عــزم آبفا برای رفع مشکلات آبی روستاهای سیستان و بلوچستان

زاهدان - ایرنا - مسوولان آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در تلاش هستند تا با اجرای پروژه‌های آبرسانی و حمایت استاندار و مجمع نمایندگان استان برای تامین منابع مالی، مشکلات آبی روستاهای استان بویژه در فنوج پایان یابد.

به گزارش ایرنا، سال‌هاست خشکسالی بر استان پهناور سیستان و بلوچستان سایه افکنده، وضعیتی که با توجه به نبود منابع آبی پایدار در این خطه کهن، تامین آب آشامیدنی را برای متولیان امر سخت‌تر کرده، اما با این وجود مسوولان آب و فاضلاب با تمام وجود سعی در تامین آب مورد نیاز مردم دارند و در این رابطه از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنند.

آن‌ها حتی فراتر از رسالت‌شان یا بهتر است بگوییم جهادگونه در حال تلاش هستند که مردمان گوشه گوشه این سرزمین کهن، حتی در دورترین روستاها به این نعمت دسترسی داشته باشند که در همین راستا پروژه‌های آبرسانی روستایی و شهری متعددی در دست اجراست.

ارائه خدمات آبرسانی به نقاط مختلف سیستان و بلوچستان، به دلیل وسعت این خطه پهناور، پراکندگی جمعیت، نبود منابع آبی پایدار و انتقال آب از نقاط دور، با هزینه‌های بالایی همراه استآبرسانی به روستاهای شهرستان فنوج نمونه‌ای از این پروژه‌هاست که با وجود سنگی بودن بافت زمین و شرایط سخت حفاری، عملیات اجرایی پروژه‌های آبرسانی به صورت شبانه‌روزی در حال انجام است، هر چند شاید در این میان وضعیت موجود شامل بافت سنگی منطقه نسبت به سایر نقاط بالا بودن هزینه‌ها و زمان‌بر بودن روند اجرای طرح بر سرعت کار تاثیرگذار باشد، اما مانعی بر انجام عملیات نیست.

مجتمع آبرسانی «آبکاس» که به منظور تامین آب چهار روستای فنوج طراحی و عملیات اجرایی آن در دستور کار قرار گرفته نیز از جمله پروژه‌هایی است که به مشکل جدی تامین آب منطقه پایان خواهد داد، چراکه روستاهای هدف این طرح فاقد شبکه آب است، مشکلی که از چشم مسوولان امر پنهان نمانده و با تمام وجود، سعی در رفع آن دارند، اقدامی که می‌تواند التیام بخش زخم کهنه مردم این روستاها باشد.

برای اجرای این طرح تجهیز چاه و اجرای خط انتقال و شبکه توزیع به صورت فازبندی با توجه به حجم بالای پروژه و محدودیت منابع مالی انجام می‌شود و همزمان با پیشبرد عملیات اجرایی، تامین منابع مالی آن از سوی استاندار و مجمع نمایندگان استان در دست پیگیری است.

عــزم قــاطــع آب و فاضلاب برای رفع مشکلات آبی روستاهای سیستان و بلوچستان

اتصال ۴۳۱ روستای سیستان و بلوچستان به شبکه آب پایدار

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان درباره آخرین وضعیت این طرح بیان کرد: به واسطه اقدام‌های صورت گرفته تاکنون برای ۴۳۱ روستا عملیات آبرسانی انجام شده و با مجموع طرح‌های آبرسانی طی این مدت، شاخص بهره‌مندی روستاها از آب آشامیدنی ۲.۵ درصد افزایش یافته است.

علیرضا قاسمی، جهاد آبرسانی را بزرگترین طرح آبرسانی به لحاظ حجم عملیات و گستردگی جغرافیایی معرفی کرد و افزود: مجموع حجم عملیات پیش‌بینی شده در این طرح شامل هشت هزار و ۲۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری خطوط انتقال و شبکه توزیع و احداث ۲۳۰ هزار متر مکعب مخزن ذخیره آب است.

وی ادامه داد: در راستای این طرح، آبرسانی به ۲ هزار و ۳۵۱ روستای سیستان و بلوچستان برای بهره‌مندی ۵۰ درصد جمعیت روستایی این استان هدف‌گذاری شده و در قالب سه فاز اجرایی شامل قرارداد محرومیت‌زدایی، طرح مجمع خیرین آبرسان وزارت نیرو و طرح ملی مجتمع‌های آبرسانی روستایی کشور پیش می‌رود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان اظهار کرد: در قالب طرح محرومیت‌زدایی، آبرسانی و رفع تنش آبی از یک‌هزار و ۷۵۱ روستای فاقد و یا دارای مشکل آب با جمعیت ۵۵۴ هزار نفر در دستور کار قرار گرفت که تاکنون یک‌هزار و ۴۵۰ کیلومتر لوله‌گذاری انجام شده است.

وی اعتبار اختصاص یافته به این طرح را در سال ۱۴۰۲ مبلغ پنج هزار و ۱۰۰میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: به لحاظ اعتباری بالاترین رقم برای یک طرح آبرسانی روستایی در سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود اما پیشبرد این ابرپروژه با توجه به گستردگی حجم عملیات نیازمند اعتبارات خاص است تا اختلالی در روند عملیات اجرایی رخ ندهد.

قاسمی با اشاره به ۲ فاز دیگر طرح جهاد آبرسانی، گفت: آبرسانی به ۲۵۰ روستای فاقد در قالب طرح مجمع خیرین آبرسان وزارت نیرو و آبرسانی به ۳۵۰ روستا نیز در قالب طرح ملی مجتمع‌های آبرسانی روستایی کشور در دست اجرا قرار دارد که متناسب با تخصیص اعتبارات انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود با تکمیل این طرح، شاخص بهره‌مندی از آب آشامیدنی در سطح روستاهای سیستان و بلوچستان به ۹۵ درصد ارتقا یابد.

بیشتر بخوانید:

تسریع طرح‌های آبرسانی در سیستان و بلوچستان نیازمند نگاه ویژه نمایندگان مجلس است

آبرسانی و رفع تنش آبی ۷۵ روستای سیستان و بلوچستان با جمعیت ۳۳ هزار نفر انجام شد

عملیات آبرسانی به ۱۰۹ روستای سیستان و بلوچستان انجام شد

عــزم قــاطــع آب و فاضلاب برای رفع مشکلات آبی روستاهای سیستان و بلوچستان

بررسی و پایش وضعیت تامین آب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: برای پروژه آبرسانی به رامک، تاکنون حفر یک حلقه چاه، خرید پمپ و منصوبات، ساخت مخزن ۳۰۰ متر مکعبی و خط انتقال آب و شبکه توزیع با اعتباری بیش از ۷۰ میلیارد ریال اجرا شده است.

وی ادامه داد: در تکمیل عملیات آبرسانی به این روستا تجهیز چاه و اتصال به مخزن ذخیره آب باقی مانده که نیازمند حدود ۲۵ میلیارد ریال اعتبار است.

قاسمی در خصوص بررسی و پایش وضعیت تامین آب فعلی این روستا، اظهار کرد: بر اساس اعلام نماینده مجری طرح آبرسانی به روستاهای سیستان و بلوچستان، طراحی خطوط انتقال، شبکه توزیع، و مطالعه تامین آب برای آبرسانی به این روستا به طور کامل صورت گرفته اما محدودیت منابع مالی مانع شروع عملیات اجرایی آن شده است.

وی تاکید کرد: شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان تامین آب این روستای کم‌برخوردار را در دستورکار خود قرار داد و تلاش می‌کند تا از طریق منابع مالی مختلف و حمایت‌های استاندار و مجمع نمایندگان استان عملیات اجرایی این پروژه را به زودی آغاز کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha