رسالت واقعی دانشگاه، کمک به حکمرانی است

تهران- ایرنا- سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به وجود رویکردهای مختلف در دانشگاه گفت: رسالت دانشگاه در حد فاصل رویکردهای افراطی در حاشیه قرار گرفته، رسالت واقعی دانشگاه کمک به حکمرانی است.

به گزارش گروه علمی ایرنا، آیین تکریم عبدالله معتمدی، رئیس پیشین و معارفه شجاع احمدوند، سرپرست دانشگاه علامه‌طباطبائی، امروز (چهارشنبه) با حضور احمدرضا خضری، مشاور وزیر علوم و مدیرکل حوزه وزارتی، رؤسای پیشین دانشگاه علامه‌طباطبائی و جمعی از معاونان، مدیران، رؤسای دانشکده‌ها، استادان و کارکنان دانشگاه در سالن آمفی تئاتر دانشکده مدیریت دانشگاه برگزار شد.

احمدوند در این آیین گفت: زحمت‌های انجمن‌های دانشجویی، انجمن کارکنان و مجمع صنفی استادان دانشگاه که راه جدیدی را در این دوره شروع و تلاش کردند به وزارت علوم برای انتخاب کمک کنند، قابل تقدیر است. امیدوارم در پرتو سیاست وفاق که همه ما به آن ملتزم هستیم همه دوستان، گروه‌ها و تشکل‌ها دست به دست هم دهیم و بتوانیم گرهی از مشکلات دانشگاه و به دنبال آن جامعه، باز کنیم.

وی از روسای سابق دانشگاه و کسانی که در ترسیم دغدغه‌های دانشگاه نقش داشتند، تشکر کرد و افزود: از دغدغه‌مندی هم افرادی که نگرانی خود را نسبت به وضعیت دانشگاه اعلام کردند و برای شکل‌گیری وضعیت بهتر تلاش کردند نیز سپاسگزارم.

رسالت واقعی دانشگاه، کمک به حکمرانی است

دانشگاه علامه در ۱۰ سال گذشته بر تیغه افراطی بوده

سرپرست دانشگاه علامه‌طباطبائی با اشاره به چشم‌انداز دانشگاه گفت: ضمن احترام و توجه به برنامه‌های قبلی، نگاه من به لحاظ چشم‌انداز، متفاوت است. دانشگاه علامه هرچند در این ۱۰ سال اخیر به بلوغ فکری خوبی رسیده، برداشت من این بوده که دانشگاه بر تیغه افراطی بوده است.

وی ادامه داد: عده‌ای می‌خواستند به شکل نیروی مخالف دائم در مقابل هر نظمی واکنش‌های تند نشان دهند و در مقابل گروهی فکر می‌کردند دانشگاه علامه‌طباطبائی فقط بلندگوی تبلیغاتی است. در حد فاصل این دو تیغه که هر دو افراطی است، رسالت دانشگاه در حاشیه قرار گرفت، رسالت واقعی دانشگاه کمک به حکمرانی است.

احمدوند با بیان اینکه در هر جامعه‌ای یک سازمان علمی شامل دو بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری وجود دارد، گفت: متولی بخش نرم‌افزاری سازمان علمی، علوم انسانی است و کار علوم انسانی، ریل‌گذاری و غایت‌گذاری برای حرکت بخش دیگر جامعه است. اینجا است که این غایت‌گذاری می‌شود ایفای نقش دانشگاه در حوزه حکمرانی. دانشگاه در اینجا به حوزه امور عمومی کمک می‌کند.

وی تاکید کرد: اگر دانشگاه بتواند به رسالت و چشم‌انداز اصلی خود که غایت‌گذاری سازمان علم و مدیریت امور عمومی یا ایفای نقش بازوی مدیریت امور عمومی است، برگردد، آن‌وقت دانشگاه وارد فعالیت حرفه‌ای خود می‌شود و ایفای شأن می‌کند. در این صورت است که حکومت نبود یا کمبود حضور دانشگاه را حس می‌کند.


سرپرست دانشگاه علامه‌طباطبائی ادامه داد: دانشگاه از یک سو می‌تواند به تبیین و فهم نیازمندی‌های مردم در قالب مفهوم امور عمومی بپردازد و از سوی دیگر می‌تواند برای بسیج منابع به منظور تحقق نیازمندی‌های مربوط به حاکمیت کمک کند. بنابراین ما می‌توانیم یک نقش حرفه‌ای و فنی برای دانشگاه قائل شویم.

وی با تاکید بر اینکه برنامه‌ای که من برای ادامه مسیر ارائه دادم بر این مبنا طراحی شده است، گفت: راهبردها، برنامه‌های اجرایی، پروژه‌های دانشگاه از دل این چشم‌انداز بیرون خواهد آمد و چه بسا مبنای افرادی هم که بخواهند در این دوره مدیریتی همکاری کنند در چارچوب این چشم‌انداز است.

تحقق چنین برنامه‌ای الزامات خاص خود را دارد. یکی از مهم‌ترین الزامات، نیروی انسانی است. استادان، دانشجویان و کارکنان، سه گروه ذی‌نفع در دانشگاه هستند. ما به عنوان مدیران دانشگاه باید تلاش کنیم که دو عنصر آسایش و آرامش را برای این سه گروه فراهم کنیم. معنای این دو عنصر متفاوت است. آرامش، روحی و روانی است. دانشجو نباید در محیط دانشگاه استرس داشته باشد. استاد نباید نگرانی داشته باشد. اگر ما دانشگاه را به سمت ساختار حرفه‌ای مدنظر سوق دهیم، همه نیروها به این سمت بسیج خواهند شد.

وی ادامه داد: آسایش هم متمرکز در بخش مادی، رفاهی و ارتقای وضعیت معیشتی است که این کار در دوره قبل شروع شده است و ادامه پیدا می‌کند. استادان و کارکنان ما، شایسته بهترین خدمات هستند. دانشگاه‌ها پرکارترین نیروها را دارند و از آن طرف نیز کم‌توقع‌ترین و کم‌بهره‌مندترین از امکانات و ظرفیت‌هایی که وجود دارد. بنابراین شرط همکاری با همه بخش‌های متولی امور رفاهی، پیگیری جدی و دقیق امور رفاهی کارکنان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha