وقف‌نامه‌ها از بزرگترین امتیازهای نظام فکری اسلام است

مشهد -ایرنا-عضو شورای عالی حوزه علمیه قم گفت: وقف نامه‌های موجود در طول بیش از هزار سال، یکی از بزرگترین امتیازات نظام فکری اسلام و تشیع در تمام دنیا به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، آیت‌الله جواد مروی روز پنجشنبه در همایش استانی یاوران وقف افزود: وقف‌نامه‌های ما اوج تکامل امت اسلامی است، زیرا فرهنگ واره حقوق انسان‌ها، نگاه انسان به دیگران از دیدگاه اسلامی، یکی از عمیق ترین مواردی است که جامعیت اسلام را بر مبنای آن می‌توانیم به دنیا نشان دهیم.

وی ادامه داد: از نکات قوت در فقه اسلامی که برتری فقه اسلامی را بر زمان نشان می‌دهد؛ مسئله وقف است که وسیله‌ای حقوقی اجتماعی برای عدم تکاثر ثروت و تبدیل مالکیت خصوصی با رضایت به مالکیت عمومی برای نیل به اهداف اجتماعی و سود شخصی محسوب می‌شود.

عضو شورای عالی حوزه علمیه قم با اشاره بر لزوم بررسی ماهیت وقف در شریعت اسلام با نظام‌های غیر متصل به وحی، گفت: بررسی بین وقف در نظام شیعی و بین وقف در نظام‌های غربی لازمه بررسی‌های مطالعات امروزی است و لذا در این زمینه پایان نامه در دانشگاه و در بین حوزویان ارائه شود .

وی افزود: و قفنامه‌ای از ۹۰۰ سال پیش برای تسویه فاضلاب جمعی و وقفی برای ریختن آذوقه برای پرندگان در زمستان وجود دارد که نشانه آینده نگری و وسعت نگاه واقفان است.

آیت الله مروی خاطر نشان کرد: در کاشان موقوفه‌ای وجود دارد که دو درخت گردو برای بچه‌هایی که جهت اقامه نماز به مسجد می‌آیند، وقف شده است که نشان از اوج لطافت و ظرافت واقفان دارد، این وقفنامه‌ها به عنوان منظومه فکری اسلام و تشیع باید به دنیا نشان داده شوند تا بدانند نگاه اسلام به انسان و دیگران و درختان و حیوانات چگونه است.

وی یادآور شد: مبلغان و نهادهای فرهنگی و هنری ما متاسفانه کمتر توانسته‌اند در زمینه بسیط و گسترش فرهنگ وقف کارهای قابل ارائه‌ای را انجام دهند.

عضو شورای عالی حوززه علمیه قم ادامه داد: دنیای امروز تشنه فهم نکات فکری است که منظومه فقهی اسلام و تشیع آن را دارد، این منظومه فکری و فقهی در دنیا همچنان مخفی است و ما وظیفه داریم در این زمینه تلاش کنیم.

وی عنوان کرد: ما نتوانسته ایم این منظومه فکری اسلامی را به جهان عرضه کنیم، در حالی که قلوب تشنه‌ای در جهان برای این مباحث وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha