اهداف دور و نزدیک رژیم صهیونیستی در حمله به لبنان

تهران- ایرنا- رژیم صهیونیستی آشکارا گسترش دایره جنگ در منطقه را دنبال می‌کند و این باعث شده دیدگاه‌های گوناگونی درباره اهداف تل‌آویو در مقطع کنونی مطرح شود.

رژیم صهیونیستی در مواجهه با بن‌بست نظامی در غزه و تحت فشارهای بین‌المللی برای تن دادن به آتش‌بس، جبهه‌ای را در شمال اراضی اشغالی گشود و با انفجار تجهیزات ارتباطی حزب الله لبنان، زمینه را برای تهاجم به این کشور مهیا ساخت.

حمله گسترده صهیونیست‌ها به جنوب و شرق لبنان بنا بر اعلام اخیر سازمان ملل بیش از ۹۰ هزار آواره برجای گذاشته و البته وزیر امور خارجه لبنان این شمار را بالغ بر نیم میلیون نفر اعلام کرده است.

وزیر بهداشت لبنان نیز در مصاحبه با یک رسانه عراقی از شهادت نزدیک به ۸۰۰ تن و زخمی شدن صدها شهروند لبنانی بر اثر حملات اسرائیل خبر داده است. به گفته «فراس ابیض»، از این بین بیش از ۱۶۰ نفر زن و کودک بوده و دو هزار نفر نیز از ابتدای حملات هوایی رژیم اسرائیل به لبنان زخمی شده‌اند.

تبعات حمله صهیونیست‌ها به لبنان باعث شده تا طیفی از کنشگران منطقه‌ای و جهانی تلاش‌هایی را برای وادارسازی تل‌آویو به پذیرش آتش‌بس سه هفته‌ای در منطقه به کار بندند که البته هنوز معلوم نیست «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در قبال آن چه واکنش عملی داشته باشد.

بهشتی پور: نتانیاهو می‌خواهد جنگ همچنان تا میانه پاییز یعنی موعد برگزاری انتخابات در آمریکا ادامه داشته باشد و امیدوار است که با پیروزی ترامپ، بحران پرونده‌هایی که برای او در اراضی اشغالی گشوده شده، پایان یابد

در ارتباط با تحولات منطقه و حمله اسرائیل به لبنان، پژوهشگر ایرنا گفت‌وگویی با «حسن بهشتی‌ پور» کارشناس مسائل بین‌المللی و نیز «مهدی مطهرنیا» عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و آینده‌پژوه داشته که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

نتانیاهو می‌خواهد بحران شخصی خود را به منطقه منتقل کند

به گفته بهشتی پور، تصمیم برای گسترش دایره جنگ و حمله به لبنان مربوط به شخص نتانیاهو می‌شود چرا که او بقای دولتش را در توسعه جنگ در خاورمیانه می‌داند. او می‌خواهد جنگ همچنان تا میانه پاییز یعنی موعد برگزاری انتخابات در آمریکا ادامه داشته باشد و امیدوار است که با پیروزی «دونالد ترامپ» در این انتخابات، بحران پرونده‌هایی که برای او در اراضی اشغالی گشوده شده، پایان یابد و این بحران حل شود.

این کارشناس مسادل بین‌المللی می‌افزاید: نتانیاهو خودش را در یک شرایط بحرانی می‌بیند و می‌خواهد این بحران را به منطقه منتقل کند و تنها راهش نیز توسعه و ادامه این جنگ است.

اسرائیل به دنبال «ضدواقعه» پس از طوفان الاقصی

مطهرنیا با اشاره به تلاش رژیم صهیونیستی برای بهره‌جویی از عملیات «طوفان الاقصی» به عنوان یک «ضد واقعه» یا به عبارتی تبدیل تهدید به فرصت بیان می‌دارد: دکترین محدودسازی همکاری‌های بین‌المللی با ایران و محاصره منطقه‌ای تهران در قالب ائتلاف عربی-عبری-غربی یا همان صلح ابراهیم و سپس تبدیل این دکترین در سال ۲۰۱۸ به دکترین نمایش ایران به شکل تهدیدی برای نظم منطقه‌ای و امنیت نظام بین‌الملل، با تئوری «مرگ با هزار ضربه چاقو» درآمیخت و بعد از هفت اکتبر عملیاتی شد.

رژیم صهیونیستی اهدافی بسیار گسترده را آشکارا بیان کرد؛ نابودی حماس و سپس آزادی گروگان‌ها؛ به ظاهر این اهداف متخصصانه انتخاب نشده بود در حالی که با توجه به پیشینه موضوع به درستی بیان شد چون در پرتو آن، شعاع دایره عملکرد نظامی ارتش اسرائیل با آمادگی‌ای که از پیش اندوخته بود گسترش پیدا کرد. غزه با خاک یکسان شد، بعد از غزه به رفح آمدند، بعد به گذرگاه فیلادلفیا و سپس به شمال اسرائیل و مرزهای جنوب لبنان تاختند. ترورهای بسیار هدفمندی را به انجام رساندند و بعد جنگ تمام‌عیار با لبنان به عنوان بازوی محور مقاومت را در پیش گرفتند.

برنامه صهیونیستی برای گسترش دایره منازعات

مطهرنیا: با توجه به اینکه اسرائیلی‌ها حملاتی را به انصارالله انجام دادند، اکنون به سراغ حزب الله رفته‌اند و در گام بعدی شاید حشدالشعبی در عراق را نشانه روند

مطهرنیا می‌افزاید: گسترش شعاع دایره جنگ می‌تواند به لبنان هم محدود نماند، همانگونه که نشانگان بسیار بارز آن در اوج خود، در ترور «اسماعیل هنیه» در تهران رخ داد. بنابراین باید بگویم آنچه که پس از جنگ اوکراین به آن اشاره کردم، یعنی سناریوی «شکار مار بوآ برای مسکو و تهران»، اکنون خود را بیشتر از گذشته عیان کرده است، چرا که شکارچیان مار بوآ، پای خود را در دهانه لانه مار فرو می‌برند تا مار آن را ببلعد و بعد آن را شکار کنند.

بنابراین اکنون با مطرح کردن دکترین جنگ پیشدستانه، تلاش برای محاصره منطقه‌ای تهران، ایجاد تزلزل در درون به واسطه محاصره‌های گوناگون اقتصادی با چاشنی ریزش‌های فرهنگی و اجتماعی، ما شاهد حرکتی هستیم که اسرائیل به طور زنجیره‌ای پیام دعوت به منازعه و جنگ را ارسال می‌کند.

پس از هفت اکتبر، از سوی ایران و مدافعان حماس اعلام شد که ورود به غزه موجب ایجاد یک طغیان همه‌جانبه در کشورهای اسلامی و غرب خواهد شد. در مورد رفح هم همین بحث مطرح شد و در مورد ورود به گذرگاه فیلادلفیا هم به همین گونه بود. اکنون با توجه به اینکه اسرائیلی‌ها حملاتی را به انصارالله انجام دادند اکنون به سراغ حزب الله به عنوان آخرین سنگر پروکسی‌ها در منطقه رفته‌اند و در گام بعدی شاید حشدالشعبی در عراق را نشانه روند و سپس بخواهند با ایران وارد منازعه شوند.

نخست وزیر اسرائیل آشکارا گفته آنچه تاکنون انجام دادیم، بخشی کوچک از کاری است که در نظر داریم، بنابراین آنچه که او به آن اشاره می‌کند، با توجه به پیشینه‌ای که نتانیاهو دارد، از برنامه‌ریزی‌های گسترده‌تر در ارتباط با مسائل موجود در خاورمیانه نشان دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha