باشگاه رادیویی «دانشمندان‌ جوان» افتتاح شد

تهران- ایرنا- باشگاه رادیویی دانشمندان‌ جوان با حضور جمعی از نخبگان علمی، نفرات برگزیده کنکور سراسری، مدال‌آوران المپیادهای علمی و مدیران نهادهای مرتبط با علم و فناوری در صندوق نوآوری و شکوفایی گشایش یافت.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون ایران، آیین گشایش باشگاه رادیویی دانشمندان‌ جوان روز شنبه -هفتم مهرماه- و با اجرای سیاوش صفاریان پور مدیر شبکه رادیویی جوان با حضور جمعی از نخبگان علمی، نفرات برگزیده کنکور سراسری، مدال‌آوران المپیادهای علمی و مدیران نهادهای مرتبط با علم و فناوری در صندوق نوآوری و شکوفایی در سالن شیخ بهایی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد.

صفاریان پور در ابتدای برنامه ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع نخبگان علمی این جلسه افزود: قرار بود امروز در خدمت رئیس محترم رسانه ملی و معاونت صدا هم باشیم که به دلیل شرایط خاصی که شب گذشته در لبنان رخ داد و جلسات غیرمترقبه‌ای که پیش آمد از حضور در این جلسه عذرخواهی کردند.

انتخاب رویکرد محوری برای رادیو جوان

وحید اسدی
اظهار داشت: از حدود یک سال پیش در جلسات و اتاق‌های فکر شبکه رادیویی جوان به دنبال این موضوع بودیم که محتوای اصلی و محور برنامه‌های این شبکه با مخاطبان اختصاصی چه چیزی باشد. از بین مباحثی مثل حوزه‌های ورزشی، فرهنگی، اجتماعی و... آن چه بیشتر مدنظر قرار گرفت بحث علم و فناوری بود. بنابراین قرار شد برنامه‌های اصلی شبکه را با محوریت علم، فناوری و پیشرفت‌های علمی با اولویت نخبگان و دانشمندان جوان قرار دهیم. در همین راستا، برنامه‌های متنوعی در جدول پخش شبکه قرار گرفت و برنامه های جاری در این حوزه نیز بازتعریف و تقویت شد.

وی افزود: ایجاد «باشگاه رادیویی دانشمندان‌» جوان نیز با هدف ترویج همین محورها در یک قالب مشخص صورت گرفت. این باشگاه می‌تواند بسترساز حضور پررنگ نخبگان علمی در رسانه پرمخاطب رادیو و شبکه رادیویی جوان باشد. برنامه ما این است که جلسات مستمر اعضای باشگاه در سطوح مختلف تداوم داشته باشد و خروجی این باشگاه به تقویت برنامه های علمی شبکه و طراحی برنامه های جدید و موثر باشد.

باشگاه رادیویی «دانشمندان‌ جوان» افتتاح شد

وحید اسدی، مدیر شبکه رادیویی جوان

در ادامه این نشست، رئیس دانشگاه شهید بهشتی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای حملات شب گذشته رژیم صهیونیستی به منطقه ضاحیه بیروت گفت: دو مفهوم«جوان» و «دانشمند» که در عنوان این باشگاه آمده است معنای بسیار مهم و خاصی دارد. ما پیش از انقلاب اسلامی هم دانشمندان بزرگی در علوم مختلف در کشور داشتیم. با این حال آن چه در پس از انقلاب رخ داد، پدیده «عمومی شدن دانش» بود.

این باشگاه می‌تواند بسترساز حضور پررنگ نخبگان علمی در رسانه پرمخاطب رادیو و شبکه رادیویی جوان باشد

سید محمودرضا آقامیری
، رئیس دانشگاه شهید بهشتی در مراسم آغاز به کار باشگاه رادیویی دانشمندان‌ جوان ضمن اشاره به تحولات اخیر منطقه اظهار کرد: تصور ما بر آن بود که در فضایی شادتر این مراسم را برگزار کنیم؛ اما با نمایی دیگر از خوی وحشیانه صهیونیست‌ها و حمله به پایتخت لبنان مواجه شدیم. به هر حال باید تشکر کنم از شبکه رادیویی جوان بالاخص آقای دکتر اسدی که پیشقدم این حرکت مبارک شدند.
وی در ادامه بیان کرد: خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، این مهم به ما اعطا شد که در سطح جهانی به صورت کاملاً قدرتمندانه سخن بگوییم و هویت ایرانی و اسلامی ما موجب شد تا در زمینه‌های مختلف اجتماعی، علمی، ورزشی و... به جایگاهی نائل آییم که سخنی برای گفتن داشته باشیم؛ سخنی که از سر هویت و قدرت ملی است.

سید محمود رضا آقامیری همچنین متذکر شد: با نگاهی اجمالی به آمار و ارقام پیش از انقلاب و پس از انقلاب اسلامی؛ آشکارا در می‌یابیم که طی چهل و اندی سال گذشته ما در حوزه‌های مختلف علمی، پژوهشی و دانشمندپروری با پیشرفت‌های روزافزون و فزاینده‌ای همراه بوده‌ایم که در دوران پهلوی بی‌سابقه بوده است.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به روند نخبه‌پروری در کشور عنوان کرد: ما اکنون چهار میلیون نفر یعنی چهار برابر کشور قطر دانشجو داریم. در حالی که در سال ۱۳۵۷ که من وارد دانشگاه شدم، بیست هزار دانشجو را داشتیم. زمانی بود که به غیر از چند دانشگاه تهران و در چند رشته محدود مقطع کارشناسی ارشد داشتیم. البته این عمومی کردن علم و فناوری اشکالات خاص خود را هم دارد و من منکر آن نیستم؛ اما در مجموع وضعیت علم و فناوری در کشور ما نسبت به آنچه در آستانه انقلاب داشتیم قابل مقایسه نیست.

وی افزود: با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که مقام معظم رهبری همواره به آن اشاره و تأکید دارند؛ مقوله جوانان و علم و فناوری مورد توجه ویژه قرار گرفته است و خوشبختانه ما تابه‌حال در این مسیر قدم‌های بسیار بزرگ و تأثیرگذاری را برداشته‌ایم.

باشگاه رادیویی «دانشمندان‌ جوان» افتتاح شد
باشگاه رادیویی «دانشمندان‌ جوان» افتتاح شد

سید محمود رضا آقامیری ضمن تأکید بر ضرورت راه‌اندازی باشگاه رادیویی دانشمندان‌ جوان گفت: ایجاد این باشگاه زمانی می‌تواند مؤثر باشد که پشتوانه حضور پررنگ نخبگان را داشته باشد. ضمن اینکه نباید از مخاطبان هم غافل شد. با توجه به گسترش روزافزون فناوری‌های ارتباطی و فضای مجازی باید ببینیم که رادیو چقدر می‌تواند برای برنامه‌های علمی خودش مخاطب داشته باشد. باشگاه رادیویی دانشمندان‌ جوان باید تلاش جوانان در حوزه‌های مختلف علمی را با روش‌های جذاب رسانه‌ای کند.

ما همواره بر آن بودیم که در مسائل مهمی همچون؛ هسته‌ای، نانو تکنولوژی، پرتاب انواع ماهواره‌ها و غیره باید متوسل به کشورهایی مانند روسیه و آمریکا باشیم؛ اما امروز شاهد رشد و پیشرفت روزافزون کشورمان در تمامی این حوزه‌ها هستیم و امیدواریم این روند به همت متخصصان و نخبگان داخلی و حمایت‌های دولت استمرار یابد.

«جوان» و «دانمشند»؛ دو مفهوم مهم در نامگذاری یک تشکل

وی عنوان کرد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بر همین دو مفهوم «جوان» و « دانشمند» تاکید فراوانی داشتند. حکمت تاکید ایشان بر نقش آفرینی جوانان به این خاطر است که جوانان در گسترش علم و فناوری های نوین، هسته اصلی حرکت و پیشرفت هستند. ما در فناوری های نوین که در کم رنگ بودند قدم های بزرگی برداشته‌ایم. ما در اغلب رشته‌های نوین مثل نانوفناوری، بیو فناوری، هوافضا، علوم شناختی، رباتیک و... جزو ۱۰ یا حتی پنج کشور اول جهان هستیم. در حالی که در علوم سنتی‌تر مثل فیزیک، صنایع خودروسازی، پیشرفت چندانی نداشتیم. این نشان می‌دهد که حضور جوانان متخصص و علاقه‌مندی در این رشته‌ها چقدر می‌تواند موثر باشد. من در رشته تخصصی خودم یعنی فیزیک هسته‌ای می‌بینم که میانگین سن متخصصان و دانشمندان ما بین ۲۵ تا ۳۷سال است. این در حالی است که در این حوزه و یا در عرصه های مثل علوم هوا و فضا که واقعا رشته پیچیده و سنگینی‌محسوب می شود. ما کارهایی را انجام داده‌ایم که واقعا معجزه و باورناپذیر است.


رئیس دانشگاه شهید بهشتی افزود: ایجاد این باشگاه زمانی می‌تواند موثر باشد که پشتوانه حضور پررنگ نخبگان را داشته باشد. ضمن اینکه نباید از مخاطبان هم غافل شد. با توجه به گسترش روزافزون فناوری‌های ارتباطی و فضای مجازی باید ببینیم که رادیو چقدرمی‌تواند برای برنامه‌های علمی خودش مخاطب داشته باشد. باشگاه رادیویی دانشمندان‌ جوان باید تلاش جوانان در حوزه‌های مختلف علمی را با روش‌های جذاب رسانه‌ای کند.

وی افزود: البته از خطر معرفی کردن باطل هم نباید غافل شویم؛ یعنی گاهی افرادی را معرفی می کنیم که پشتوانه علمی ندارند.این‌خطر در بین جوانان بسیار بیشتر است. برای معرفی دانشمندان جوان باید شاخص‌های مشخص و استاندارد داشته باشیم. باید خیلی دقت کنیم که چهره سازی بیهوده نداشته باشم، چراکه این وضعیت خطرآفرین و مایوس کننده است.‌ یاس در جامعه علمی از تبعیض ناشی می‌شود.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی عنوان کرد: ایجاد باشگاه رادیویی دانشمندان‌ جوان خلا بزرگی در عرصه «رسانه‌ای شدن رشد علم و فناوری» را پر خواهد کرد. این حرکت در مسیر جهاد تبیین است. من قبول دارم که نقاط ضعف زیادی هم داریم اما باید غبار یاس را از فعالیت‌های دانشگاهی و علمی کشور پاک کنیم. به همه عزیزان خداقوت می‌گویم. هرچند دوستان ما در صندوق نوآوری و شکوفایی بخش عمده‌ای از کارهای مربوط به باشگاه را پیش برده‌اند، اما دانشگاه شهید بهشتی هم این آمادگی را دارد که برای یک سال میزبان جلسات و گعده های این باشگاه باشد و اگر در ادامه فعالیت این باشگاه نیاز به کمک یا بسترسازی خاصی باشد، نیز ما در کنار دوستان باشگاه دانشمندان جوان خواهیم بود.

باشگاه رادیویی «دانشمندان‌ جوان» افتتاح شد
باشگاه رادیویی «دانشمندان‌ جوان» افتتاح شد

در ادامه این نشست، تعدادی از نخبگان جوان و مدیران حاضر در جلسه به بیان نظرات و پیشنهادهای خود درباره فعالیت «باشگاه رادیویی دانشمندان جوان» پرداختند. همچنین رمضان وحیدی و عبدالوحید فیاضی دو عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس سیزدهم نیز در صحبت‌های کوتاهی ضمن ابراز خرسندی از شکل گیری این نهاد بر اهمیت توجه به نخبگان جوان و برنامه‌های مجلس شورای اسلامی برای حمایت از آنان تاکید کردند. در پایان نیز احکام آن دسته از اعضای «باشگاه رادیویی دانشمندان جوان» که در جلسه حاضر بودند به آنها اعطا شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha