اهمیت ایجاد رغبت عمومی به تعامل با ایران/ پزشکیان در سیاست خارجی گام‌های درستی برداشته است

شیراز - ایرنا - استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل روابط بین الملل گفت: رییس جمهور در سخنرانی سازمان ملل نگاه ایران به حل مسائل را نگاهی سازنده و تعاملی دانست و سخنان او در این مراسم قطعا رغبت عمومی در جهان نسبت به تعامل با ایران را بیشتر می‌کند.

نوذر شفیعی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: کلیت سخنان رییس جمهور در سازمان ملل با جهت‌گیری در مسیر تحقق شعار دوره انتخاباتی‌اش مبنی بر تعامل سازنده با جهان و حل اختلافات از طریق گفت‌وگو بود.

این سیاستمدار و تحلیل‌گر روابط بین‌الملل ادامه داد: بازگشت به برجام یکی از نشانه‌های اهمیت دادن پزشکیان به تعامل سازنده در سخنان او بود؛ رییس جمهور در سازمان ملل خواستار بازگشت تمام طرف‌های گفت‌وگو به برجام شد، او معتقد است اگر برجام به نتیجه‌ای نرسیده مسبب آن ایران نبوده بلکه دیگران موجبات به نتیجه نرسیدن این توافق بین‌المللی را فراهم کردند.

اهمیت ایجاد رغبت عمومی به تعامل با ایران/ پزشکیان در سیاست خارجی گام‌های درستی برداشته است

شفیعی اضافه کرد: طبق سخنان رییس جمهور، نگاه ایران به حل مسائل نگاهی سازنده و تعاملی است و این کشور در اجرای تعهداتش هم صادق است؛ او حتی صراحتا روی اراده ترامپ بر نادیده گرفتن تعهدات بین‌المللی تأکید کرد؛ بدون شک این موضوع برای جهان معنای زیادی دارد.

صلح دوستی ایران و ایرانیان

نماینده مردم شهرستان‌های ممسنی و رستم در مجلس نهم گفت: بخش دیگری از پیام رییس جمهور به کشورهای منطقه و سایر کشورهای جهان که باز هم حکایت از تعامل سازنده داشت، این بود که ما به جای صرف هزینه‌های هنگفت در حوزه تسلیحات باید اعتبارات را صرف توسعه پایدار، محیط زیست، بهداشت جهانی و مسائلی از این قبیل کنیم؛ پیش زمینه این کار این است که به سمت حل اختلافات از طریق گفت‌وگو پیش برویم.

اهمیت تاکید دکتر پزشکیان بر اینکه ایران در تاریخ معاصر هیچ‌گاه مهاجم نبوده بلکه آن کشوری مهاجم است که از فاصله‌های دور در کنار ایران ایجاد پایگاه می‌کند و از فاصله‌های دور جنگ علیه ایران را تحریک می‌کنداین استاد دانشگاه تهران یادآور شد: از دید دکتر پزشکیان اختلافات موجود در بسیاری از مناطق جهان اختلافاتی نیست که از طریق گفت‌وگو قابل حل نباشد، او در بخشی از سخنان خود تاکید کرد که ایران در تاریخ معاصر هیچ‌گاه مهاجم نبوده بلکه آن کشوری مهاجم است که از فاصله‌های دور در کنار ایران ایجاد پایگاه می‌کند، از فاصله‌های دور جنگ علیه ایران را تحریک می‌کند و به اعمال تحریم‌هایی ناعادلانه علیه ایران می‌پردازد؛ رییس جمهور با بیان این مطالب و موضعی که در خصوص بحران اوکراین و فلسطین داشت، سعی کرد صلح‌دوستی ایران و ایرانیان را بیش از پیش نمایان کند.

شفیعی ادامه داد: دکتر پزشکیان همچنین با اعلام اینکه ایران در حال ورود به عصری جدید است، تلاش کرد که توجه جهان را به این نکته معطوف کند که جمهوری اسلامی ایران درصدد از بین بردن تصویری است که سایر کشورها از آن دارند و غربی‌ها در ساخت آن مؤثر بوده‌اند؛ او حتی خواهان خلع سلاح جهانی و منطقه‌ای در حوزه خاورمیانه شد.

این استاد دانشگاه گفت: رییس جمهور در سازمان ملل افزون بر اینکه رویکردی صلح آمیز، تعامل‌گرا و سازنده نسبت به روابط بین‌المللی را ارائه کرد، به بیان مسایل داخلی ایران هم پرداخت؛ به اعتقاد او اگرچه ایران تحت فشار اقتصادی است اما تاب آوری این کشور بالاست و این فشارها تاکنون نتوانسته موجب ایجاد شرایطی شود که دشمن بتواند با بهره‌گیری از این شرایط امتیازاتی به سود خود بگیرد.

او معتقد است صحن سازمان‌های بین‌المللی، محلی برای ارائه نقطه‌نظرات و دیدگاه‌های بزرگان و سران هر کشور است که تأثیراتی را هم به دنبال دارد؛ از نظر من سخنرانی در این مراسم رغبت عمومی در جهان نسبت به تعامل با ایران ایجاد می‌کند.

این تحلیلگر مسائل روابط بین الملل گفت: پزشکیان تاکنون در حوزه سیاست خارجی گام‌های درستی را برداشته و اگر جهان این فرصت را درک کند و به سخنان او در سازمان ملل پاسخ مثبت دهد شاید تحول جدی در روابط ایران با جهان شکل بگیرد؛ باید منتظر ماند و دید که در آینده چه خواهد شد.

به گزارش ایرنا، دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور شب گذشته در هفتاد و نهمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تاکید بر این که تحریم‌ها، سلاحی مخرب و غیرانسانی هستند که با هدف فلج کردن اقتصاد کشور اعمال می شوند اظهار داشت: محرومیت از دسترسی به داروهای حیاتی یکی از دردناکترین پیامدهای تحریم ها است که جان هزاران انسان بی گناه را به خطر می اندازد، این اقدام نه تنها نقض آشکار حقوق بشر بلکه جنایتی علیه بشریت است.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: ملت ما در طول سال‌های گذشته با تحمل سختی های فراوان ناشی از تحریم ها نشان داده است که در برابر ظلم و ستم ایستادگی می کند اگر چه زخم های ناشی از تحریم ها بر پیکره جامعه ما عمیق است، اما مواجهه با این تجربه تلخ ما را به ملتی قویتر با اراده ای پولادین و خودباور تبدیل کرده است.

وی تصریح کرد: ایران آمادگی دارد برای ساختن دنیایی بهتر با قدرت‌های جهان و همسایگانش مراودات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی مؤثر و از جایگاه برابر داشته باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha