۱۱ مهر ۱۴۰۳، ۱۲:۰۸
کد خبرنگار: 1197
کد خبر: 85615375
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

لایروبی و بازگشایی رودخانه های نهاوند

۱۱ مهر ۱۴۰۳، ۱۲:۰۸
کد خبر: 85615375
لایروبی و بازگشایی رودخانه های نهاوند

همدان- ایرنا- مدیر منابع آب شهرستان نهاوند گفت: عملیات لایروبی و بازگشایی ۲ هزار و ۹۰۰ متر از مسیر رودخانه های شهرستان نهاوند به پایان رسید.

به گزارش ایرنا، علی فلک الدین روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: شهرستان نهاوند با توجه به میزان بارندگیها و شرایط توپوگرافیکی حاکم بر آن یکی از حساس ترین بخشهای استان همدان از منظر خطرات سیلاب است.

وی افزود: در این راستا و در جهت کنترل سیلاب بازه های پر خطر و حساس رودخانه ای در سطح شهرستان شناسایی شده و عملیات لایروبی و بازگشایی این بازه ها در دستور کار شرکت آب منطقه ای قرار گرفته است.

مدیر منابع آب شهرستان نهاوند با بیان اینکه این بازه ها شامل رودخانه گاماسیاب واقع در اراضی روستای بابا قاسم به طول ۳۰۰ متر، رودخانه گاماسیاب اراضی روستای فیازمان به طول ۸۰۰ متر، رودخانه گاماسیاب واقع در اراضی روستای بابارستم به طول یک هزار و ۲۰۰ متر و مسیل واقع در اراضی روستای کوهانی به طول ۶۰۰ متر است.

فلک الدین گفت: شرکت آب منطقه ای در نظر دارد طی سال جاری لایروبی و بازگشایی مسیر جهت عبور ایمن سیلاب در روستاهای سهران و سرخگند و شهرک سلگی به مجموع طول ۲ هزار و ۳۰۰ متر به اتمام برساند.

وی اظهار کرد: با پیگیری و بازدیدهای کارشناسان و تیم واحد آب های سطحی گروه گشت ‏و بازرسی این شهرستان، عملا تجمع رسوبات پشت بند راج و نهر شعبان در شهرستان نهاوند با حجمی به میزان ۲ هزار مترمکعب و همچنین ۲ هزار و ۳۰۰ متر از بستر رودخانه گاماسیاب با حجم تقریبی ۲۲ هزار متر متر مکعب لایروبی شد.

مدیر منابع آب شهرستان نهاوند با بیان اینکه حدود پنج هزار مترمربع از تصرفات صورت گرفته بصورت توافقی آزادسازی شد، افزود: با توجه به تجمع رسوباتی که در سیلاب های اخیر در بندهای انحرافی شعبان و راج اتفاق افتاده و همچنین به جهت اهمیت و ضرورت موضوع، ‏پاکسازی و لایروبی این محدودها، در جهت افزایش آبگذری رودخانه و عبور ایمن سیلاب های احتمالی، در دستور کار شرکت آب منطقه ای همدان قرار گرفت.

وی یادآور شد: عملیات لایروبی با افزایش سطح مقطع جریان موجب ‏ایجاد بستر مناسب جهت آبگذری ایمن در زمان وقوع سیلاب شده و از بروز خطرات احتمالی کاسته می شود.

فلک الدین با تاکید بر اینکه رودخانه ها به عنوان بخشی از ثروت طبیعی و ملی کشورمان محسوب می شوند و حفظ و حراست از آن ها بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: رصد و پایش تمامی رودخانه های واقع در ‏محدوده عملیات این مدیریت در راستای عبور ایمن سیلاب ‏های احتمالی توسط اکیپ گشت و بازرسی صورت می پذیرد و این موضوع تا ظرفیت ‏کامل و رفع بحران از منطقه ادامه خواهد داشت.

مدیریت منابع آب شهرستان نهاوند از مالکان اراضی مجاور رودخانه ها خواست تا از هرگونه ساخت و ساز درحاشیه رودخانه ها و مسیل ها بدون اخذ مجوز رسمی به منظور حفظ جان و مال خود در مقابل خطر سیلاب خودداری کرده و همکاری لازم را در هنگام لایروبی رودخانه ها برای آزاد سازی بستر و حریم رودخانه جهت عبور ایمن هر چه بهتر سیلاب انجام دهند.

وی تاکید کرد: هیچ شخص حقیقی و حقوقی نمی‌تواند نسبت به اراضی بستر رودخانه ها و دیگر پهنه های آبی ادعای مالکیت کرده و یا در آنها تصرف غیرمجاز کند درغیر این صورت با متصرفان مطابق قانون برخورد اعمال خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha