۸ مهر ۱۴۰۳، ۱۴:۳۸
کد خبرنگار: 2203
کد خبر: 85611603
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

پرداخت مبالغ کمکی به خانواده حادثه دیدگان معدن طبس در دست اقدام است

بیرجند - ایرنا - مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: مبالغ کمکی به خانواده جانباختگان و مصدومان حادثه معدن طبس پس از طی مراحل قانونی پرداخت می‌شود که در دست اقدام است.

محمدعلی آخوندی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مقرر شد شرکت معدنجو به ازای هر فوتی حادثه ۲۰۰ میلیون تومان و برای هر مصدوم ۵۰ میلیون تومان به حساب امانی دادگستری شهرستان طبس واریز کند که پس از طی مراحل قانونی تا پایان هفته جاری تعیین تکلیف و به حساب خانواده‌ها واریز می‌شود.

وی افزود: اگر خانواده هر یک از مصدومان یا متوفیان حادثه معدن طبس برای بیمارستان، کفن و دفن یا هر اقدام دیگری هزینه کرده‌اند می‌توانند مراتب را با فرمانداری شهرستان طبس در میان بگذارند تا مبلغ هزینه شده عودت داده شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی تصریح کرد: از آنجایی که روند انحصار وراثت برای حادثه دیدگان معدن طبس طول می‌کشد مقرر شد قبل از شروع فرآیند انحصار وراثت، این مبلغ کمکی به خانواده‌ها پرداخت شود.

وی گفت: بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته بین مدیریت بحران، دادگستری، فرمانداری طبس و شرکت معدنی تمامی هزینه‌های خانواده‌های مصدومان و متوفیان حادثه‌ اعم از اقامت، ایاب و ذهاب، حمل جسد، پزشکی قانونی، تغسیل و دفن رایگان است.

آخوندی افزود: برخی خانواده‌ها در مورد هزینه آمبولانس گلایه کرده بودند که مقرر شد فاکتور مربوطه از طریق بیمارستان پیگیری و به فرمانداری ارجاع تا هزینه برگشت داده شود.

وی همچنین گفت: بر اساس آخرین آمار، شمار متوفیان حادثه معدن طبس ۵۰ نفر بوده و تغییری نداشته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با اشاره به آمار ۱۶ نفره مصدومان بلوک B معدن زغال‌سنگ معدنجو اظهار کرد: از مجموع ۱۶ مصدوم حادثه معدن زغال‌سنگ معدنجو که در بیمارستان سید مصطفی خمینی طبس بستری شده بودند، حال دو نفر وخیم گزارش شده بود که یک نفر با حالت زندگی نباتی و با رضایت خانواده برای اهدای عضو به بیمارستان یزد منتقل شد.

وی افزود: با احتساب این یک مورد مصدوم مرگ مغزی، تعداد متوفیان حادثه معدن زغال‌سنگ به ۵۰ نفر رسید.

آخوندی ضمن آرزوی شفا و سلامتی برای همه مصدومان این حادثه گفت: متاسفانه از مجموع پنج مصدوم که در مرحله دوم برای ادامه درمان به یزد اعزام شده‌اند، مرگ مغزی یک نفر تایید شده است.

وی متذکر شد: مرجع اعلام آمار نهایی و قطعی متوفیان حوادث، دانشگاه علوم پزشکی و پزشکی قانونی است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: بر اساس آمار نهایی اعلام شده در مجموع ۲۹ نفر در بلوک B و ۲۰ نفر نیز در بلوک C جان خود را از دست دادند که پیکرهای آنان از معدن خارج شد.  

وی درباره ادامه فعالیت معدن معدنجو گفت: با توجه به درخواست کارگرانی که به دلیل حادثه بیکار شده‌اند و به گفته دست اندرکاران معدن، اکنون بلوک A فعال است و کارگران مشغول فعالیت هستند.

حادثه انفجار معدن زغال‌سنگ معدنجو طبس حوالی ساعت ۲۱ شنبه‌ ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ در پی تصاعد آنی گاز متان روی داد که ۲ بلوک B و C تحت تاثیر قرار گرفتند و براساس آخرین آمار رسمی در آن نوبت کاری ۶۵ نفر از معدنکاران دچار حادثه و محبوس شدند.

بلافاصله بعد از وقوع حادثه عملیات امداد و نجات شروع شد و وزیر کشور، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، اعضای کمیسیون صنایع و معادن، رئیس جمعیت هلال احمر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در منطقه حادثه دیده حضور یافتند.

عملیات امدادی برای خارج کردن معدنکاران گرفتار در معدن تا صبح چهارشنبه چهارم مهر ماه ادامه یافت و در مجموع پیکرهای ۴۹ جانباخته از تونل‌های معدن خارج شد همچنین این حادثه ۱۶ مصدوم داشت که یکی از مصدومان پس از مرگ مغزی با رضایت خانواده برای اهدای عضو به یزد منتقل شد و شمار جانباختگان به ۵۰ نفر رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha