۵ مهر ۱۴۰۳، ۸:۳۸
کد خبرنگار: 2743
کد خبر: 85608016
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزایش فضاهای کتابخانه ای، نیاز نسل آینده لرستان

خرم آباد - ایرنا - یکی از مهمترین نیازهای فرهنگی لرستان با توجه به افزایش جمعیت، توسعه فضاها و تکمیل و تجهیز کتابخانه های در دست احداث برای نسل آینده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کتابخانه ها به عنوان نهادی اجتماعی، ۲ وظیفه آموزش و پاسخ به نیاز خواندن مراجعان را برعهده دارند و امروزه یکی از مهمترین شاخص های رفاه اجتماعی هستند چراکه این مهم نشان می دهد کتابخانه ها در توسعه فرهنگی جوامع نقش انکارناپذیری دارند و تنها نهاد پذیرای تمامی رده های سنی هستند.

آنگونه که مسوولان میگویند سرانه مطالعه در کشور بدون احتساب ادعیه، قرآن و کتاب های آموزشی ۳۳ دقیقه است و این آمار در لرستان کمتر از این می باشد همچنین به ازای هر ۱۰۰ نفر باید هشت متر فضای فرهنگی وجود داشته باشد اما در لرستان به ازای هر ۱۰۰ نفر تنها یک متر فضای فرهنگی در اختیار است.

در حال حاضر ۵۹ کتابخانه فعال در لرستان وجود دارد که ۲۰ کتابخانه مشارکتی و ۳۹ کتابخانه به صورت نهادی اداره می‌شود و هشت کتابخانه نهادی نیز در روستاها وجود دارد، همچنین ۴۰ هزار نفر عضو فعال کتابخانه های لرستان هستند و ماهانه ۲۸ هزار نسخه به صورت امانت در اختیار آنها قرار می گیرد.

همچنین ۱۰ طرح کتابخانه‌ای در لرستان در دست ساخت است که با تکمیل آنها زیربنای کتابخانه‌های استان ۱۶ هزار متر مربع افزایش پیدا خواهد کرد.

ایجاد فضای مناسب یکی از راهکارهای افزایش سرانه مطالعه محسوب می شود و با توجه به اینکه از نظر زیرساخت مشکل جدی در استان وجود دارد پیگیری مسوولان امر برای تکمیل طرح های در دست ساخت و افزایش کتابخانه های عمومی ضروری است.

افزایش فضاهای کتابخانه ای، نیاز نسل آینده لرستان

ضرورت تکمیل کتابخانه های عمومی

مدیرکل کتابخانه های عمومی لرستان با اشاره به پروژه های نیمه کاره کتابخانه ای استان اظهار کرد: ۱۳ سال پیش تصمیم گرفته شد کتابخانه ۱۷ شهریور قدیمی ترین کتابخانه خرم آباد در روبروی استانداری جهت ایجاد خیابان، تخریب و طبق تفاهم نامه، کتابخانه ای دیگر در پارک معلم توسط شهرداری احداث و در اختیار کتابخانه های عمومی قرار داده شود.

حجت الاسلام علی اکبر سبزیان افزود: این پروژه باوجود گذشت ۱۳ سال تنها دارای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی و تکمیل این طرح از نیازهای ضروری شهر خرم آباد است.

وی افزود: همچنین کتابخانه عمومی شماره ۲ الشتر(مرکز شهرستان سلسله) ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در صورت تامین اعتبار برای تکمیل طرح، آمادگی تجهیز آن وجود دارد.

حجت الاسلام سبزیان بیان کرد: همچنین ساختمان کتابخانه پلدختر با ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارای نواقصی است که رفع آنها برای تجهیز و بهره برداری به پیمانکار تاکید شده است.

وی با بیان اینکه نیم درصد درآمد شهرداری ها به کتابخانه های عمومی اختصاص دارد ادامه داد: این اعتبار جاری بوده و نمی تواند صرف پروژه های عمرانی گردد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی لرستان در خصوص ساختمان نیمه تکمیل کتابخانه مرکزی خرم آباد عنوان کرد: زیربنای این طرح فرهنگی هفت هزار و ۵۰۰ متر مربع می باشد که ۵۰۰ میلیارد ریال برای احداث ساختمان و ۱۲۰ میلیارد ریال برای تجهیز آن هزینه شده است و اکنون موجودی اولیه کتاب های آن به حدود ۴۰ هزار جلد می رسد.

حجت الاسلام سبزیان یادآور شد: تاکنون ۷۶۶ میلیارد ریال طی این سالها پرداختی داشته و در حال حاضر پیمانکار ۶۰ میلیارد ریال طلب دارد و این پروژه نیز برای تکمیل و بهره برداری کامل در اولویت است.

افزایش فضاهای کتابخانه ای، نیاز نسل آینده لرستان

لرستان کتابخانه سیار ندارد

وی همچنین گفت: لرستان کتابخانه سیار ندارد و با توجه به اینکه هر کتابخانه سیار نقش پنج کتابخانه را ایفا می کند سال گذشته اعتباراتی داده که با توجه به ناکافی بودن برای خرید خودروی مورد نیاز، صرف خرید تجهیزات لازم شد و اکنون نیاز است اولین کتابخانه سیار برای مناطق محروم و روستایی استان راه اندازی شود.

حجت الاسلام سبزیان با بیان اینکه سال گذشته یکهزار و ۴۰ میلیارد ریال در راستای افزایش و ترویج فرهنگ کتابخوانی در لرستان هزینه شد تصریح کرد: در حال حاضر ۱۰ کتابخانه در دست احداث وجود دارد که ۶ مورد از آنها در تعهد اداره کل راه و شهرسازی و چهار مورد نیز در دست اداره کل ارشاد اسلامی است و برای تکمیل و بهره برداری ساختمان آنها یکهزار و ۷۲۰ میلیارد ریال نیاز است.

وی با اشاره به نقش مهم جشنواره ملی رضوی در ترویج کتابخوانی افزود: این جشنواره در سه رده خردسال و کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال در سه بخش فردی، خانواده و مکتوب برگزار می شود که انتظار می رود ادارات مرتبط همکاری های لازم را در برگزاری بزرگترین فستیوال کتابخوانی کشور داشته باشند.

نیاز ۷۰۰ میلیارد ریالی برای تکمیل کامل کتابخانه مرکزی خرم آباد

بهزاد شاکرمی مدیر کل راه و شهرسازی لرستان نیز اظهار داشت: کتابخانه مرکزی خرم آباد از قدیمی ترین پروژه های کتابخانه ای بود که به علت کمبود اعتبارات مشمول زمان گردید و ناتمام ماند.

وی با بیان اینکه فاز نخست این پروژه سال گذشته افتتاح شد عنوان کرد: این پروژه هفت هزار و ۶۰۰ متر مربع مساحت داشته و در سه طبقه احداث شده است که۷۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل نیاز دارد.

وی تصریح کرد: پیشرفت کلی این پروژه ۸۰ درصد است و ۳۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل زیرزمین، موتورخانه و تاسیسات، سالن آمفی تئاتر آن نیز به تنهایی ۴۰۰ میلیارد ریال نیاز دارد اما در صورت تخصیص تلاش می شود این پروژه به جز سالن آمفی تئاتر با اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال به اتمام برسد.

افزایش فضاهای کتابخانه ای، نیاز نسل آینده لرستان

لزوم افزایش انگیزه افراد به کتابخوانی

ابوطالب شفقت استاندار لرستان لرستان نی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص افزایش فرهنگ کتابخوانی بیان کرد: رهبر انقلاب بر خرید کتاب در سبد خرید بانوان تاکید دارند اما متاسفانه در کمتر مکانی می توان دید که افراد مشغول کتابخوانی باشند.

وی با تاکید بر ارائه طرح هایی در راستای افزایش انگیزه کتابخوانی در جامعه افزود: سازمان تبلیغات اسلامی در مساجد، شهرداری در اماکن عمومی، فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادارات دولتی و آموزش و پرورش در سطح مدارس باید تلاش کنند جشنواره کتابخوانی رضوی در استان رونق بگیرد.

وی گفت: شواهد نشان می دهد در گذشته برخی کتابخانه های عمومی در مکان های ناصواب شهری ایجاد شده اند اما اکنون باید در خصوص کتابخانه ۱۷ شهریور و پارک معلم با توافق فرمانداری، شهرداری و نهاد کتابخانه های عمومی تصمیم گیری لازم صورت گیرد.

استاندار لرستان با تاکید بر اینکه کتابخانه پلدختر جهت تجهیز باید تحویل کتابخانه های عمومی شود عنوان کرد: پروژه هایی که امسال می توانند با اعتبارات خرد تکمیل شوند برای تخصیص اعتبار در اولویت خواهند بود.

به گفته شفقت کتابخانه های نورآباد، گراب و مرکزی خرم آباد(به جز سالن آمفی تئاتر)باید امسال تکمیل و کتابخانه های ویسیان و ازنا چنانچه امکان داشته باشد جهت تکمیل به بسیج سازندگی سپرده شوند.

وی همچنین اضافه کرد: با توجه به اجرای پویش اهدای کتاب‌های دفاتر مدیران دستگاه‌های اجرایی جهت تجهیز کتابخانه‌های عمومی روستایی و مناطق محروم استان، مردم و مدیران دستگاه‌ها آن دسته از کتاب‌هایی که در قفسه کتابخانه‌های خود دارند و از آنها استفاده نمی‌کنند را در اختیار مراکز کتابخانه ای قرار دهند تا عموم مردم بتوانند از آنها استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه اداره کل کتابخانه‌های عمومی باید فعالیت‌های تبلیغاتی، فرهنگی و اطلاع‌رسانی بیشتری در حوزه ترویج کتابخوانی انجام دهد افزود: انتظار می‌رود رسانه ملی نیز در دعوت مردم به مطالعه جدیت به خرج دهد.

شفقت گفت: انتظار می‌رود دانشگاهیان معلمان، دانش‌آموزان و والدین، افراد را به خواندن کتاب سوق دهند چراکه مطالعه، دانش، آگاهی و نشاط را به همراه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha