اردبیل در رشد درآمدهای موقوفات و امور خیریه اول شد

اردبیل – ایرنا - مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل از کسب رتبه نخست این اداره کل در رشد درآمدهای موقوفات و امور خیریه در بین استانهای کشور خبر داد.

حجت الاسلام مهدی ستوده روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: بر اساس اعلام سازمان مرکزی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل سال گذشته به لحاظ رشد درآمد حاصل از موقوفات و امور خیریه در بین استان های کشور رتبه نخست را کسب کرد.

وی اظهار کرد: این اداره کل از حیث بهره وری موقوفات هم در سطح کشور رتبه سوم را کسب کرد و در اخذ سند موقوفات یکی از استان های برتر در سطح کشور شد.

وی با بیان اینکه تمامی موقوفات واقع در بافت تاریخی و فرسوده شهر اردبیل مرمت، بهسازی و احیاء شده است، اضافه کرد: در حال حاضر عمده موقوفات استان به غیر از حمام ملاهادی اردبیل که هنوز تعیین تکلیف نشده، به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل گفت: درآمدزایی و استفاده بهینه از موقوفات و رقبات از مهمترین اولویت های این اداره کل است و در این راستا اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل آماده مشارکت با بخش خصوصی در طرح های مولدساز، خدماتی، رفاهی و تفریحی و گردشگری است.

حجت الاسلام ستوده اضافه کرد: امسال هتل سه ستاره جواهر در شهر سرعین با مالکیت اداره کل اوقاف استان اردبیل، در سفر وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به استان افتتاح و به بهره برداری رسید.

وی با اشاره به افتتاح و بهره برداری از پل دوطبقه ترکیبی ورگه‌سران سرعین در دامنه کوه سبلان، بیان کرد: این پل معلق نمونه‌ای از مشارکت سازمان اوقاف با بخش خصوصی است که عمده سهام را بخش خصوصی داشته و اوقاف حدود ۲۰ درصد در آن مشارکت دارد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل با بیان اینکه طبق نیات واقفین عمل می کنیم، اضافه کرد: شفاف سازی یکی دیگر از اولویت های این اداره کل است.

حجت الاسلام ستوده ادامه داد: هیچ کارمندی و حتی مدیرکل اوقاف استان در ساختمان وقفی سکونت ندارد و موقوفات و رقبات به هیچ وجه مورد انتفاع کارکنان قرار نگرفته است.

وی گفت: عرصه ساختمان اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل، موقوفه مرحوم حاج محمد اسماعیل است که اعیان آن با اعتبارات دولتی بازسازی و مرمت شده و این اداره کل بابت این موقوفه اجاره پرداخت می کند.

اردبیل در رشد درآمدهای موقوفات و امور خیریه اول شد

ریالی از درآمدهای موقوفات استان به خزانه واریز نمی شود

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل با بیان اینکه ریالی از درآمدهای موقوفات و رقبات استان به خزانه واریز نمی شود، گفت: تمامی درآمدها بر اساس نیات واقفین و امینانه در خود استان هزینه می شود.

حجت الاسلام ستوده تصریح کرد: اجرای امانتدارانه نیات واقفین باعث افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم به اوقاف و امور خیریه استان شده است.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بخش‌های مختلف اوقاف افزود: تولید برق با استفاده از پنل خوشیدی، سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی و شیلات و ساخت و ساز با هدف افزایش در آمد موقوفات، احیای موقوفات واقع در بافت فرسوده و تاریخی، سرمایه‌گذاری در تولید، تعیین تکلیف وضعیت موقوفات و تثبیت مالکیت از جمله اقدامات صورت گرفته در سال جاری است .

وی اظهار کرد: برنامه‌هایی با عنوان آرامش بهاری، ضیافت الهی، یاس نبوی، ولایت علوی، دهه کرامت، بصیرت عاشورایی، نشاط معنوی، شمیم خدمت، قرار دوازدهم، آموزش سبک زندگی اسلامی - ایرانی ، مسابقات قرآنی شهرستانی ، مسابقات استانی، مسابقات کشوری و بین‌المللی، استقرار هیات‌های مذهبی در امامزادگان ، برپایی نماز جماعت، پاسخگویی به شبهات و احیای امامزادگان از دیگر اقدامات اداره کل اوقاف در استان است.

حجت الاسلام ستوده با بیان اینکه اماکن مقدسه و بقاع متبرکه به نام امامزادگان و مساجد ثبت می‌شود ، اضافه کرد: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان در دفاع از موقوفات و رقبات و اقدامات مرتبط با امامزادگان عملکرد خوبی داشته ولی در کارکردهای مساجد و خیریه که خروجی وقف است، موفق عمل نکرده‌است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل بیان کرد: بر اساس رقبات انجام شده استان اردبیل هم اکنون جزو استان‌های درجه سه در کشور است که باید با توسعه فرهنگ وقف در جامعه و احیای رقبات اردبیل به جایگاه حقیقی خود برسد.

استان اردبیل با ۱۲ شهرستان و جمعیتی افزون بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در شمال‌غربی ایران همجوار با استان‌های آذربایجان‌شرقی، زنجان، گیلان و در همسایگی کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha