موزه شهدای زنجان گنجینه‌ای ارزشمند از فرهنگ ایثار و شهادت است

زنجان - ایرنا - مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان گفت: موزه شهدای زنجان گنجینه‌ای ارزشمند در راستای انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل‌های جوان است.

عباس برزگر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: موزه آثار شهدای استان زنجان، در اواخر دهه ۷۰ و با مرمت بنای تاریخی خانه توفیقی افتتاح شد و پس از گذشت ربع قرن از عمر آن آثار بسیار ارزشمندی از شهدا و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس در این فضای معنوی نگهداری می‌شود.

وی با بیان اینکه بنای توفیقی از بناهای اواخر دوران قاجار و اوایل پهلوی بوده و به ثبت آثار ملی کشور رسیده است، اظهار داشت: بنای توفیقی در بافت تاریخی و قدیمی شهر در محله معروف به غربیه بالا قرار دارد.

برزگر با بیان اینکه این ساختمان تاریخی علاوه بر آثار شهدا مکان مناسبی برای فعالیت‌های فرهنگی است، عنوان کرد: نمایش آثار سینمایی پیرامون دفاع مقدس و همچنین برپایی نمایشگاه‌های مختلف آثار هنری، تجسمی و عکاسی از دیگر فعالیت‌هایی است که در این مجموعه فرهنگی و تاریخی اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اسناد موجود در این موزه، تصریح کرد: آثار شهدا و ایثارگران زنجانی موجود در این موزه شامل وصایای شهدا، مناجات‌نامه، زندگی‌نامه، یادداشت‌ها، البسه و لوازم شهدا و ایثارگران و آثار هنری آنهاست که منابع مهم و معتبری برای تحقیق و پژوهش در سبک زندگی این عزیزان به شمار می‌رود و می‌تواند در معرفی فرهنگ ایثار، شهادت و حماسه ماندگار دفاع مقدس به نسل جوان و حتی گردشگران خارجی تأثیرگذار باشد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان با بیان اینکه موزه شهدای زنجان در عمارت توفیقی در دو طبقه احداث شده است،‌ گفت: بخش‌ آثار شهدای دانشجو، شهدای غواص، شهدای بمباران مدارس، شهدای دوران اسارت در عراق و آزادگان و همچنین شهدای دوران انقلاب اسلامی از مهم‌ترین بخش‌های این موزه در طبقه اول است و در طبقه دوم نیز بخش‌های ویژه برادران شهید، شهدای مقاومت و مدافع حرم و همچنین بخش فرماندهان شهید استان قرار دارد.

برزگر خاطرنشان کرد: در این موزه آثار ارزشمند شهدای استان و هر آنچه متعلق به رزمندگان زنجانی هشت سال دفاع مقدس بوده، نگهداری می‌شود و در اتاق شهدای آزاده و جانباز نیز آثار و وصایای شهدای آزاده و جانبازی قرار دارد که پس از جنگ به مقام شهادت نائل شده‌اند.

وی تعداد آثار مکتوب شهدا در بایگانی این موزه را ۱۴ هزار و ۹۹۰ اثر عنوان ‌کرد و افزود: بیش از هزار اثر حجمی نیز در موزه شهدای زنجان در معرض دید علاقه مندان قرار دارد.

این مسئول در ادامه به نقش موزه‌ها در انتقال فرهنگ و شناساندن پیشینه اقوام اشاره کرد و گفت: دفاع مقدس بی‌شک سال‌های ماندگاری در تاریخ و فرهنگ ایران است که حماسه‌ها و رشادت‌های جوانان در آن برهه تاریخی بارها با آثار هنری به تصویر کشیده شده است ولی دیدن آثار و یادگارهای آن دوران می‌تواند جوانان امروز را بدون تحریف با جوانان دفاع مقدس آشنا و ارزش‌های بی‌مانند دوران طلایی دفاع مقدس را حفظ کند.

وی خاطرنشان کرد: موزه شهدای زنجان یادمانی بی‌نظیر، زنده و محکم از ایثارها، شهادت‌ها و بزرگواری‌های فرزندان این آب و خاک است که همه روزه در ساعات اداری و در ساعات غیر اداری با هماهنگی قبلی پذیرای بازدیدکنندگان و علاقه مندان به آثار شهدا و پژوهشگران برای بازدید از این مکان فرهنگی، تاریخی و همچنین آشنایی با آثار شهدای والامقام است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان در خصوص جمع‌آوری آثار شهدای زنجانی، گفت: ۱۵۰ هزار اثر از شهدای والامقام زنجانی در راستای برگزاری کنگره ملی سه هزار و ۵۳۵ شهید استان توسط کمیته جمع‌آوری آثار و تکریم شهدا، گردآوری و پس از نمایه‌گذاری در اختیار دبیرخانه این کمیته قرار داده شد.

وی اضافه کرد: وصایای شهدای والامقام زنجانی نیز در قالب هشت جلد گردآوری شده و تاکنون ۲ جلد آن به چاپ رسیده است که امیدواریم با مشارکت دستگاه‌های فرهنگی بتوانیم این وصایای ارزشمند شهدا را در اختیار عموم قرار دهیم.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha