۱۲ مهر ۱۴۰۳، ۷:۴۷
کد خبر: 85614111
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وقف رضوی، چشمه همیشه جوشان خیرات

۱۲ مهر ۱۴۰۳، ۷:۴۷
کد خبر: 85614111
وقف رضوی، چشمه همیشه جوشان خیرات

مشهد- ایرنا- وقف چشمه‌ای همیشه جاری و فرصتی برای ماندگار شدن انسان در طول تاریخ است در این میان حرم امام رضا (ع) یکی از اماکن مورد اعتماد واقفان است که فرهنگ وقف در این بارگاه منور با عشق به ساحت حضرت ثامن الحجج درهم‌آمیخته است.

به گزارش ایرنا، هر ثروتی تاریخ مصرفی دارد اما ثروتی که وقف شود هیچ‌گاه تمام نمی‌شود، چرا که به خدا واگذار شده و حتی بعد از مرگ واقف، سال های سال از محل موقوفه برای اجرای نیت وی هزینه خواهد شد و بر این اساس وقف نوعی زایش و مانایی خیرات را در درازنای تاریخ برای واقف در پی دارد.

واقفان خیراندیشی که اموال و املاک خود را وقف بارگاه ملکوتی رضوی می‌کنند به خوبی این موضوع را درک کرده اند و بدین منظور هدف وقف خود را ایجاد باقیات صالحات و ارائه خدمات عام‌المنفعه به مردم عنوان می کنند.

به گفته حجت الاسلام غلامرضا عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، سالانه هزار وقف جدید در کشور توسط واقفان در حوزه‌های مختلف به ثبت می‌رسد.

در این میان آستان قدس رضوی به برکت اقبال عاشقان امام هشتم (ع) به وقف، بزرگ‌ترین نهاد موقوفاتی جهان اسلام به شمار می‌رود که عواید موقوفات آن در حوزه‌های مختلفی از جمله امور حرم مطهر رضوی هزینه می‌شود.

مدیر توسعه وقف و مشارکت‌های اجتماعی بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی در این خصوص اظهار کرد: با توصیه و تأکید تولیت آستان قدس درصدد ایجاد «نهضت وقف رضوی» در این آستان ملکوتی هستیم تا به نام امام رضا(ع) و برکت نهاد وقف، نیازهای جامعه اسلامی برطرف شود. بی‌شک با احیای نهاد وقف، ظرفیت برطرف کردن تمام این نیازها ایجاد خواهد شد.

حجت‌الاسلام عبدالرضا اصغری افزود: شیوه های نوینی از وقف همچون «وقف وکالتی»، «وقف مشارکتی» و «وقف سهام» نیز وجود دارد که شیوه وکالتی، برای اجرایی کردن وقف پول است. بدین صورت که واقف مبلغ مورد نظر را در اختیار آستان قدس رضوی قرار می‌دهد و این آستان مقدس به وکالت از واقف، آن را صرف امور مختلف همچون زائرسرا و زائرشهر رضوی می‌کند.

مدل‌های نوین وقفی همچون «وقف وکالتی»، «وقف مشارکتی» و «وقف سهام» از جمله وقف ها استوی ادامه داد: وقف مشارکتی نیز علاوه‌بر اجرایی کردن وقف پول، برای تأمین مالی طرح های حرم مطهر از جمله ساخت رواق زیرسطحی شیخ بهایی و نیز تحقق این امر که همه می‌توانند واقف شوند، تعریف شده و کمترین مبلغ آن ۱۰ میلیون ریال است.

مدیر توسعه وقف و مشارکت‌های اجتماعی بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی گفت: ایجاد نخستین صندوق وقف سرمایه یا سهام در بورس نیز در آستان قدس رضوی در حال پیگیری است. علاوه‌براین، راه‌اندازی وقف خدمت در آستان قدس رضوی در دستور کار قرار گرفته است تا شرایط خدمت اقشار مختلف همچون پزشک، مهندس، روحانی به عنوان واقف فراهم شود.

وی با اشاره به تلاش آستان قدس رضوی برای توسعه قلمروهای وقف گفت: به طور مثال واقف به جای ذکر وقف برای دارالشفای امام(ع) یا بیمارستان منتصریه در نیت خود، می‌تواند وقف کلی حوزه سلامت را عنوان کند که محدوده گسترده‌تری در حوزه سلامت اعم از دارو و درمان را نیز دربر می‌گیرد. از این رو حوزه‌های کلی وقف اعم از سلامت، اجتماعی، فرهنگی، خدمات حرم رضوی و... را برای نیت مصرف موقوفات به واقفان پیشنهاد می‌دهیم تا در اجرای نیت واقفان با مشکل مواجه نشده و براساس نیات‌ آن‌ها بتوانیم نیازهای جامعه اسلامی را هم برطرف کنیم.

حجت الاسلام اصغری اظهار کرد: نیک‌اندیشان برای مشارکت در امر وقف و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به وب سایت برخط موقوفات آستان قدس رضوی به نشانی https://vaghf.razavi.ir مراجعه کنند.

وقف رضوی، چشمه همیشه جوشان خیرات

مدیر توسعه وقف و مشارکت‌های اجتماعی بنیاد بهره‌وری موقوفات رضوی با اشاره به اهداف مهم طرح وقف مشارکتی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف طرح این است که واقفان با سرمایه‌های مالی پایین‌تر که تاکنون توانایی وقف‌های بزرگ را نداشته ‌اند، نیز بتواند در طرح‌های آستان قدس رضوی مشارکت کنند.

صرف بیشتر موقوفات آستان قدس در امور عام المنفعه

مدیرکل نذور آستان قدس رضوی گفت: بخش عمده‌ای از موقوفات و نذور آستان قدس رضوی صرف طرح‌های عام‌المنفعه نظیر ساخت بیمارستان‌، مدرسه و مراکز فرهنگی شده است.

علیرضا اسماعیل‌زاده با بیان اینکه در حوزه موقوفات و نذور توانسته‌ایم از همکاری و مشارکت افراد و خیران برجسته در حوزه‌های مختلف بهره‌مند شویم، افزود: افرادی که در درمان بیماری‌های سرطان و عفونت توانمند بوده‌اند، نقش بسزایی در تأسیس و گسترش این مراکز داشته‌اند.

وی گفت: تعداد زیادی از ورزشکاران در خانه‌ها و ورزشگاه‌هایی که به همت واقفان ساخته شده است،‌ مشغول به تمرین و فعالیت هستند و این نشان از مدیریت صحیح در استفاده از منابع مالی و موقوفات دارد.

فعالیت کانونهای خدمت رضوی در راستای مردمی‌سازی و با اتکا به موقوفات، شبکه وقف و مشارکت‌های مردمی انجام می‌شودمدیرکل نذور آستان قدس رضوی اظهار کرد: ما با شفافیت کامل علاوه بر امنیت و سلامت منابع مالی، همواره تلاش کرده‌ایم تا در راستای اهداف بلندمدت آستان قدس رضوی گام برداریم و تمام اقدامات ما با نظارت دقیق و مستمر صورت‌ گرفته است.

مدیر مرکز خادمیاری و کانون‌های خدمت رضوی نیز گفت: این کانون‌ها باید با محوریت امام هشتم(ع) در راستای تحقق اهداف آستان قدس رضوی در حوزه وقف به شبکه‌سازی مردمی بپردازند.

احمد میرزاده افزود: شبکه خادمیاران رضوی در سراسر کشور با رویکرد توسعه مفهوم خدمت، خادم و مخدوم شکل گرفته است و ما باید با بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها، الگوی مردمی‌سازی را نهادینه کنیم.

وی اظهار کرد: ۱۶۰ هزار خادمیار در ۶ هزار کانون خدمت در سراسر کشور فعال هستند؛ خدمت‌رسانی این خادمیاران به عنوان نمایندگان آستان قدس در قالب ۳۲ دفتر صورت می‌گیرد و این خدمات در راستای مردمی‌سازی و با اتکا به موقوفات، شبکه وقف و مشارکت‌های مردمی انجام می‌شود.

مدیر مرکز خادمیاری و کانون‌های خدمت رضوی ادامه داد: ماموریت خادمیاران در استان‌ها به صورت تکریمی و ترویجی و با اولویت توسعه سنت حسنه وقف پیش می‌رود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha