کوری مطلق و مرگ عوارض مصرف الکل‌های حاوی متانول +فیلم

ساری-ایرنا- مسمومیت با متانول یک تهدید جهانی برای سلامت است در سراسر جهان برای سودآوری بیشتر متانول را به مشروبات الکلی غیر قانونی اضافه می کنند که این امر باعث کوری مطلق و حتی مرگ فرد مصرف کننده‌ می‌شود.

به گزارش ایرنا، بروز علایم مسمومیت با الکل‌های حاوی متانول زمانبر است و بسیاری از افراد در ساعات اولیه مسمومیت به مراکز پزشکی مراجعه نمی کنند که این کار می‌تواند با خطرات جدی همچون آسیب‌های چشمی، کوری، کاهش سطح هوشیاری و حتی مرگ همراه باشد.

در کشور ما تولید و واردات مشروبات الکلی ممنوع است و الکل هایی که به صورت دست‌ساز تولید و یا قاچاق وارد کشور می‌شوند، زمینه‌ساز بروز مسمومیت‌های خطرناک می‌شوند.

ماده اصلی در مشروبات الکلی اتانول است که در مقدار و مصرف مشخص معمولا باعث بروز مسمومیت های جدی در افراد نمی‌شوند و مشروبات الکلی که به صورت قاچاق وارد کشور و یا به صورت غیرمجاز تهیه می شوند خطرات جدی برای مصرف کننده به همراه دارند و معمولا افراد سودجو در مراحل ساخت این مواد از الکل های حاوی متانول و یا سایر الکل های سمی استفاده می کنند و همین موضوع زمینه‌ساز بروز مسمومیت شده است.

کوری مطلق و مرگ عوارض مصرف الکل‌های حاوی متانول +فیلم

اختلال تعادل، ناهماهنگی بین فعالیت‌های عضلانی و مغزی، پرخاشگری، خواب آلودگی و یا افت قندخون از نشانه‌های مصرف این مشروبات الکلی است.

به دنبال مصرف مشروبات الکلی حاوی اتانول و به محض بالا رفتن سطح آن در خون، علایم مسمومیت سریع ایجاد می‌شود و در مورد الکل‌های سمی و غیر استاندارد مشکل اینجاست که این مواد سمی در مرحله اولیه بعد از مصرف نشانه یا علامت خاصی ندارند و وقتی این مواد سمی وارد بدن می شوند، شروع به متابولیزه شدن می‌کنند و سپس باعث بروز علایم مسمومیت می‌شوند.

عمده بیماران بین ۱۲ ساعت و یا حتی در مواردی تا ۷۲ ساعت بعد از مصرف این الکل های سمی دچار نشانه های مسمومیت می‌شوند.

مصرف مشروبات الکلی سمی با درجاتی از اختلال بینایی همراه است، افراد به دنبال مصرف اینگونه از مشروبات، معمولا بعد از چند ساعت به یکباره دچار تاری و یا سیاهی دید می شوند. نشانه هایی مثل برفکی شدن دید و یا مگس پران و متاسفانه در شرایط وخیم تر شدن مسمومیت، کوری مطلق از مهمترین عارضه‌های مصرف مشروبات الکلی سمی و دست ساز حاوی متانول است.

بسیاری از افراد با فرض این که با گذشت زمان نشانه‌های مسمومیت کمتر می‌شود در همان ساعات اولیه به مراکز پزشکی مراجعه نمی کنند، این کار می‌تواند باخطرات جدی همراه باشد، که آسیب‌های چشمی، کوری، کاهش سطح هوشیاری و حتی مرگ از جمله آن است.

هفته گذشته موضوع مسمومیت افراد براثر مصرف الکل تقلبی در مازندران رسانه ای شد و در همان زمان از فوت ۲ نفر و مسمومیت ۵۵ نفر از شهروندان این استان اعلام شد.

در آخرین داده های آماری از سوی پزشکی قانونی مازندران ۱۳ نفر براثر مصرف این ماده جان باختند و همچنین دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران از افزایش تعداد شهرستان های درگیر به این نوع مسمومیت خبر داد.

علاوه بر شهرستان های آمل، قائمشهر، چالوس، نوشهر و رامسر که افراد مسموم شده ای در روزهای اخیر به مراکز درمانی این شهرها مراجعه کردند، اکنون پای تعدادی از شهروندان فریدونکنار و ساری نیز به عنوان مسمومان مصرف الکل تقلبی به بیمارستان ها باز شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha