نیست امید که همواره نفس برگردد

گنبدکاووس- ایرنا- بازگشت نفس یک مادر پای سفره یا جلوگیری از ایجاد مشکل نخاعی در پیشامد رانندگی و تپیدن دوباره قلب فردی بیمار در خیابان از جمله رویدادهای شیرین ناشی از آشنایی با کمک‌های اولیه است که خیلی‌ها شاید داستان آن را شنیده و یا خود گواه زنده آن باشند.

به گزارش ایرنا، خیلی از مردم مثل «مرگ از رگ گردن به انسان نزدیکتر است» را برای خود یا اطرافیان لمس کردند چرا که رویداد هیچ‌گاه خبر نمی‌کند و احتمال دارد در حین آمد و شد در جاده یا عبور از خیابان به دلیل بی‌پروایی راننده یا عوامل، دیگر دچار پیش‌آمد شویم و حتی در جمع خانوادگی هنگام صحبت‌ بی‌ارزش با پریدن لقمه‌، نفس‌مان به شماره بیفتد.

حسین قنبری ساکن در یکی از روستاهای گنبدکاووس بیان کرد: سال‌ها قبل همسرم هنگام شیردادن به کودک خردسالمان فهمید گلوی بچه دچار گرفتگی شده و رنگ چهره‌اش به کبودی می‌زند و حین پیدا کردن ماشین برای رفتن به بیمارستان احساس کردم دیگر نفس نمی‌کشد.

وی افزود: در همین لحظه یکی از همسایه‌ها با شنیدن سر و صداها به خانه‌ما آمد و کودک را از آغوشم گرفت و چندین ضربه بر قسمتی از پشتش زد که بلافاصله مقدار زیادی چرک از دهای کودک خارج شد و بازگشت نفس، و شروع به گریه کرد.

این مرد روستایی گفت: شنیدن گریه کودک بهترین اتفاق آن لحظه برای همه خانواده بود و بعد از تشکر فراوان از همسایمان از وی پرسدیم چطور همچین کاری به ذهنت رسید که وی به آشنایی خود با آموزش کمک‌های اولیه اشاره کرد.

وی افزود: بعد از گذشت چند روز از آن اتفاق با حضور در خانه هلال مستقر در روستا اقدام به نام‌نویسی برای شرکت در دوره‌ کمک‌ها اولیه کردم تا با یادگرفتن آموزش‌ها در مواقع لزوم خدمت کوچکی به حادثه‌دیدگان انجام دهم.

فوژان طبسی که کارمند هلال احمر گلستان است هم به خاطره خود برای نجات مادرش اشاره کرد و گفت: سر سفره ناهار یک لحظه غذا در گلوی مادرم پرید و پدرم بلافاصله به پشت وی زد اما فایده‌ای نداشت و در آن لحظه با انجام کشش شکمی (هایملیش)، لقمه به بیرون پرتاب شد و نفس مادرم برگشت.

وی بیان کرد: اعضای خانواده با مشاهده این اقدام علاقمند به فراگیری آموزش کمک‌های اولیه شدند و علاوه بر آن دوستان و آشنایان را هم تشویق به شرکت در این دوره‌ها کردند.

مشاهده افرادی که در رخدادهای رانندگی برای خروج آسیب‌دیده دوراندیشی انجام می‌دهند تا وی دچار دشواری نخاعی نشود و یا اینکه در کنار نیروهای امدادی برای خدمت به آسیب‌دیدگان حوادث طبیعی در میدان حضور دارند، نشانه ترویج روز افزون فرهنگ آشنایی با کمک‌های اولیه در جامعه است.

نیست امید که همواره نفس برگردد

به اعتقاد کارشناسان، مخاطرات طبیعی یا پیشامدهای انسان‌ساز هر ساله باعث ایجاد دشواری‌های روحی و جسمی و همچنین فشارهای اقتصادی برای درمان آسیب‌دیدگان می‌شود در صورتی که آشنایی مردم با برخی آموزش‌ها هر چند کوچک اما کاربردی و امدادرسانی به موقع می‌تواند بخش زیادی از نشانه‌های این پیامدها را کاهش دهد.

ضرورت فراگیری کمک‌های اولیه و امدادرسانی فوری به حادثه دیدگان از سوانح و بلایای طبیعی، کشورهای جهان را بر آن داشت تا همراهی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، ۱۳ سپتامبر را به عنوان روز جهانی کمک‌های اولیه نامگذاری کنند.

ارائه آموزش کمک‌های اولیه به بیش از ۲۶۱ هزار نفر در گلستان

معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر گلستان گفت: امسال بیش از ۲۶۱ هزار نفر در استان آموزش‌های کمک‌های اولیه را به صورت همگانی و تخصصی دریافت کردند.

ناصر بای در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مهمترین رویکرد آموزش کمک‌های اولیه همگانی و تخصصی را افزایش آگاهی جامعه برای دست‌اندازی به موقع در زمان وقوع رخدادها دانست و اظهار کرد: آموزش‌ همگانی در قالب سه دوره کمک‌های اولیه، آمادگی در مقابل مخاطرات (بلایای طبیعی و انسان ساخت) و مهارت‌های داوطلبی اجتماع‌محور برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: امسال دوره‌های آموزش همگانی با توجه به اعلام نیاز جامعه هدف برای ۱۱ هزار و ۱۰۰ نفر در مناطق شهری و روستایی و ویژه دانشجویان و دانش آموزان و ادارات گلستان برگزار شد.

معاون جمعیت هلال احمر گلستان افزود: علاوه بر آن در ایستگاه‌های آموزشی که به مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی در معابر، گردشگاه‌ها و مصلی‌ها به صورت کمپ‌های کمک‌های اولیه برگزار می‌شود ۲۳ هزار و ۲۴۷ نفر با کمک‌های اولیه شدند.

بای افزود: همچنین ۲۲۶ هزار و ۴۲۷ نفر هم از طریق فضای مجازی، ارسال پیامک، توزیع بروشور و پوسترها، آموزش‌های همگانی کمک‌های اولیه را فرا گرفتند.

وی با اشاره به اینکه داوطلبان بعد از گذراندن دوره‌های همگانی می‌توانند در دوره‌های تخصصی مقدماتی امداد و نجات شرکت کنند، گفت: حمایت‌های روانی اجتماعی، اسکان اضطراری، بهداشت آب و غذا در شرایط اضطرار و مخابرات و ارتباطات رادویی، اقدامات پیش بیمارستان و آموزش پیمایش و ناوبری در عملیات جستجو و نجات در حوادث جاده‌ای، آوارها، سیلاب و کوهستان از جمله این دوره‌ها محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: امسال ۴۵۳ نفر در این دوره‌های تخصصی امداد و نجات آموزش‌های لازم را فرا گرفتند و به عنوان نیروهای داوطلب تخصصی در پایگاه‌های امداد و نجات فعالیت می‌کنند.

معاون جمعیت هلال احمر گلستان افزود: افراد علاقمند به شرکت در دوره‌های همگانی و تخصصی کمک‌های اولیه می‌توانند برای ثبت نام از طریق مراجعه حضوری به شعب هلال احمر و یا مراجعه به سایت مرکز آموزش‌های الکترونیکی جمعیت هلال احمر اقدام کنند.

بای با اشاره به نام گذاری ۲۴ شهریور به عنوان روز جهانی کمک‌های اولیه که برنامه‌های آن شامل کمپین‌های آگاه بخشی به جوامع محلی و گروه‌های سنی مختلف با هدف استفاده بهینه از این فرصت تا هشت مهر ادامه دارد، گفت: تاکنون ۲ هزار و ۲۲۴ نفر از طریق این کمپین‌ها آموزش دیدند و به همین مناسب ۱۲ کلیپ آموزش کمک‌های اولیه توسط شعب ساخته و در فضای مجازی انتشار یافت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha