غربالگری شنوایی برای حدود ۱۵ میلیون نوزاد

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر توانبخشی آموزشی، حرفه‌ای و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور گفت: حدود ۱۵ میلیون نفر از نوزادان از ابتدای شروع برنامه غربالگری (۱۳۸۴) تاکنون تحت پوشش برنامه غربالگری شنوایی قرار گرفته‌اند و سطح پوشش غربالگری شنوایی برای موالید کشور به ۹۴ درصد رسیده‌است.

زهرا نوع‌ پرست در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به مناسبت هفته جهانی ناشنوایان - دوم تا هشتم مهرماه - خاطرنشان کرد: از مجموع افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی (بیش از یک میلیون و پانصد هزار نفر)، تعداد ۲۲۷ هزار نفر برابر با ۱۴.۶ درصد معلولان تحت پوشش، دارای معلولیت شنوایی هستند که ۵۰ درصد آنها به دلیل اختلالات ژنتیکی و برخی دیگر به دلایلی مانند زردی، بیماری‌های مادر حین بارداری و ۲۵ درصد آنها به دلیل مشکلات هنگام زایمان و ۲۵ درصد به علت سایر دلایل ناشناخته دچار معلولیت شنوایی شده‌اند.

وی افزود: طبق مطالعات متعدد سال‌های اخیر در صورتی که اُفت شنوایی کودکان، پیش از سه ماهگی تشخیص داده شود و قبل از سن شش ماهگی از وسیله تقویت کننده صوتی و برنامه های توانبخشی مناسب بهره مند شود، می‌تواند به مهارت‌های گفتاری و زبان قابل مقایسه با کودکان طبیعی دست یابد. مداخلات توانبخشی شنوایی شامل تجویز وسیله کمک شنوایی مناسب نظیر سمعک، تربیت شنوایی، گفتار درمانی و کاشت حلزون است.

نوع پرست تاکید کرد: آسیب شنوایی، معلولیتی پنهان و دارای تاثیرات گسترده بر جنبه‌های مختلف رشد مهارت‌های ارتباطی، اجتماعی و هیجانی فرد و خانواده وی است.

ارائه خدمت به ناشنوایان در مراکز توانبخشی

مدیرکل دفتر توانبخشی آموزشی، حرفه‌ای و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: همچنین به پنج هزار و ۳۰۰ نفر از ناشنوایان در ۱۲۵ مرکز روزانه توانبخشی، خدمات آموزشی و توانبخشی ارائه می‌شود که همه آنها تحت پوشش یارانه هستند.

نوع پرست درباره ارائه خدمات توانبخشی حرفه‌ای به افراد دارای معلولیت شنوایی در قالب مراکز توانبخشی حرفه ای بالای ۱۴ سال نیز گفت: به منظور آماده سازی فرد برای حضور در مراکز شغلی حمایت شده (کارگاه‌های تولیدی حمایتی، واحدهای صنفی تیپ دو و مراکز پشتیبانی شغل) در مراکز حرفه آموزی، سرفصل های آموزشی با عناوین آموزش مهارت های پایه، آموزش مهارت های اجتماعی و آموزش رفتار کاری ارائه می‌شود. افراد دارای معلولیت شنوایی نیز در کنار سایر معلولان از این خدمات بهره مند می‌شوند.

برنامه‌های بهزیستی برای هفته جهانی ناشنوایان

مدیرکل دفتر توانبخشی آموزشی، حرفه‌ای و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور گفت: در یک تلاش مشترک جهانی، آخرین یکشنبه ماه سپتامبر - مصادف با ۸ مهر ماه - به عنوان روز جهانی ناشنوایان نام‌گذاری شده و در این روز طی برگزاری مراسم نکوداشتی، مهمترین مسائل و موضوعات مختلف پیرامون جامعه ناشنوایان مورد بحث و توجه قرار می گیرد.

نوع پرست افزود: در سال جاری نیز همگام با جوامع جهانی، مراسم نکوداشت روز جهانی ناشنوایان در کشور ما با شعار "زبان دست‌ها را بشنویم و درک کنیم" برگزار و اهداف و برنامه های مرتبط با افراد دارای معلولیت شنوایی مطرح خواهد شد که از جمله مهمترین آنها حساس سازی جامعه نسبت به مقوله ناشنوایی، پیشگیری از انواع معلولیت و توانبخشی بهنگام است.

وی ادامه داد: آگاهی رسانی در زمینه دستاوردهای فرهنگی، اجتماعی، علمی و هنری افراد دارای معلولیت شنوایی، پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت شنوایی و خدمات مورد نیاز آنها و گسترش زبان اشاره و مهارت‌های ارتباطی آنها، حساس سازی دولت و سیاستگذاران نسبت به مقوله معلولیت شنوایی و نیازهای پزشکی، توانبخشی، معیشت، مشارکت و تلفیق اجتماعی افراد دارای معلولیت، استفاده از تجربیات کشورهای دیگر در پیشگیری از معلولیت ها و خدمات قابل ارائه به افراد دارای معلولیت و تبادل اطلاعات با کشورهای شرکت کننده، فراگیرسازی، شامل سازی و ارتقای کیفیت زندگی افراد دارای معلولیت شنوایی و بکارگیری فناوری های نوین در جهت افزایش دسترس پذیری و مناسب سازی محیط برای ناشنوایان از دیگر اهداف این رویداد است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha