گزارش رسانه‌های آسیای مرکزی از برنامه ایران برای دیجیتالی شدن کریدور شمال- جنوب

تهران- ایرنا- رسانه‌های آسیای مرکزی با بازتاب اظهارات معاون اول رییس جمهوری ایران برای مشارکت تهران در دیجیتالی شدن مسیر اوراسیایی کریدور شمال- جنوب نوشتند که این موضوع، گام بزرگی در راستای پیشرفت این راهگذر است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، محمدرضا عارف، معاون اول رییس جمهوری ایران در نشست روسای دولت‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا که با حضور روسای هیات‌های کشورهای عضو اصلی، هیات ناظر و کشورهای (مدعو۱+۸) در ایروان پایتخت ارمنستان برگزار شد درباره همکاری با کشورهای آسیای مرکزی برای توسعه کریدور شمال و جنوب، سخن گفت و رسانه های منطقه به بازتاب این سخنان پرداختند.

خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان در این رابطه نوشت: معاون اول رئیس جمهور ایران گفت که ایران به دیجیتالی شدن همکاری‌های ریلی چندجانبه و حمل و نقل ریلی بین کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در چارچوب کریدور بین المللی شمال-جنوب امیدوار است.

این رسانه از عارف نقل کرد: اتحادیه اقتصادی اوراسیا نقشه راه دیجیتالی شدن حمل و نقل ریلی بار با چین و ازبکستان را تدوین کرده و گام های مثبتی در این راستا برداشته شده است. ایران نیز خواهان اعمال این برنامه در چارچوب کریدور بین المللی شمال-جنوب است. ایران آماده هرگونه همکاری در این راستا است.

ترند با اشاره به اهمیت کریدور شمال و جنوب برای ایران نوشت: یک توافق‌نامه بین دولتی که در ۱۲ سپتامبر ۲۰۰۰ (۲۲ شهریور ۱۳۷۹) بین روسیه، ایران و هند امضا شد، شالوده کریدور حمل و نقل شمال-جنوب را بنا نهاد. در مجموع تعدادی از کشورها توافقنامه مذکور را تصویب کرده اند که شامل جمهوری آذربایجان، جمهوری بلاروس، جمهوری بلغارستان، هند، جمهوری اسلامی ایران، جمهوری قزاقستان، جمهوری قرقیزستان، سلطنت عمان، فدراسیون روسیه، جمهوری تاجیکستان، جمهوری ترکیه و اوکراین است. هدف از ایجاد این کریدور کاهش زمان تحویل محموله از هند به روسیه و همچنین در مسیر اروپای شمالی و غربی است؛ زمان تحویل محموله در مسیر فعلی بیش از شش هفته است؛ از طریق «کریدور شمال-جنوب» انتظار می رود زمان تحویل محموله سه هفته باشد.

این رسانه افرود: به منظور اتصال راه آهن آذربایجان به شبکه ریلی ایران در داخل کریدور، خط آهن قزوین - رشت (۱۷۵ کیلومتر) در ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ به بهره برداری رسید و قرار است راه آهن رشت - آستارا در خاک ایران ساخته شود.

کریدور شمال-جنوب دارای سه جهت در خاک ایران است. مسیر شرقی-ترکمنستان و کشورهای آسیای مرکزی؛ مسیر مرکزی - روسیه و سایر کشورهای حاشیه دریای خزر؛ مسیر غربی - آذربایجان، گرجستان، روسیه و کشورهای اروپای شرقی.

آستانه تایمز و اوراسیا ریویو نیز با انتشار سخنان محمدرضا عارف، این اعلام آمادگی را گام بزرگی در راستای پیشرفت کریدور شمال- جنوب دانستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha