۳۰ هزار میلیارد ریال به پروژه های آب کهگیلویه و بویراحمد تزریق شد

یاسوج- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۳۰ هزار میلیارد ریال در مدت سه سال اخیر به پروژه های آب استان تزریق شده که سبب پیشرفت فیزیکی خوب این پروژه‌ها شده است.

آرش مصلح روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تمام جمعیت شهری و روستایی و عشایری، صنایع، بخش گردشگری، تولید انرژی و برق نیاز به آب دارند، با توجه به اینکه حدود ۶۰ پروژه مهم اجرایی و مطالعاتی در بخش آب وجود دارد و اگر این پروژه‌ها تکمیل شوند (بخشی از آن‌ها امسال به بهره‌برداری خواهد رسید) حدود ۹۰ درصد مردم استان از آب شرب دائم و پایدار برخوردار خواهند شد.

وی افزود: حدود ۶۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان به آبی تبدیل، بیش از ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب برای صنایع مهار خواهد شد، قابلیت ایجاد بیش از ۲۰ صنعت بزرگ و ۱۰۰ صنعت کوچک و متوسط فراهم، حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ مگاوات به تولید انرژی برقآبی استان افزوده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: بخش آب محرک تمام بخش‌های استان است و برای تمام فعالیت‌های کشاورزی اعم از باغبانی، پرورش ماهی، زراعت و کشاورزی، طرح‌های گیاهان دارویی، زیربخش‌های کشاورزی نیاز به آب است.

مصلح عنوان کرد: تأمین و تقویت اعتبارات می‌تواند پروژه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد را تا مرحله بهره‌برداری و تکمیل برساند.

وی بیان کرد: روز هفتم مهرماه، جلسه‌ای با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان از جمله ریاست کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، نائب رئیس کمیسیون انرژی، نائب رئیس کمیسیون اصل ۹۰، مدیران ارشد وزارت نیرو، مدیران امور آب و محیط زیست برنامه و بودجه کشور برگزار و دستاوردها و پیشرفت پروژه‌های استان، نیاز عتباری پروژه‌ها برای تکمیل و بهره‌برداری در ۹ شهرستان، پروژه‌های سدسازی، تأمین آب شرب، تأمین آب کشاورزی، صنعت، طرح‌های ساماندهی رودخانه، طرح‌های پدافند مطرح شد و بصورت مستند ارائه گزارش شد.

مصلح خاطرنشان کرد: دستاورد آب منطقه‌ای در طی سه سال با تزریق ۳۰ هزار میلیارد ریال باعث شده پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها به مرحله‌ای برسد که اکنون قابلیت طرح در جلسه‌ای ملی را دارند، و این نشان دهنده وزن و عملکرد پروژه‌ها بوده است و امیدواریم با به سرانجام رسیدن پروژه‌ها، عملکرد پروژه‌ها در ماه‌های آتی برای مردم ملموس و مشهود شود.

به گزارش ایرنا، کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن ۱۰ درصد روان آب های کشور معادل(هشت و نیم میلیارد متر مکعب) ظرفیت ویژه ای در راستای مهار و استفاده از این منبع خدادادی برای تامین آب شرب ، صنعت و کشاورزی دارد.

این حجم بارش بیشتر در چهار ماه سال اتفاق می افتد و در هشت ماه دیگر که بیشترین مصرف آب آشامیدنی ، صنعت و کشاورزی وجود دارد شاهد کمترین بارش و یا عدم وجود هر گونه بارش در بیشتر نقاط استان هستیم.

طبق اعلام شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد، آمار بارندگی در سال آبی جاری در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد ۷۳۶ میلیمتر بوده که این آمار در سال گذشته ۷۸۲ میلیمتر و در درازمدت ۶۵۲ میلیمتر می باشد که کاهش ۶ درصدی نسبت به میانگین سال گذشته و افزایش ۱۳ درصدی نسبت به میانگین بلندمدت را نشان می دهد.

نکته مهم این است که ۱۰ درصد بارش‌ها را این استان دارد اما این بارش‌ها در چهار ماهی اتفاق می‌افتد که نیاز زیادی نداریم، بنابراین سدهای استان، می تواند در زمینه مهار آب و استفاده در زمان مناسب کمک شایانی برای رفع تنش آبی و تامین آب صنعت و کشاورزی کمک شایانی کند.

تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ هیچ زیرساخت حوزه آب در استان وجود نداشت اما هم اکنون با وجود ۲ سد در حال بهره برداری کوثر و شاه قاسم، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت کهگیلویه و بویراحمد و استان های مجاور زیرپوشش آب آشامیدنی هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha