۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۷:۱۷
کد خبرنگار: 1004
کد خبر: 85104963
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بهره‌وری آب و اصلاح الگوی کشت نیاز جدی کشاورزی خراسان رضوی است

تربت‌حیدریه - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به تشدید خشکسالی گفت: بهره‌وری آب با استفاده از سازه‌های نوین و اصلاح الگوی کشت نیاز جدی و ضروری کشاورزان بویژه در این استان است.

به گزارش ایرنا، غلامرضا قنبری روز دوشنبه در جمع اعضای حاضر در چهارمین کاروان ترویجی الگوی کشت ملی محصولات زراعی در جلگه رخ تربت‌حیدریه که به صورت همزمان در ۱۵ استان کشور برگزار شد، افزود: همچنین ضرورت دارد تا الگوی کشت و آخرین دانش فنی روز محصولات زراعی بهاره به کشاورزان انتقال یابد.

وی تصریح کرد: تشدید خشکسالی و از دیگر سو نیاز روز افزون به محصولات غذایی ضرورت انتقال دانش روز و افزایش بهره‌وری آب به روش نوین را بیش از پیش محسوس کرده است که بی توجهی به آن باعث زیان عمومی بویژه برای کشاورزان است.

رییس مرکز جهاد کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه نیز گفت: این منطقه از تربت حیدریه به سبب شرایط اقلیمی از نقاط حاصلخیز و قطب تولیدات زراعی و باغی خراسان رضوی محسوب می شود.

سید محمد نجفی با یادآوری ترویج الگوی کشت ملی به عنوان مهم‌ترین برنامه اجرایی با هدف تأمین امنیت غذایی کشور افزود: کاروان ترویج الگوی کشت محصولات زراعی فرصت خوبی برای نشان دادن توانمندی‌ و چالش های کشاورزی هر استان است و می توان از ظرفیت همه عوامل دخیل در امر تولید به ویژه کشاورزان پیشرو استفاده کرد.
وی همچنین گفت: ۷۰۰ نفر - روز کشاورز جلگه رخ در این کاروان، آموزش‌های ترویجی را به صورت انفرادی، چهره به چهره و یا گروهی در کلاس، کارگاه آموزشی و مزرعه فرا ‌می گیرند.

بهره‌وری آب و اصلاح الگوی کشت نیاز جدی کشاورزی خراسان رضوی است

بخشدار جلگه رخ تربت حیدریه نیز در این برنامه آموزشی ترویجی گفت: این خطه از خراسان رضوی با بهره مندی از ۲۰۲ حلقه چاه آب، خاک حاصلخیز و اقلیم مناسب به قطب کشاورزی تبدیل شده است بطوریکه در تولید محصولات مهم و راهبردی همچون گندم، کلزا، سیب زمینی و چغندرقند جایگاه ویژه ای در سطح کشور دارد.

حیدر میرزابیگی افزود: جلگه رخ با صدور بذر مرغوب گندم و سیب زمینی به اقصی نقاط کشور در افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی و تضمین امنیت غذایی کشور سهم بالایی دارد.

وی اضافه کرد: راهبرد مسوولان و کارآفرینان جلگه رخ رفتن به سمت تولید زنجیره های غذایی با هدف فراوری محصولات و ایجاد ارزش افزوده به منظور رشد سرانه درآمدی کشاورزان منطقه است که در این راستا هم اکنون چند طرح گوشتی در دست ساخت است.

چهارمین کاروان ترویجی الگوی کشت ملی محصولات زراعی بهاره با حضور مسولان استانی و محلی، جمعی از محققان، مروجان، خبرگان کشاورزی، تولیدکنندگان، راهبران ملی برنامه، شرکت‌های تعاونی و بهره‌برداران بخش کشاورزی جلگه رخ به میزبانی مزرعه الگویی عبدالرضا خزاعی در روستای احمدآباد خزاعی برگزار شد.

تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قطب تولید کشاورزی و معدنی و دارای مزیت نسبی در دیگر بخش ها همچون تجارت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha