بنیاد مسکن همدان پیشرو در اجرای طرح نهضت ملی

همدان- ایرنا- بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان یکی از متولیان اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان همدان، نزدیک به ۱۳ هزار واحد مسکونی در دست ساخت دارد و تاکنون بیش از ۱۱۴ هزار واحد مسکونی روستایی را مقاوم سازی و نوسازی کرده است.

به گزارش ایرنا، طرح نهضت ملی مسکن یکی از راهکارهای دولت برای خانه دار شدن مستاجران و اقشار ضعیف بود که با پیگیری های مسوولان استان همدان، اجرای این طرح به خوبی در استان شتاب گرفته و اقدامات موثری برای تامین زمین و ساخت آن انجام شده است.

کلانشهر همدان به عنوان یکی از شهرهای پرتراکم کشور، مهمترین شهر استان برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن است که بخش بزرگی از زمین‌های مورد نیاز آن تامین شده است.

بر اساس اعلام مرکز ملی آمار ایران شهر همدان هم رده تهران قیمت مسکن بالایی دارد به طوری که تفاوت قیمت زمین و مسکن در شهر همدان با سایر استان‌های همجوار بسیار چشمگیر است.

گرانی مسکن در همدان موجب شده رویای خانه دار شدن در این شهر به مراتب دست نیافتنی تر از سایر استان‌ها شود.

بنیاد مسکن همدان پیشرو در اجرای طرح نهضت ملی

شهرک تازه تاسیس پرواز مهمترین مکان اجرای طرح نهضت ملی مسکن است که احداث ۱۰ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی در آن گنجانده شده و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی متولی ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در شهرک پرواز است.

در کنار ساخت این شهرک، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان پروژه ۶۹۰ واحدی، ۶۰۰ واحدی و ۱۲۰ واحدی شهرک شهید بهشتی شهر همدان، پروژه‌هایی در شهرک مدنی و شهرک فرهنگیان را در دست ساخت دارد.

برای بررسی بیشر از روند اجرای پروژه های طرح نهضت ملی مسکن به سراغ مسعود رضایی مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان رفتیم و آخرین وضعیت اجرای این طرح ملی را از وی جویا شدیم.

ایرنا: نقش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن چیست؟

رضایی: طرح نهضت ملی مسکن، تکلیف مجلس شورای اسلامی و مورد تاکید دولت شهید آیت الله سید ابراهیم رییسی بود که باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن اجرا می شد و مخاطب های آن نیز مشخص بودند.

با توجه به ضوابط و مقررات ابلاغی، بخش قابل توجهی از اجرای این طرح ملی به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واگذار شد. البته اداره راه و شهر سازی نیز وظیفه تامین زمین مورد نیاز و همچنین شناسایی و پالایش اطلاعات متقاضیان واجد شرایط را برعهده داشت.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان به عنوان مجموعه‌ای توانمند در حوزه فنی و مهندسی، در حوزه ساخت مسکن سابقه و تجربه زیادی دارد بنابراین با توجه به امضای تفاهمنامه با وزارت راه و شهر سازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان کارگزار اجرای طرح نهضت ملی مسکن انتخاب شد تا در کنار راه و شهرسازی در اجرای این طرح همکاری لازم را انجام دهد و در اجرای طرح نهضت ملی مسکن سهم بزرگی داشت و کار آماده‌سازی و مشارکت در احداث این طرح ویژه را بر عهده دارد.

بنیاد مسکن همدان پیشرو در اجرای طرح نهضت ملی

ایرنا: بنیاد مسکن در کدام شهرهای استان پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن را اجرا می‌کند؟

رضایی: همکاری و تعامل بنیاد مسکن و راه و شهر سازی همدان در اجرای این طرح به خوبی شکل گرفت، به طوری که در دسته استان‌های برتر اجرای این طرح شناخته شده است. در همین راستا بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان در همه شهرهای استان از جمله شهرهای دارای بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و کمتر از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت استان مشارکت دارد. این موضوع در حالی است که در بسیاری از استان‌های کشور، بنیاد مسکن تنها در شهرهای کمتر از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت همکاری می‌کند.

در استان همدان با تعامل و همکاری خوبی که در بین اعضای شورای مسکن استان، استاندار و راه و شهرسازی وجود دارد، در کنار توانمندی‌های دیده شده در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، موجب شد که این بنیاد در معادلات ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی در سطح استان به خصوص در کلانشهر همدان و شهر ملایر در ساخت پروژه ها همکاری لازم را انجام دهد.

ایرنا:مهمترین پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن استان همدان کدام است؟

رضایی: پروژه‌های زیادی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در سطح استان همدان توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در دست اجرا است که به طور قطع پروژه ۱۱ هزار واحدی شهرک تازه تاسیس پرواز مهمترین پروژه این طرح است.

در شهر همدان پروژه شهرک شهید بهشتی که دارای سه مجموعه ۲۰۰ واحدی، ۶۰۰ واحدی و ۶۹۰ واحدی است اهمیت ویژه‌ای دارد و سرعت اجرای کار در آن به خوبی پیش می‌رود.

پروژه ۱۲۰ واحدی شهرک بهشتی نخستین طرحی بود که در قالب طرح نهضت ملی مسکن عملیات ساخت آن آغاز شد و به بهره برداری رسیده و واحدهای آن تحویل متقاضیان شده است و متقاضیانی که در این مجموعه بودند تعیین تکلیف شدند و با مراجعه به بانک، دفترچه پرداخت اقساط تسهیلات را دریافت کردنده‌اند. تعدادی از متقاضیان در واحدهای خود مستقر شده و شماری نیز در حال تجهیز واحدهای خود هستند که به زودی مستقر خواهند شد.

بنیاد مسکن همدان پیشرو در اجرای طرح نهضت ملی

ایرنا: پیشرفت فیزیکی سایر پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن چگونه پیش می‌رود؟

رضایی: پروژه ۶۹۰ واحدی شهرک شهید بهشتی نیز هم‌اینک نزدیک به ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و عملیات اجرایی آن به سرعت پیش می‌رود و پیش‌بینی می‌کنیم طی ۲ ماه آینده به عنوان دومین پروژه طرح نهضت ملی مسکن همدان و سومین پروژه استان تحویل متقاضیان شود.

در این پروژه از مصالح با کیفیت‌ و با دوام استفاده شده و طراحی معماری و شهرسازی آن رعایت شده است. این پروژه از جمله پروژه های شاخص استان محسوب می شود و بنیاد مسکن برای تحقق این مهم از ظرفیت مهندسان مجرب و توانمند استفاده کرده است.

پروژه ۶۰۰ واحدی مسکن ملی شهرک بهشتی نیز حدود ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پروژه آن با سرعت قابل قبولی قابل اجرا است، فونداسیون آن اجرا شده و در تعدادی از واحدها تا سقف سوم پیشرفت فیزیکی دارد. اما در این طرح نیاز به همکاری بانک‌های عامل در عقد قرارداد هستیم تا سرعت کار بیشتر شود و تاکنون هم اجرای عملیات این پروژه با آورده متقاضیان در حال انجام است.

ایرنا:روند ساخت واحدهای مسکونی شهرک پرواز چگونه پیش می‌رود؟

رضایی: پروژه ۱۱ هزار واحدی کوی پرواز بر اساس زمانبندی برنامه ریزی شده به خوبی در حال اجرا است و عملیات احداث واحدهای آن در حال پیشرفت است. پروژه ۱۱ هزار واحدی شهرک پرواز همدان در قالب هشت محله شهری در حال اجرا است.

این پروژه دارای ۶۶۰ ساختمان در ۶۶ بلوک شهری در حال اجرا است که تاکنون زیر سازی این طرح اجرا شده و عملیات احداث در همه واحدهای این مجموعه آغاز شده است. پیشرفت فیزیکی واحدهای این پروژه متفاوت است به گونه‌ای که می‌توان گفت در این پروژه تعدادی از واحدها با یک درصد پیشرفت فیزیکی و بیشتر برخوردار و در برخی از بلوک‌ها نیز تا ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در مرحله صدور پروانه قرار دارد.

بنیاد مسکن همدان پیشرو در اجرای طرح نهضت ملی

ایرنا:وضعیت اجرای طرح نهضت ملی مسکن در سایر شهرهای استان چگونه است؟

رضایی: در شهرستان ملایر پروژه ۵۰۲ واحدی ملایر را داریم که با پیشرفت فیزیکی حدود ۴۰ درصد پروژه در حال اجرا است. در نهاوند نیز روند اجرای برخی از واحدهای این طرح با پیشرفت فیزیکی ۶۲ درصد پیش می‌رود. پروژه ۱۲۰ واحدی شهر بهار حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و همچنین در شهر سرکان یک پروژه ۶۰ واحدی داشتیم که با تکمیل ۱۰۰ درصدی آن تحویل متقاضیان شده است.

در مجموع در استان همدان تاکنون ۲ پروژه طرح نهضت ملی مسکن با زیر نظر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به پایان رسیده و تحویل متقاضیان شده است که شامل پروژه ۶۰ واحدی شهر سرکان و پروژه ۱۲۰ واحدی شهر همدان است.

ایرنا:مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی در چه مرحله ای هست؟

رضایی: در رابطه با پروژه‌های مسکن روستایی استان همدان ۱۶۵ هزار و ۳۰۱ واحد مسکن روستایی دارد که تاکنون ۱۱۴ هزار واحد آن مقاوم سازی، نوسازی و احداث شده است. در این حوزه پیشرفت ۶۹ درصدی را داشته‌ایم که با توجه به اینکه میانگین کشوری آن ۵۴ درصد است، استان همدان در این زمینه حدود ۱۵ درصد نسبت به میانگین کشوری رتبه بهتری دارد.

در سال ۱۴۰۲ سهمیه استان همدان در حوزه مسکن روستایی نزدیک به ۱۰ هزار واحد سهمیه استان همدان بود که به سیستم بانکی معرفی شده‌اند و تاکنون از این تعداد هشت هزار و ۳۰۰ واحد عقد قرارداد شده است.

تسهیلات مسکن روستایی در سال ۱۴۰۲ با تلاش‌های دولت شهید آیت الله سید ابراهیم رییسی شتاب خوبی گرفت و از تعداد ۲۰۰ هزار واحد به ۳۵۰ هزار واحد افزایش یافت.

همچنین تسهیلات مسکن روستایی از ۲ میلیارد ریال به سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به ازای هر واحد افزایش یافت. این تسهیلات با کارمزد پنج درصد و مدت بازپرداخت ۲۰ سال تعیین شده است. یارانه خوبی در این خصوص در نظر گرفته شده به طوری که دولت برای هر خانواده روستایی ماهانه ۴۶ میلیون ریال به شکل یارانه در خصوص تسهیلات مسکن روستایی به سیستم بانکی پرداخت می کند.

بنیاد مسکن آمادگی دارد برای متقاضیانی که تاکنون مسکنی نداشته اند و قصد ساخت مسکن دارند و یا واحدهای مسکونی فرسوده دارند به بنیاد مسکن مراجعه و از تسهیلات بهره‌مند و نسبت به ساخت واحد مسکونی اقدام کنند.

بنیاد مسکن همدان پیشرو در اجرای طرح نهضت ملی

ایرنا: آیا در سایر پروژه‌های عمرانی دیگر استان نیز مشارکت دارید؟

رضایی: بله در حوزه بهسازی روستاها عملکرد مثبتی داشتیم و اتفاقات خوبی در این حوزه رقم خورده است. موضوعی که در سطح استان همدان اتفاق افتاد تهیه طرح هادی روستایی بود که از سالیان گذشته، بنیاد مسکن استان همدان به عنوان متولی نسبت به تهیه طرح هادی برای همه روستاهای استان همدان اقدام کرد که این اقدام و ابتکاری که از سوی بنیاد مسکن استان از ابتدای انقلاب اسلامی شکل گرفت، در سراسر کشور گسترش یافت و هم اینک همه روستاهای بالای ۲۰ هزار خانوار در کشور از این طرح بهره مند شدند.

در استان همدان یک هزار و ۳۰۵ روستا داریم که به غیر از روستاهای دارای بیش از ۲۰ هزار خانوار، این طرح در روستاهای زیر ۲۰ خانوار نیز اجرا می‌شود. تاکنون طرح هادی نزدیک به ۵۵۳ روستا در استان بازنگری شده است و در این زمینه تلاش داریم سالانه طرح ۱۰ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار را بازنگری کنیم که در هر سال حدود ۹۵ روستا را شامل می شود و امیدواریم امسال هم این امر محقق شود.

ایرنا:طرح هادی در چند روستای استان اجرایی شده است؟

رضایی: از تعداد ۹۲۳ روستا در استان که بالای ۲۰ هزار خانوار هستند ۸۸۰ روستا مشمول اجرای طرح هادی هستند.آغاز عملیات اجرایی طرح بهسازی در روستاها انجام شده و در سال ۱۴۰۲ با اعتبار چهار هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال اقدامات خوبی در این خصوص انجام شد.

با بسترسازی که انجام شده است سهمیه قیری که برای سال ۱۴۰۲ که تا ۳۱ شهریور امسال باید جذب می شد این سهمیه ۸۰۰ میلیارد ریالی به ۲ هزار و ۳۰ میلیارد ریال افزایش یافت و این نشان می‌دهد که تعداد روستاهایی که از این موضوع بهره مند شدند افزایش چشمگیری داشته به طوری که ۲۸۰ روستا در استان همدان مشمول اجرای آسفالت شده‌اند.

با توجه به اینکه اعتبارات امسال به تازگی ابلاغ شده است، در سه سال گذشته (از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ ) نزدیک به ۴۸۰ کیلومتر از معابر روستایی استان و به مساحت سه میلیون و ۳۵۰ هزار متر مربع آسفالت ریزی شده است.

از ابتدای امسال تاکنون ۱۱ هزار خدمت شامل استعلام فنی، صدورپروانه، احداث بنا و بهره مندی از خدمات زیر بنایی از سوی بنیاد مسکن و از طریق سامانه راهبر دریافت کردند که همدان از استان های است که در این باره بیشترین خدمات فنی را ارائه کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha