امام جمعه: دفتر روایتگری مقاومت مردم دزفول راه اندازی شود

دزفول – ایرنا –  امام جمعه دزفول با تاکید بر لزوم راه اندازی دفتر روایتگری مقاومت مردم دزفول گفت: این شهرستان ظرفیت‌های بی‌بدیلی در دفاع مقدس دارد و لازم است دفتر روایتگری مقاومت به منظور برنامه ریزی برای استفاده از این ظرفیت‌ها ایجاد شود.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام مسعود بهرمپور روز یکشنبه در نشست شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دزفول در سالن نشست‌های فرمانداری این شهرستان، با بیان اینکه ظرفیت‌های غنی دفاع مقدسی دزفول مورد غفلت قرار گرفته است، ادامه داد: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیازمند کار خلاقانه و ابتکاری است.

وی رسیدگی به مسایل و مشکلات خانواده شهدا و ایثاگران را وظیفه ای عمومی دانست و بیان کرد: طرح ریزی اجرای برنامه‌های جذاب نیازمند بهره گیری از ظرفیت نخبگان و فعالان فرهنگی است.

امام جمعه دزفول با بیان اینکه پس از پایان جنگ تحمیلی رویکرد حذف آثار جنگ در کشور آغاز شد که اقدامی اشتباه بود، گفت: تبیین نکردن درست دوران دفاع مقدس موجب شده تا دانشجویان و دانش آموزان با این فرهنگ و ابعاد مختلف جنگ تحمیلی آشنا نباشند.

وی کار هماهنگ و مشترک میان همه دستگاه های دزفول برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را مورد تاکید قرار داد و افزود: دفاع مقدس گنجینه فرهنگ ایثار و شهادت است که به خوبی از این گنج بی بدیل استفاده نشده است.

حجت الاسلام بهرامپور تحریف ارزش‌های دفاع مقدس در برخی فیلم‌ها و سریال‌ها را مورد انتقاد قرار داد و گفت: معنویت، ظلم ستیزی، ‌مبارزه با استکبار، انتظار ظهور، سبک زندگی سالم و توسعه اسلامی از ارزش ها و آرمان های اصیل دفاع مقدس است که ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ترویج این آرمان‌ها است.

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیازمند کار خلاقانه است

فرماندار ویژه دزفول نیز در این نشست با بیان اینکه شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت محلی برای سیاستگذاری و برنامه ریزی کلان است، گفت: ترویج فرهنگ ایثار نیازمند کار ابتکاری و خلاقانه برای مخاطبان عام و نسل‌های جوان است.

علیرضا خردمند با بیان اینکه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باید به دغدغه مشترک همه دستگاه ها و گروه های مردمی تبدیل شود، افزود: خدمت به خانواده شهدا و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیازمند دغدغه مندی درونی است.

وی برگزاری ۸۰ یادواره شهدا در مدارس دزفول را اقدامی ارزشمند دانست و ادامه داد: برگزاری این یادواره‌ها فرصتی مناسب برای آشنایی نسل‌های جوان با فرهنگ ایثار و شهادت است که کمک به غنی سازی این یادواره نیاز به همراهی وسایر دستگاه‌ها دارد.

مخاطبان کارهای فرهنگی نباید محدود به افراد یا مکان‌های خاص شود

فرماندار ویژه دزفول با بیان اینکه کار نوین و خلاقانه در طرح ریزی برنامه‌های ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیازی اساسی است، گفت: کارهای کوچک از جمله نصب بنر اقدامی در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیست.

وی برگزاری نمایشگاه «معبری از نور» در دزفول را اقدامی ارزشمند دانست و افزود: این نمایشگاه که هفته دفاع مقدس در دزفول برگزار شد در خوزستان بی نظیر بود و با استقبال بسیار گسترده مردم مواجه شد لذا چنین اقداماتی باید استمرار داشته باشد.

خردمند، انس با شهدا را انسان ساز دانست و اظهارکرد: مخاطبان کارهای فرهنگی نباید محدود به افراد و یا مکان‌های خاص شونپ و باید این برنامه ها برای عموم مردم برنامه ریزی شود.

نقش آفرینی شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دزفول ضعیف است

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج دزفول نیز در این نشست با ضعیف دانستن نقش آفرینی شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دزفول در جریان سازی فرهنگی گفت: خلا نقش آفرینی این شورا در سیاست گذاری و برنامه ریزی کلان پیرامون ترویج فرهنگ ایثار و شهادت احساس می‌شود.

سرهنگ بهروز حکمت پور افزود: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در شهرستان دزفول نیازمند انسجام میان دستگاه های مختلف و تعریف کار مشترک است.

وی ادامه داد: همه چیز پول و اعتبار نیست و در صورتی که همه دستگاه ها پای کار بیایند می توان کارهای بزرگی در شهرستان انجام داد.

دزفول بیش از ۱۲ هزار رزمنده دارد

جانشین مرکز فرهنگی دفاع مقدس دزفول نیز در این نشست گفت: وظیفه مرکز فرهنگی دفاع مقدس دزفول حفظ آثار و همچنین نشر و گسترش فرهنگ دفاع مقدس است که با وجود انجام اقدامات گسترده ولی راضی کننده نبوده‌اند.

سرهنگ غلامحسین پرهیزگار با بیان اینکه دزفول بیش از ۱۲ هزار رزمنده، چهار هزار جانبار و تعداد زیادی آزاده است، افزود: تاریخ شفاهی و خاطرات کمتر از یک هزارنفر از رزمندگان دوران دفاع مقدس دزفول جمع آوری شده که تکمیل این فرآیند نیازمند ورود همه توان شهرستان است.

وی با اشاره به نقش آفرینی مستقیم مردم و دستگاه‌های اجرایی دزفول در دوران دفاع مقدس بیان کرد: برای جمع آوری خاطرات شخصی مردم دزفول هنوز هیچ اقدام جدی و سازماندهی شده انجام نشده است حال آن که مردم دزفول به دلیل حضور در زیر موشکباران ها و ترک نکردن شهر خاطراتی ناب از آن دوران دارند.

سوژه های ناب دفاع مقدسی دزفول مغفول مانده است

جانشین مرکز فرهنگی دفاع مقدس دزفول با اشاره به برگزاری سه دوره آموزش های مردمی برای تربیت مصاحبه کننده طی ماه های اخیر گفت: حدود ۵۰ نفر مصاحبه گر آموزش دیده در دزفول تربیت شده است که با توجه به ظرفیت های گسترده دزفول در دوران دفاع مقدس همچنان این تعداد باید افزایش یابد.

وی با بیان اینکه سوژه‌های ناب دفاع مقدسی دزفول مغفول مانده است، افزود: تدوین دانشنامه دفاع مقدس دزفول نیازمند همراهی مراکز علمی، دانشگاهی و دستگاه‌های مختلف این شهرستان است.

پرهیزگار اظهارکرد: همه دستگاه‌ها و ادارات دزفول در جنگ تحمیل درگیری مستقیم داشتند که اهتمام دستگاه ها برای جمع آوری تاریخ شفاهی عملکرد آنها در دوران دفاع مقدس ضروری است.

معابر دزفول به تصویر شهدا مزین می شوند

شهردار دزفول نیز در این نشست گفت: نصب تصاویر شهدا در مسیر رفت جاده دزفول به اندیمشک تا یک ماه آینده، برنامه ریزی برای نصب تصاویر شهدا در معابر اصلی، طراحی المان های آبروی محله با محوریت شهدای شاخص و مناطقی که مورد حمله هوایی قرار گرفته اند در دستور کار شهرداری دزفول است.

محمد عتاب اهوازی با بیان اینکه برنامه ریزی گسترده‌ای برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و برنامه‌های دفاع مقدسی در این شهرداری انجام شده است، افزود: ساخت چند مستند با محوریت فرماندهان شهید دزفول و طراحی پارک تپه چشمه به عنوان پارک مشاهیر با محوریت معرفی شهدا و ایثارگران این شهرستان در حال انجام است.

وی با اشاره به تخصیص ۱۵۰ میلیارد ریال برای ساماندهی گلزارهای بهشت علی و شهید آباد گفت: آماده سازی مجسمه و یادمان شهدا، نماسازی گلزار شهدا و بهشت علی و فضاسازی شهری دیگر اقدامات شهرداری دزفول در این زمینه است.

تدوین چند فیلمنامه سینمایی با موضوع دفاع مقدس در دزفول

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دزفول نیز در این نشست با بیان اینکه دفتر ادبیات پایداری دزفول در حال تجهیز است و به زودی فعالیت آن آغاز می شود، گفت: جمع آوری آثار و اطلاعات شهدای هنرمند، اجرای دیوارنگاره شهدای هنرمند، چاپ کتاب هنرمردان خدا برای پاسداشت شهدای هنرمند، ‌ رونمایی از جشنواره داستان کوتاه هشت از جمله اقدام های این اداره برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در دزفول است

حمید صادق جولا بیان کرد: برگزاری جشنواره نمایشنامه خوانی مقاومت به مناسبت چهارم خرداد، برنامه ریزی برای اجرای پرده خوانی دفاع مقدس، ‌تدوین چند فیلمنامه سینمایی با موضوع دفاع مقدس در دزفول از دیگر اقدام های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

به گزارش ایرنا، این نشست با حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان برگزار شد و مطالب مختلفی از جمله ضرورت حمایت از گروه ها و افراد فعال در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، کمک به فضاسازی شهری با محوریت شهدا، برخورد و تجلیل بدون تبعیض از ایثارگران، رزمندگان و فرماندهان دفاع مقدس و همچنین برگزاری آیین‌هایی برای معرفی رزمندگان دزفول مطرح شد.

لزوم برگزاری مستمر نمایشگاه دفاع مقدسی «معبری از نور» در ماه های آینده، کار هماهنگ فرهنگی مشترک میان دستگاه های مختلف با محوریت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت،‌ تجلیل از رزمندگان، جانبازان و آزادگان و کمک به پرداخت هزینه های درمانی جانبازان از دیگر مطالب مطرح شده در این نشست بود.

به گواه آمار، دزفول تنها شهر اشغال نشده‌ای است که مورد شدیدترین حملات موشکی و بمباران هوایی و زمینی قرار گرفت اما هرگز تسلیم نشد؛ رژیم بعث عراق در مدت هشت سال جنگ، ۱۷۶ موشک غول پیکر «فراگ هفت و اسکاد» به شهر دزفول شلیک کرد.

هواپیماهای دشمن ۴۸۹ بمب و راکت بر سر مردم بی‌دفاع شهر فرو ریختند و آتش بارهای عراق با شلیک پنج هزار و ۸۲۱ گلوله توپ نقاط مختلف شهر را هدف قرار دادند اما با این همه خسارت، مردم دزفول با تقدیم ۲ هزار و ۶۰۰ شهید، چهار هزار جانباز، ۴۵۲ آزاده سرافراز و ۱۴۷ مفقود و جاویدالاثر حماسه مقاومت و پایداری را در تاریخ درخشان انقلاب اسلامی ایران جاودان ساختند.

به پاس این پایداری در هفتمین سال جنگ تحمیلی به پیشنهاد دولت وقت، دزفول به عنوان شهر نمونه مقاومت کشور معرفی و در چهارم خرداد ۱۳۶۶ لوح زرینی به مردم دزفول اعطا شد؛ همچنین چهارم خرداد به نام روز مقاومت و پایداری مردم دزفول در تقویم جمهوری اسلامی نامگذاری شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha