ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در شمال و جنوب دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha