اهمیت روایتگری از جهاد کمتر نیست

تهران- ایرنا- دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از فلسطین در نشست «روایت طوفان» گفت: اهمیت روایتگری از جهاد اگر بیشتر نباشد، کمتر نیست، این بار در صوفان الاقصی یک رزمنده احساس کرد در کنار رسالت جهاد، رسالت روایت گری هم دارد، یک نفر می‌تواند نفر-رسانه باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، نشست بین‌المللی «روایت طوفان؛ رسانه، نسل‌کشی غزه و بیداری جهانی» همزمان با یک سالگی طوفان الاقصی با هدف بررسی جنگ غزه و نقش رسانه‌ها امروز- چهارشنبه- ۱۱ مهرماه- با حضور سیدمجتبی ابطحی دبیر کل کنفرانس بین‌المللی حمایت از فلسطین، محمدمهدی رحمتی مدیرعامل خبرگزاری مهر، خالد قدومی نماینده جنبش حماس در ایران، ناصر ابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی در ایران و مرضیه هاشمی مستندساز و گوینده خبر آمریکایی ایرانی شبکه پرس تی وی در سالن صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.

دبیر کل کنفرانس بین المللی حمایت از فلسطین در این نشست با تبریک افتخارآفرینی عملیات وعده صادق۲ اظهارداشت: بخشی از حزن و اندوه و نگرانی منطقه دیشب ترمیم شد و شاهد لبخند و شادی حامیان مقاومت در جهان بودیم.

سیدمجتبی ابطحی با اشاره به عملیات طوفان الاقصی توضیح داد: این جنگ یکی از معدود صحنه هایی بوده که محور مقاومت توانسته در بخش رسانه‌ای درست عمل کند. این بار در طوفان الاقصی خوشبختانه روایت از دست رسانه های رسمی خارج شد و به قشرهای مردمی رسید. یک رزمنده احساس کرد در کنار رسالت جهاد رسالت روایت گری هم دارد و به کلاهش دوربین بست. یک نفر می تواند، نفر-رسانه باشد. دشمن احساس کرد که صحنه روایت را از دست داده است. نتیجه اش خیزش دانشجویان دنیا بود که تبدیل به یک موج عدالت خواهانه شد.

وی افزود: در کربلا همه سپاه حق شهید شدند ولی در جنگ روایتگری یک زن حکیمه روایتی درست می کند که ۱۴۰۰ سال ماندگاری دارد.

دبیر کل کنفرانس بین المللی حمایت از فلسطین با اشاره به شهادت سیدحسن نصرالله گفت: در جنگ ۲۰۰۶ فقط حزب الله می جنگید. الان اگر در یک جبهه ضربه بخوریم ۱۰ جبهه قوی داریم که ضربه را جبران کنیم. بعد از شهادت سردار سلیمانی ما پیروزی های عظیمی داشتیم. چون اراده خدا این بوده است.

این فرماندهانی که شهید شدند هر کدام صدها نفر را در مکتب خودشان تربیت کرده‌اند.

ابطحی ادامه داد: اهمیت روایتگری از جهاد اگر بیشتر نباشد، کمتر نیست. روایت‌هایی که ترس را به جامعه القا می‌کردند باعث شد کار ما با تاخیر انجام شود.

برخی اخبار مثل گلوله و موشکی هستند که به قلب دشمن شلیک می‌شود

ناصر ابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی در ایران هم در ادامه این نشست گفت: دشمن از هر دروغی استفاده کرد تا رژیم صهیونسیتی را در منطقه تثبیت کند. این روند ادامه دارد. آنها اصلا شرم نمی کنند. به رغم این که تصاویر وجود دارد آنها دروغ می‌گویند. گوبلز می گفت آن قدر دروغ را بزرگ بگو تا باور کنند. 

وی افزود: به یاری خداوند توانستیم دشمن را رسوا کنیم. باید به بیان واقعیت و تصویر اهمیت دهیم. انتفاضه اول و تصاویرش دشمن را رسوا کرد. رژیم صهیونسیتی ۶۰۰ میلیارد دلار هزینه کرد که تصویر خوبی از خودش ارائه دهد ولی هزینه‌اش بر باد رفت. اسرائیل ۱۵۰ سال تبلیغات خودش را از دست داد و با شکست مواجه شد. 

ابوشریف تاکید کرد: رسانه‌هایی هم هستند که بر اساس اهداف سیاسی واقعیت را در فلسطین تحریف می کنند و برخی عربی هستند. انگار در برابر دشمن تسلیم شدند.

وی ادامه داد: ما شاهد بودیم که در غزه روزنامه نگاران هدف قرار گرفتند.‌ شبکه الجزیره تمام دفاترش در فلسطین بسته شد. ۱۷۵ خبرنگار به شهادت رسیدند و صدها نفر مجروح شدند. بدون این که کسی رژیم صهیونسیتی را متهم کند. 

ابوشریف ادامه داد: اطلاع رسانی یکی از ارکان مهم مقاومت است. شبکه های اجتماعی نقش مهمی را ایفا کردند ولی رسانه‌های بزرگ با شکست مواجه شدند. شبکه‌های اجتماعی جدید یک تحول خوب را در زمینه تغییر دیدگاه مردم و نسل جدید به رژیم صهیونسیتی ایجاد کردند و باعث پیروزی روایت ما شدند. ما نیازمند همه چیز هستیم و از هر تریبونی برای رسوا کردن رژیم صهیونسیتی استفاده می کنیم. برخی اخبار مثل گلوله و موشکی هستند که به قلب دشمن شلیک می‌شود. 

باید امیدمان را از دست بدهیم

مرضیه هاشمی مستندساز و گوینده خبر آمریکایی_ ایرانی شبکه پرس تی وی در ادامه نشست با اشاره به تحولات لبنان و عملیات وعده صادق2 گفت: ما در این یک هفته شادی زیاد و غم زیاد داشتیم؛ ولی به عنوان خبرنگار مقاومت نباید امیدمان را از دست بدهیم. برخی از خبرنگاران می‌گویند ما نمی‌توانیم با تبلیغات غرب مقابله کنیم. آنها حدود صد سال سابقه پروپاگاندا دارند و خط قرمز های ما را ندارند. تجربه بالایی هم دارند. ولی ما هم نباید ناامید شویم.

وی افزود: دیشب که من خبر عملیات ایران را در تلویزیون می‌خواندم از سراسر دنیا برای من پیام می آمد. چون ما مستندات و تصاویر را داشتیم. عملیات اربعین حزب الله هم موفق بود؛ ولی چون تصاویر نبود دشمن حقیقت را جور دیگری جلوه داد. مهم است ما تصاویر را داشته باشیم. در غرب مردم به خاطر سانسور خیلی مسائل را نمی‌دیدند. ولی سال پیش در طوفان الاقصی روایتی را که غربی‌ها چندین سال رویش کار کرده بودند از دست دادند.

این مستندساز با اشاره به وظیفه رسانه‌ها بعد از عملیات ایران اظهار داشت: بعد از عملیات موفقیت آمیز شب گذشته وعده صادق۲ باید بیشتر تلاش کنیم و بگوییم چرا ایران این کار را انجام داد.‌ ما به عنوان خبرنگاران مقاومت باید خون شهدا را زنده نگه داریم و برای کشف حقیقت تلاش کنیم.
وی ادامه داد: خبرنگاران غربی چشمان‌شان را به حقیقت بسته‌اند. در فلسطین ۱۷۴ خبرنگار شهید داشتیم. به تازگی یکی از دوستان من که خبرنگار فلسطینی بود و چهار فرزند داشت، در خانه‌اش به شهادت رسید.

تصویر رژیم صهیونسیتی شیطان- ویرانگر شده است

محمدمهدی رحمتی، مدیرعامل خبرگزاری مهر که سخنران پایانی این مراسم بود اظهار کرد: در یک سال گذشته بعد از طوفان الاقصی دو برساخت جدید شکل گرفته و تصویر آرمانی و موفق رژیم صهیونسیتی به شیطان- ویرانگر تبدیل شده است. امروز کابینه رژیم این تصویر را پذیرفته و مرزهای جنایت را به همین خاطر راحت پشت سر می‌گذارد. برساخت یعنی بتوانیم واقعیت را در اذهان آن طوری که درست است شکل بدهیم.

وی با بیان این که با مفهوم جدیدی از شهروند خبرنگار مواجه شدیم افزود: در این جنگ مفهوم رزمنده خبرنگار خودش را نشان داد. همچنین یک خانمی هم معلم بود و هم کار خبری انجام می‌داد.

رحمتی تاکید کرد: ما بعضا آمادگی روایت طولانی‌مدت را نداریم. ولی ساخت اجتماعی واقعیت تمام نخواهد شد. ما همیشه برای افکار عمومی باید برنامه داشته باشیم و نباید متوقف شویم. روایت فقط خبر نیست. خبر یک نقش مشخص در تصویر سازی دارد. الان باید کارهای نمایشی انجام داد و برنامه تلویزیونی ساخت. باید روایت‌های عمیق‌تر داشته باشیم و از زوایای مختلف به ماجرا نگاه کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha