میزان ذخایر خونی استان قزوین تامین کننده نیاز ۵ روز مراکز درمانی است  + فیلم

قزوین - ایرنا - مدیرکل انتقال خون قزوین گفت: میزان ذخایر خونی استان که باید تامین کننده نیاز بیش از ۱۰ روز مراکز درمانی و بیماران نیازمند باشد، اکنون به چهار الی پنج روز کاهش پیدا کرده که با توجه به ویژگی‌های ارتباطی و حوادث احتمالی، نگران کننده‌ است.

پژمان صالحی فر روز یکشنبه با حضور در استودیو خبرگزاری جمهوری اسلامی استان قزوین اظهار کرد: میزان اهدا خون در پایان فصل‌ها از جمله پایان شهریور و آغاز مهر به دلایل مختلفی از جمله مسافرت‌ها، آغاز مدارس و سرماخوردگی کاهش یافته و مصرف خون به دلیل تصادفات جاده‌ای بالاتر می رود که هم اکنون قزوین با مشکل کمبود ان مواجه است.

وی اضافه کرد: واقعیت این است که هنوز هیچ جایگزین مصنوعی برای گلبول‌های قرمز و سفید و همچنین پلاکت‌های خون توسط بشر ساخته نشده و از طرفی دیگر وجود بیماری را به دلیل تغییر سبک‌ تغذیه‌ای نیز هرگز نمی‌توان انکار کرد، بنابراین امروز زندگی بسیاری از بیماران از جمله تالاسمی، هموفیلی، سرطانی، مادران باردار و بیماران حاصل از تصادفات به انتقال خون وابسته است.

به گفته صالحی فر، برای نجات جان بیمارانی که به خون، پلاکت و پلاسما احتیاج دارند، راهی جز اهدا خون وجود ندارد و از آنجایی که طبق آمارهای جهانی نیز از هر سه ثانیه یک نفر به خون نیاز دارد اهمیت این کار دو چندان می شود.

این مسوول ادامه داد: چندین سال پیش در یکی از پوسترهای انتقال خون بیان شده بود که اشک مادر نمی تواند جان نوزاد را نجات دهد، اما خون می تواند جان آن را نجات دهد، یا به قول عامیانه یک قاشق غذاخوری از خون آدمی می تواند جان یک نوزاد بیمار را نجات دهد.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین بیان کرد: مادران بارداری که در مراکز درمانی حین زایمان دچار خون ریزی می شوند و بیماران حوادث جاده ای از جمله مصرف کنندگان دایمی خون هستند و از طرفی دیگر امکان ذخیره سازی بلند مدت برای خون های اهدا شده وجود ندارد و همچنین ذخیره سازی پلاکت‌ها نیز فقط سه روز امکان پذیر بوده و امکان ذخیره سازی یک هفته ای پلاکت خون نیز وجود ندارد.

وی افزود: لازمه تامین ذخایر خونی این است که هر روز اهداکنندگان به مراکز اهدا خون مراجعه کنند تا از خون آنها پلاکت و موارد مورد نیاز تهیه شود، چرا که فرآیند اهدا پلاکت چند سالی است که به طور مستقیم از مراکز اهدا خون فراهم شده و اهدا کنندگان می توانند پلاکت خود برای بیماران سرطانی به خصوص برای گروه های خاص و کمیاب اهدا کند.

صالحی فر تصریح کرد: ۲۳ هزار نفر بعد از معاینات پزشک طی ۶ ماهه ابتدایی امسال خون خود را اهدا کردند که از این تعدا ۶.۵ درصد مراجعه کنندگان برای اهدا خون در استان، بانوان و مابقی نیز آقایان بودند که پایین بودن میزان مشارکت بانوان در موضوع اهدای خون متاسفانه به دلیل فرهنگ سازی و عدم آموزش کافی بوده است.

به گفته این مسوول، میزان اهدا کنندگان خون در ۶ ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل سه درصد افزایش یافته اما از طرفی دیگر نیاز مراکز درمانی استان قزوین نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز حدود ۱۶ درصد افزایش داشته که همین موضوع باعث می شود که استان قزوین با کمبود ذخایر خونی مواجه شود.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین خاطرنشان کرد: امیدواریم با حضور مردم این کمبود ذخایر خونی در قزوین جبران شود و همواره از شهروندان درخواست داریم که یار و یاور خانواده‌هایی باشند که در خانه خود بیمار دارند و اهدا خون را به عنوان یک ضرورت در امور زندگی خود در نظر داشته باشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha