هفتمین دوره مسابقه هوری رانی در روستای سهیلی جزیره قشم برگزار شد

قشم - ایرنا - هفتمین دوره مسابقه هوری رانی (قایق های چوبی) به مناسبت هفته گردشگری عصر جمعه در جوار جنگل های حرا روستای یادگیرنده و نمونه گردشگری سهیلی جزیره قشم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هفتمین دوره مسابقه هوری رانی با حضور ۱۰ قایقران در ساحل روستای یادگیرنده سهیلی در جوار جنگل های حرا با هدف معرفی جاذبه های گردشگری و آیین های سنتی ساحل نشینان بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس برگزار شد.

ابراهیم خانقگاه، احمد تولی و عارف پر سوزه در پایان این مسابقه و در مسیر یک هزار متری به ترتیب به عنوان نفرات اول تا سوم معرفی شدند.

هوری نوعی قایق چوبی کوچک با کف مسطح است که از تنه درخت ساخته می شود و توسط ساحل نشینان خلیج فارس به ویژه مردم جامعه محلی این روستای جزیره قشم برای ماهیگیری به کار می رود.

در ۲ سال گذشته روستای یادگیرنده سهیلی در غرب جزیره قشم به تمام معنا به صورت خود جوش در پی یادگیری فعال و کاربردی گردشگری روستایی و پویایی اقتصاد محلی است.

همچنین این روزها جامعه محلی این روستا به دنبال تبیین ضرورت حفاظت از محیط زیست، آموزش اصول پایه کسب و کار و نظایر آن هستند تا با اجرای آنها این روستا به محیطی فعال و ثروت آفرین با محوریت بهبود معیشت خلاق و کسب و کار حلال تبدیل شود.

این روستای نمونه گردشگری در جزیره قشم در نوروز امسال اولین مقام در اقامت مردم و گردشگران نوروزی را داشت و پس از جواهرده رامسر در جایگاه بعدی قرار گرفت.

همچنین در هفته گردشگری سال گذشته در همایش روز ملی گردشگری سبز، روستای سهیلی از توابع جزیره قشم، روستای کندوان در آذربایجان شرقی و روستای دره تفی در کردستان و روستای قلعه بالا در سمنان به‌عنوان روستای برتر گردشگری سبز کشور انتخاب شد و از سوی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تجلیل شدند.

روستای سهیلی دارای یک اسکله چند منظوره با تعداد ۹۰ فروند شناور کوچک صیادی با ۲۷۰ نفر شاغل، ۱۳۰ فروند شناور قایق، آلاچیق در ۲ مدل دارای سوئیت و بدون سوئیت و یک فروند لنج گردشگری ویژه گردشگران با ۳۶۰ نفر شاغل است.

تعداد ۲۹ غرفه و فروشگاه صنایع دستی فعال در اسکله جنگل حرا با تعداد ۵۸ نفر فعالیت خدماتی است، این روستا دارای ۱۸ واحد بوم گردی و اقامتگاه و رستوران محلی است که سال گذشته میزبان تقریبی ۴۰۰ هزار گردشگر بوده است.

با توجه به ایجاد اشتغال در این روستا حرکت جمعیتی معکوس بوده و از حالت مهاجرت از روستا تبدیل به روستای مهاجر پذیر شده است.

این روستای با دارا بودن نزدیک به ۲ هزار و ۳۰۰ نفر جمعیت (۵۵۰ خانوار) که هم اکنون تعداد ۹۴۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال بکار دارند همگام با توسعه گردشگری توانسته سهم بسزایی در توسعه ابعاد مختلف گردشگری پایدار در جزیره قشم را پایه‌ گذاری کند.

حفظ و حراست از میراث ناملموس برگزاری کلاس‌های آموزشی بوم گردی، نگهداری ترویج و توسعه جنگل های حرا (مانگرو) و نظایر آن تنها بخشی از فعالیت‌های این روستا در جهت توسعه پایدار گردشگری مسوولانه در سال‌های اخیر در جزیره قشم نگین خلیج فارس است.

شناخت جاذبه های طبیعی مانند کوه سموران (بام سهیلی)، جنگل های حرا (مانگرو)، موقعیت توپوگرافی روستا از عواملی هستند که در ایجاد مشاغل جدید نظیر اقامتگاه‌ های بوم‌ گردی پخت و سرو غذاهای بومی (میراث ناملموس)، گسترش و تولید صنایع‌ دستی نظیر گلابتون دوزی، کیف، روبان دوزی، صنایع دستی دریایی و نظایر آن نقش داشته است و باعث پیشرفت اقتصاد سالم در بین مردم این روستا شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha