۶۰ هزار ایثارگر و پیشکسوت دفاع مقدس استان کرمانشاه تجلیل شدند

کرمانشاه- ایرنا- همزمان با تکریم یک میلیون پیشکسوت و ایثارگر دفاع مقدس کشور در محضر رهبر معظم انقلاب؛ ۶۰ هزار ایثارگر و پیشکسوت کرمانشاهی نیز طی مراسمی امروز پنجم مهرماه با حضور مسوولان و فرماندهان ارشد کشوری و لشکری استان در حسینه ثارالله سپاه نبی اکرم (ص) تجلیل شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان کرمانشاه در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا هشت سال دفاع مقدس؛ مجاهدت، ایثار و فداکاری تمام پیشکسوتان، ایثارگران و رزمندگان در دوران دفاع مقدس در حفظ و نگهداری مهین ایران اسلامی را ارج نهاد.

سردار بهروز خوشبخت در ادامه به رویداد مهم پیشرو کنگره ملی شهدای استان کرمانشاه در روزهای آتی اشاره کرد و افزود: در کنگره ملی شهدای کرمانشاه، المان تصاویر شهدای عملیات مرصاد در موزه مجموعه فرهنگی مرصاد رونمایی و به بهره برداری می رسد.

وی همچنین به رونمایی از یادمان شهدای گمنام شهدای میانراهان شهرستان صحنه، نمایش ۳۱ عنوان کتاب برتر حوزه دفاع مقدس کرمانشاه و رونمایی از ساختمان چند منظوره یادمان شهید شیرودی در بازی دراز در کنگره ملی شهدای کرمانشاه خبر داد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان کرمانشاه با اشاره به اهمیت و ویژگی خاص استان در هشت سال دفاع مقدس در نبرد مستقیم با دشمن گفت: به همین خاطر ساخت سه موزه دفاع مقدس برای کرمانشاه در نظر گرفته شده در حالی که دیگر استان ها شاید فقط یک موزه دفاع مقدس داشته باشند.

سردار خوشبخت با بیان اینکه جنگ از کرمانشاه شروع و پایان یافت گفت: به خاطر این گستردگی جنگ در کرمانشاه هزار و ۲۰۰ مدخل یا موضوع و مبحث دفاع مقدسی در کرمانشاه شناسایی شده و به همین دلیل تدوین یک دانشنامه چهار جلدی دفاع مقدس استان در دستور قرار گرفته که جلد اول آن در مرحله پیش چاپ است.

وی در ادامه به وجود ۵۹ یادمان شهدای گمنام و هشت یادمان عملیاتی و سه موزه دفاع مقدس در استان کرمانشاه زیر نظر بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان کرمانشاه اشاره کرد.

گفتنی در این مراسم از پیشکسوتان و ایثارگران و خانواده شهدای استان کرمانشاه تجلیل شد.

به گزارش ایرنا، جنگ تحمیلی با اشغال شهر قصرشیرین در ۳۱ شهریور سال ۵۹ از استان کرمانشاه آغاز و با عملیات مرصاد در پنجم مرداد ماه سال ۶۷ در این استان به پایان رسید.

این استان با ۲ میلیون نفر جمعیت، ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد، مردم این استان ۳۰ هزار ایثارگر شامل ۹ هزار و ۸۰۰ شهید، ۱۹ هزار جانباز و هزار و ۷۰۰ آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

همچنین تقدیم ۸۵۰ زن شهیده، ۱۵۵۰ بانوی جانباز و ۷۵۰ شهید زیر ۱۵ سال از سندهای افتخار مردم این استان است، رتبه اول زنان جانباز کشور و دومین استان که بیشترین تعداد زنان شهیده را تقدیم انقلاب اسلامی کرده از آن کرمانشاه است.

بیش از ۲۷ عملیات طی دوران دفاع مقدس در کرمانشاه از جمله مرصاد، بازی‌ دراز، تنگ حاجیان، محمد رسول‌ الله (ص)، والفجر ۱۰، مطلع‌الفجر انجام شده و همچنین شهر نودشه و روستاهای زرده و دیره شهرستان دالاهو در دوران جنگ تحمیلی بمباران شیمیایی شدند و اینها همگی سندی بر حقانیت و مظلومیت مردم این دیار است.

در این استان هشت یادمان دوران دفاع مقدس شامل یادمان بین المللی مرصاد، بازی دراز، شهید بهشتی قصرشیرین، مطلع الفجر گیلانغرب، شهدای ۲۶ مرداد پاوه، بانه‌دار شیخ صله ثلاث باباجانی، شهید شیرودی و یادمان پادگان ابوذر وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha