آموزش، مطمئن‌ترین راه پیشگیری از بیماری‌های قلبی است

سبزوار- ایرنا - فوق تخصص جراحی قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: مهم‌ترین و مطمئن‌ترین راه‌ پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی و عروقی، آموزش همگانی و برگزاری پویش‌های عمومی است.

به گزارش ایرنا، دکتر مجید قدسی روز دوشنبه به مناسبت ۲۹ سپتامبر، روز جهانی قلب در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: این روز فرصتی برای افزایش آگاهی‌های عمومی در خصوص سلامت قلب و عروق و اهمیت شیوه زندگی قلب سالم و آغاز برنامه‌ها و فعالیت‌هایی است که باید در طول سال ادامه یابد.

وی افزود: باید فعالیت ها، معاینات بهداشتی و غربالگری های سلامتی از جمله وزن، قند، کلسترول و فشار خون، فعالیت های ورزشی سازماندهی شده، گفت و گوهای عمومی در مورد بیماری قلبی عروقی و نحوه درمان و کنترل آن اطلاع‌رسانی و آموزش داده شود.

این فوق تخصص جراحی قلب و عروق گفت: بیماری های قلبی یکی از مشکلات و چالش های مهم سلامت به شمار می رود و بر این اساس باید افراد بدانند که چگونه با انتخاب شیوه زندگی سالم و چند تغییر ساده، سلامت قلب خود را حفظ کنند چرا که قلب مرکز سلامت هر فرد است و فقط چند اقدام ساده مانند تغذیه سالم‌تر، فعالیت بدنی بیشتر، ترک دخانیات و ... می تواند سلامت قلب را بهبود بخشد.

دکتر قدسی به برخی نکات ضروری برای پیشگیری از ابتلا به عوارض و مشکلات قلبی و عروقی اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل بروز حملات قلبی، سیگار است. احتمال بروز حمله قلبی در یک فرد سیگاری تا ۷۰ درصد بیشتر از یک فرد غیر سیگاری است و اگر کسی سیگار می کشد و در کنار آن به سلامت قلب و بدن خود اهمیت می دهد، باید بداند که این ۲ در تضاد هستند، پس باید سیگار را کنار بگذارد.

وی افزود: تحقیقات نشان داده است که مصرف بیش از اندازه مواد دارای کربوهیدرات، احتمال بروز بیماری قلبی را تشدید می‌کند که مواد غذایی مانند کرون فلکس، نان های چرب و سیب زمینی سرخ کرده در این دسته قرار می گیرند.

وی خاطرنشان کرد: اگر در خانواده، فرد یا افرادی سابقه بیماری و یا حمله قلبی دارند، شانس بروز این بیماری در دیگر اعضای خانواده بیشتر از دیگران است و باید نسبت به معاینه منظم، بررسی سطح کلسترول خون و اندازه گیری فشارخون در بازه های زمانی مشخص اقدام کند که البته این معاینات برای همه افراد توصیه می شود.

رییس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، تحرک و انجام فعالیت های ورزشی منظم را ضروری دانست و یادآور شد: اگر افراد روزانه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه از وقت خود را به ورزش های سبک اختصاص دهند، این امر می‌تواند سرعت تپش قلب را بین۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش دهد که پیاده‌روی به عنوان یکی از بهترین و ساده‌ترین ورزش ها، مورد تاکید است.

دکتر قدسی افزود: برخی متخصصان، استرس و ناراحتی اعصاب را مهم‌ترین دلیل بیماری ها و عوارض قلبی عنوان می کنند زیرا استرس حاد در حد عواملی همچون سیگار کشیدن، فشار خون بالا، افزایش کلسترول خون و عدم فعالیت بدنی می تواند خطر حمله قلبی را افزایش دهد.

دانشگاه علوم پزشکی سبزوار علاوه بر جمعیت افزون بر ۵۲۰ هزار نفری زیر پوشش در ۶ شهرستان سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد، بخشی از بار درمانی شهرستان‌های کاشمر و بردسکن در جنوب غربی خراسان رضوی، شهرستان‌های اسفراین، گرمه و جاجرم در خراسان شمالی و نیز شهرستان‌ میامی در استان سمنان را به دوش می‌کشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha