۴ مهر ۱۴۰۳، ۲۱:۲۶
کد خبر: 85607936
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

چشم انتظاری طولانی برای ثبت جهانی میراث زندیه شیراز

شیراز-ایرنا- مجموعه زندیه، جامع ترین میراث تاریخی و فرهنگی کلانشهر شیراز سالها است که چشم انتظار ثبت جهانی است و در این مسیر با چالش‌های زیادی روبرو بوده است.

به گزارش ایرنا، مجموعه زندیه یادگار ۲۵۰ ساله دوره سلطنت کریم‌ خان زند است که با معماری اصیل و چشم‌نواز ساخته شده و جهانگردان بسیاری را به خود فرامی‌خواند طوری که ارگ کریم‌خان و حمام وکیل امسال در میان پنج مکان پربازدید استان فارس از سوی گردشگران خارجی قرار گرفته است.

آنچه به عنوان مجموعه زندیه شناخته می‌شود، پیرامون میدانگاهی با نام قدیمی "توپخانه" قرار دارد؛ شامل ارگ کریم‌خان زند، بازار وکیل، حمام وکیل و مسجد وکیل است که به ترتیب در سال‌های ۱۱۸۰، ۱۱۷۲ و ۱۱۸۷ هجری قمری ساخته شده اند.

این مجموعه اینک در مرکز اصلی و تجاری شهر شیراز واقع شده است و معماری شاخص، قدمت تاریخی و جهانگردپذیر بودن این مجموعه دلایل کافی را برای ثبت جهانیب ا عنوان "محور زندیه" فراهم کرده است، مدیریت شهری شیراز ثبت جهانی آن را مطالبه خود از مجموعه میراث فرهنگی می‌داند و اداره‌کل میراث فرهنگی فارس نیز اقدامات موثری را برای فراهم کردن زمینه ثبت جهانی این مجموعه آغاز کرده است.

ثبت میراث زندیه در سال‌های گذشته با چالش‌هایی ازجمله ساخت یک هتل مرتفع در مجاورت این مجموعه به نام هتل آسمان روبه رو بوده که انتقادهای زیادی را در پی داشته اما تاکنون زور فعالان و دوستداران میراث فرهنگی به صاحبان این هتل نرسیده است.

کارزار ثبت جهانی به راه افتد

رئیس اداره گردشگری و امور زیارتی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز گفت: مسولان و متولیان حوزه میراث فرهنگی و گردشگری فارس باید برای ثبت جهانی مجموعه زندیه هم افزایی لازم را به کار گرفته و همزمان با هفته گردشگری کارزار ثبت جهانی این مجموعه به راه بیافتد.

علی نیری در این خصوص افزود: شیراز و استان فارس از دیرباز، خاستگاه و مقصد اصلی گردشگران بوده است و با بیشترین آثار ثبت جهانی و ملی می‌تواند از این موضوع به عنوان یک برند و مزیت استفاده کند.

رئیس اداره گردشگری و امور زیارتی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز بیان کرد: یکی از آثار تاریخی که در شهر شیراز به عنوان گنجینه‌ای مهم همواره مورد توجه گردشگران بوده، مجموعه زندیه است که از منظر اقتصادی، شهرسازی و هم از منظر تعاملات اجتماعی، فرهنگی و مذهبی کارکردهای ارزشمندی دارد، اما تاکنون این مجموعه ارزشمند به ثبت جهانی نرسیده است.

نیری اظهار کرد: حوزه گردشگری شهرداری شیراز در سالهای گذشته در چند نوبت کمپین «ثبت مجموعه وکیل الرعایا» را راه اندازی کرد و در نمایشگاه‌های گردشگری سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۲ که به میزبانی شیراز و تهران برگزار شد، با راه اندازی این کمپین بسیاری از وزرا، معاونان و همکاران حوزه میراث و گردشگری کشور این کمپین را امضا و از آن حمایت کردند.

وی ادامه داد: ثبت مجموعه زندیه باید به عنوان مطالبه ای ملی از سوی فعالان حوزه گردشگری و فعالان حوزه رسانه مورد توجه باشد و انتظار داریم با مشارکت همه فعالان این حوزه و مطالبه گری گسترده‌ای که شکل می گیرد، پرونده ثبت جهانی مجموعه زندیه برای سال آینده در دستور کار یونسکو قرار گیرد تا این مجموعه تاریخی ارزشمند مانند مجموعه هگمتانه ثبت جهانی شود.

او بیان کرد: این سازمان در پیشبرد موضوع در حوزه تولید محتوا به صورت مکتوب و رسانه ای تلاش بسیاری داشته و این روند هنوز در راستای معرفی بیشتر مجموعه زندیه ادامه دارد.

نیری گفت: برگزاری دوره های متعدد شیرازشناسی و شیرازپژوهی، برگزاری تورهای گردشگری با محوریت مجموعه زندیه، برگزاری بیش از هزار تور به صورت حرفه‌ای در سال ۱۴۰۳ برای آشنایی و بازدید شهروندان و گردشگران با این مجموعه، برخی فعالیت‌های انجام شده در راستای معرفی و تلاش برای ثبت جهانی مجموعه زندیه بوده است.

وی افزود: امیدواریم در نوبت بعدی پرونده زندیه برای ثبت جهانی به بحث گذاشته شود و در این راستا شهرداری در حوزه گردشگری برای تبیین این مهم از هیچ کمک و مشارکتی دریغ نخواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha