ترور شهید نصرالله بارزترین وجه تروریسم دولتی است/جنایات اسرائیل تهدید امنیت بین‌المللی

تهران - ایرنا - رئیس کمیسیون امور بین الملل مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه، ترور شهید نصرالله را بارزترین وجه تروریسم دولتی دانست و گفت: اقدامات جنایتکارانه اسرائیل تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی محسوب می‌شود.

مرتضی عبدی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا درباره اقدامات رژیم جنایتکار صهیونیستی در لبنان و ترور شهید سید حسن نصرالله اظهار داشت: مطابق قوانین و موازین بین المللی در این حمله مواردی از جمله «نقض حاکمیت ملی» اتفاق افتاده است زیرا حمله به خاک یک کشور مستقل، بدون مجوز سازمان ملل متحد یا بدون وجود تهدید فوری از موارد نقض حاکمیت ملی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به وقوع «تروریسم دولتی»، افزود: شهید سید حسن نصرالله به عنوان دبیرکل یک حزب‌ رسمی در لبنان جزو سران این کشور تلقی می‌شود و مطابق قوانین و مقررات بین المللی جزو سران سیاسی و نظامی این کشور بوده و چون این اقدام برای وحشت و بی ثباتی در منطقه صورت گرفته است می توان به عنوان بارزترین وجه تروریسم دولتی از آن یاد کرد.

این حقوقدان بین الملل گفت: «جنایات جنگی» از جمله مواردی است که در این ترور رخ داده است زیرا در این حملات از آخرین فناوری‌های و بمب‌های سنگرشکن استفاده شده که به عمق زمین نفوذ کرده است و این نوع سلاح‌های آمریکایی با سلاح‌های متداول و متعارف کاملا فرق دارد.

کشتار غیرنظامیان نقض آشکار حقوق بین‌الملل و حقوق بین الملل بشردوستانه است

در حمله به لبنان تعداد زیادی غیرنظامی، زنان و کودکان به شهادت رسیدند که نقض آشکار حقوق بین‌الملل و حقوق بین الملل بشردوستانه است و هر چه سریع‌تر باید این حملات به غیرنظامیان و اهداف غیرنظامی متوقف شود.

عبدی اضافه کرد: در نتیجه این جنایات جنگی، غیرنظامیان کشته شده اند همچنین در آن محل، شهید نصرالله و همراهان ایشان هیچکدام لباس نظامی بر تن نداشتند و از سوی دیگر نیز آن محل، محل نظامی نبوده است و سلاحی نداشتند و در پی این حملات یک ساختمان ۲۰ طبقه با خاک یکسان شده و تعداد زیادی غیرنظامی، زنان و کودکان به شهادت رسیدند که نقض آشکار حقوق بین‌الملل و حقوق بین الملل بشردوستانه است و هر چه سریع‌تر باید این حملات به غیرنظامیان و اهداف غیرنظامی متوقف شود.

وی با اشاره به کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو به اصل تفکیک اشاره کرد و افزود: براساس این اصل باید تفکیک میان قوای نظامی و غیرنظامی رعایت شود همچنین براساس اصل ضرورت برای وقوع یک حمله باید ضرورت نظامی وجود داشته است اما رژیم غاصب و کودک کش و غاصب صهیونیستی مانند آنچه که از ۷۰ سال قبل تاکنون انجام داده هیچ یک از این موارد یادشده را رعایت نکرده است.

حق دفاع مشروع و اقدام متقابل نخستین مکانیزم برای دولت لبنان

رئیس کمیسیون امور بین الملل مرکز وکلای قوه قضاییه تصریح کرد: حق دفاع مشروع و اقدام متقابل نخستین مکانیزم برای دولت لبنان و کشورهایی است که در این فاجعه مستشاران خود را از دست داده اند. این حقوق در قوانین بین المللی نیز به رسمیت شناخته شده است و عدم استفاده از این حق به رسمیت شناخته شده موجب می شود که این موجود شرور به این جنایات و اقدامات ددمنشانه خود به شکل گسترده تر و شدیدتری ادامه دهد.

وی خاطرنشان کرد: اسرائیل در این مورد نمی‌تواند مدعی استفاده از اصل دفاع مشروع باشد و ادعا کند که امنیت ملی او تهدید شده و اقدام فوری باید انجام می‌داده است؛ بنابراین نه تنها نمی تواند به اصل دفاع مشروع استناد کند بلکه باید در مقابل اقدام انجام شده پاسخگو باشد.

عبدی ادامه داد: اولین اقدام هر دولتی می تواند مکاتبه با شورای امنیت سازمان ملل متحد باشد و اکنون دولت لبنان به عنوان یکی از اعضای سازمان ملل متحد و به تبع آن یکی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد می تواند درخواست ارجاع این موضوع به شورای امنیت را داشته باشد چون اقدامات جنایتکارانه اسرائیل تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی است.

ترور شهید نصرالله بارزترین وجه تروریسم دولتی است/جنایات اسرائیل تهدید امنیت بین‌المللی

جنایات اسرائیل برهم زننده صلح و امنیت بین المللی

این حقوقدان بین المللی افزود: دامنه خشم و اقدامات اسرائیل شرور در حال شعله ور شدن است و این جنایات دیگر کشورها را تهدید می کند؛ از اینرو به نظر می‌رسد کشورهای دیگر و سایر ملل نیزمی توانند مطابق اصل مکانیزم دفاع و نگارش های حقوقی، اقدامات این رژیم جعلی را ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد قرار داده و این اقدامات را برهم زننده صلح و امنیت بین المللی تلقی کنند و مواردی از قبیل تحریم و صدور قطعنامه برای اسرائیل در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به طرح شکایت در دیوان بین المللی دادگستری گفت: کشورها می توانند اختلافات خود را در دیوان بین المللی دادگستری مطرح کنند البته در این مورد ایران نمی تواند طرح شکایتی داشته باشد زیرا اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد ولی شاید لبنان تحت شرایطی بتواند از این مکانیزم استفاده کند.

رئیس کمیسیون امور بین الملل مرکز وکلای قوه قضاییه درباره دیوان کیفری بین الملل گفت: این دیوان بعد از جنگ جهانی و ماجرای جنگ روآندا به خاطر اینکه هیچ جرم بین المللی بی کیفر نماند در سال ۱۹۹۸ مطابق اساسنامه رم ایجاد شد و می تواند به عنوان مکانیزمی برای تنبیه سران این رژیم و نه موجودیت سیاسی اسرائیل بلکه جانیان و بانیان این جنایت بین‌المللی به او نیز مراجعه کرد.

حق اقدامات لازم حقوقی و غیرحقوقی برای ایران محفوظ است

عبدی گفت: در این اتفاق ناگوار، مستشاران ایرانی که با دعوت لبنان در ماموریت مستشاری بودند به شهادت رسیدند؛ از اینرو دولت جمهوری اسلامی ایران می تواند از طریق کانال‌های دیپلماتیک و هم از طریق دولت لبنان موضوع را پیگیری کند و حق اقدامات لازم حقوقی و غیرحقوقی برای ایران محفوظ است.

به گزارش ایرنا، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان جمعه ششم مهرماه ۱۴۰۳ در حمله جنایتکارانه رژیم غاصب صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت به شهادت رسید.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم غاصب صهیونیستی روز جمعه ششم مهرماه به پشتوانه حمایت آمریکا از مقر اصلی سازمان ملل متحد در نیویورک، دستور ترور سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان را صادر کرد. در نتیجه این دستور، هواپیماهای رژیم صهیونیستی شامگاه جمعه محلات مسکونی محله حاره حریک در ضاحیه بیروت را به شدت و به صورت پیاپی بمباران کردند.

برخی منابع رژیم صهیونیستی اعلام کردند که حمله به ضاحیه جنوبی بیروت با هشت تا ۱۲ جنگنده در آن واحد انجام و از بمب های سنگرشکن ۲ هزار پوندی آمریکایی استفاده شده بود.

حزب الله لبنان در بیانیه‌ای که روز شنبه هفتم مهرماه ۱۴۰۳ منتشر شد آسمانی شدن این مجاهد بزرگ لبنان را تایید کرد.

سید حسن نصرالله در سن ۶۴ سالگی و پس از ۳۲ سال برعهده داشتن مسئولیت دبیرکلی حزب الله به آرزوی دیرینه خود یعنی شهادت دست یافت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha