۸ مهر ۱۴۰۳، ۱۲:۴۴
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85611818
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

کشورهای بالتیک و لهستان به دنبال تقویت امنیت مرزی با روسیه

تهران-ایرنا- وزیر دفاع استونی اعلام کرد سه کشور استونی، لیتوانی و لتونی به‌همراه لهستان به‌دنبال کمک مالی اتحادیه اروپا برای ساخت شبکه‌ای از پناهگاه‌ها، موانع، خطوط توزیع و انبارهای نظامی در امتداد مرز با روسیه و بلاروس هستند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، تارنمای یورونیوز افزود: سه کشور استونی، لتونی و لیتوانی در حوزه بالتیک که همچنین عضو ناتو هستند، طرحی را برای ایجاد «خط دفاعی بالتیک» در ماه ژانویه (دی) اعلام کرده بودند. لهستان نیز در ماه مه (اردیبهشت) طرح مشابهی را تحت عنوان «سپرشرقی» اعلام کرد که هدف از آن تقویت امنیت مرزهای این کشور با روسیه و بلاروس بود.

هانو پوکور وزیر دفاع استونی در بیانیه ای گفت: نیاز به خط دفاعی بالتیک ناشی اوضاع امنیتی در این منطقه است و از مفهوم دفاعی جدید ناتو حمایت می کند.

وی افزود بسیار مهم است درباره فعالیت های خود با لهستان هماهنگ باشیم.

وزیر دفاع استونی همچنین مدعی شد که این اقدام همزمان، امنیت اتحادیه اروپا و دفاع نظامی از مرزهایش را تقویت خواهد کرد و به همین دلیل معتقدیم که اتحادیه اروپا می تواند از این طرح حمایت مالی کند.

وزیران دفاع این چهار کشور اروپایی مستقر در شرق ناتو روز جمعه در شهر «داوگاوپیلس/Daugavpils» واقع در جنوب شرقی لتونی دیدار کردند تا درباره بودجه این پروژه گفت وگو کنند.

آنها تعیین نکردند که چه میزان کمک برای ساخت این پروژه از بروکسل می خواهند اما در بیانیه مشترکی مدعی شدند که جنگ روسیه علیه اوکراین نشان داده که ایجاد موانع در یک محوطه باز و بدون پوشش دفاعی طبیعی حتی در جنگ های پیشرفته فناورانه هم حائز اهمیت است.

وزارت دفاع استونی به عنوان کوچکترین کشور از بین سه کشور حوزه بالتیک و لهستان با جمعیتی یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفری اعلام کرده که پروژه ایجاد خط دفاعی مرزی را برای اجرا در سه مرحله از سال ۲۰۲۵ برنامه ریزی کرده است.

مقامات تالین در اوایل سال جاری گفتند که استونی قرار است در سال های آینده تا ۶۰۰ پناهگاه در امتداد مرز ۳۳۳ کیلومتری خود با روسیه با هزینه تقریبی ۶۰ میلیون یورو احداث کند. با این حال، این پروژه احتمالاً با مشکلات و تأخیرهایی روبرو خواهد شد زیرا سنگرها باید در زمین های خصوصی ساخته شوند.

یورو نیوز نوشت: لهستان انتظار دارد پروژه احداث خط دفاعی این کشور در سال ۲۰۲۸ با هزینه تقریبی ۲.۳ میلیارد یورو عملیاتی شود. انتظار می رود این پروژه در لیتوانی ۳۰۰ میلیون یورو هزینه داشته باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha