بیش از ۹۰ درصد برنامه اصلاح الگوی کشت در آذربایجان‌غربی تحقق یافت

ارومیه- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: بیش از ۹۰ درصد برنامه ابلاغی الگوی کشت در راستای کاهش مصرف و مدیریت منابع آبی در استان محقق شده است.

به گزارش ایرنا خسرو شهبازی دوشنبه در مراسم هفتمین کاروان ترویج بهروری ویژه الگوی کشت ملی محصولات زراعی کشت پاییزه که همگام با سراسر کشور که در سالن مرکز آموزش شهید اسکندر نعمتی تعاون روستایی استان برگزار شد، افزود: با اجرای الگوی کشت می‌توان از تولید بی‌رویه محصول که برای آن بازار وجود ندارد، یا کاهش و کمبود محصول در کشور جلوگیری کرد.

وی اضافه کرد: الگوی کشت حتی در استفاده درست از منابع آبی نیز می‌تواند مؤثر باشد و از تولید محصولات آب‌بر در مناطقی که با تنش‌های آبی مواجه می‌باشد، جلوگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه کاروان ترویجی با هدف افزایش بهره‌وری و میزان تولید محصولات زراعی مطابق با الگوی گشت با حضور یکپارچه و گسترده محققان، کارشناسان و خبرگان کشاورزی برگزار می‌شود، افزود: مصرف بهینه آب کشاورزی، توسعه کشت گیاهان دارویی و کم آب‌بر، جهش تولید در دیمزارها و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی از محورهای اصلی این کاروان ترویجی خواهد بود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به نقش مهم ترویج در اجرای الگوی کشت، اضافه کرد: ترویج بیمه محصولات زراعی و مدیریت مخاطرات و تاب‌آوری در مقابل تنش‌ها، انتقال و نشر دانش و معرفی فناوری‌های نوین از دیگر محورهای مهم این کاروان ترویجی در استان است.

شهبازی گفت: با توجه به بحران خشکی دریاچه ارومیه، تغییرات اقلیمی و محدودیت منابع آبی، توسعه کشت محصولات کم آب بر نظیر پسته و گردو و جایگزینی محصولات پرآب بر نظیر سیب می تواند در جهت بهبود ذخایر آب های زیرزمینی، توسعه کشاورزی پایدار و افزایش راندمان آبیاری موثر باشد.

بیش از ۹۰ درصد برنامه اصلاح الگوی کشت در آذربایجان‌غربی تحقق یافت

یک هزار نفر بهره‌بردار از یافته‌های علمی و تحقیقاتی در آذربایجان غربی بهره مند شدند

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه گفت: یک هزار نفر بهره‌بردار از یافته‌های علمی و تحقیقاتی بخش کشاورزی در استان طی اجرای کاروان ترویج بهروری ویژه الگوی کشت ملی محصولات زراعی کشت پاییزه بهره مند شدند.

بهروز خضرلو افزود: کاروان ترویجی در ۱۹ مکان با مشارکت تعاونی‌های تولید و روستایی و خدمات مکانیزه این استان همزمان با سراسر کشور راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: تعیین مناسب‌ترین تناوب محصولات با توجه به خصوصیات آب و هوایی هر منطقه، رعایت تاریخ کشت و اهمیت آن در افزایش عملکرد و آماده سازی زمین و تهیه بستر مناسب بذر با تأکید بر کشاورزی حفاظتی برخی از عناوین برنامه های آموزشی است.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی آذربایجان غربی افزود: تغذیه متعادل و روش های مصرف کودهای پایه، بوجاری بذر و ضد عفونی بذور خود مصرفی و اهمیت استفاده از بذرهای گواهی شده در افزایش عملکرد از جمله عناوین برنامه‌های آموزشی این کاروان است.

وی افزود: نحوه استفاده از بذر مال‌ها و روش‌های کاربرد آن، آشنایی با ارقام بذر مناسب و سازگار با اقلیم‌های مختلف، خاک‌ورزی حفاظتی و آشنایی با ماشین‌آلات و روش‌های کاشت محصولات زراعی، روش‌های نوین کشت محصولات با تاکید بر کشت روی پشته‌های عریض در کشت محصولات زراعی از دیگر عناوین برنامه‌های آموزشی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha