رفع خلاء عملکردی در مزارع کشاورزی استان مرکزی در دستور کار است

اراک - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: مزارع این استان با خلاءهای عملکردی همراه است و رفع این خلاء‌ها با بهره‌گیری از روش‌های جدید در دستور کار جدی است.

علی صفری روز دوشنبه در حاشیه برگزاری هفتمین کاروان ترویج بهره‌وری ویژه الگوی کشت که همزمان با سراسر کشور در استان مرکزی برگزار شد، در گفت و گو با ایرنا، افزود: این کاروان ترویجی در تمام نقاط مختلف استان در حال اجرا است و به منظور افزایش آگاهی کشاورزان برای بهره‌وری بیشتر انجام می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اراک هم در مرکز مکانیزه روستای مهرآباد شهرستان اراک به خبرنگار ایرنا، گفت: هفتیمن کاروان ترویج بهره‌وری ویژه الگوی کشت ملی در سه نقطه از شهرستان اراک در حال برگزاری است و هدف از اجرای آن، مردمی‌سازی الگوی کشت و پاسخگویی به سوالات و ابهامات کشاورزان در خصوص الگوی کشت است.

صابر ذوالفقاری افزود: ارایه راهکار علمی و فنی با کمک مرکز تحقیقات و کارشناسان از دیگر اهداف است تا کشاورزان منطقه بتوانند با ارایه دانش و فناوری روز و آموزش لازم به سمت بهره‌وری بیشتر حرکت کنند.

وی بیان کرد: آب در کشاورزی از اهمیت ویژه برخوردار است و باید به سمتی حرکت کرد تا مصرف آب کمتر، تولید و بهره‌وری بیشتر ایجاد شود.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان اراک اضافه کرد: و نیازهای آبی کشاورزی را به سمت و سوی بهره وری بیشتر بهتر ببریم که با آب کمتر به و تولید بشتر

ذوالفقاری اظهار کرد: توسعه دانه‌های روغنی نیز با جدیت در دستور کار است و در این خصوص نه تنها کلزار، بلکه کاملینا، گلرنگ و کشت‌های دیگر که به درآمد کشاورزان کمک کند، مد نظر است.

وی گفت: سعی شده کشت‌های سبزی و سیفی نیز به سمت گلخانه‌ای هدایت شود و در کاروان ترویج، اهمیت بیمه کشاورزی نیز برای فعالان این عرصه تشریح می‌شود.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان اراک افزود: حدود ۵۲ هزار هکتار از اراضی دیمی و آبی این شهرستان در سال زراعی جدید تحت پوشش کشت‌های پاییزه قرار می‌گیرد که ۲۷ هزار و ۵۰۰ هکتار آن به گندم دیم و هشت هزار هکتار به گندم آبی اختصاص دارد و در کنار آن کلزا، دانه‌های روغنی، گیاهان دارویی و بقیه الگوهای کشت پاییزه نیز وجود دارد.

استان مرکزی با یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در قلب کشور قرار دارد.، این استان به‌عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می‌شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

استان مرکزی با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره‌بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.

۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.

این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل‌ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.

استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت‌های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha