روایت رویترز از تلاش ساکنان غزه برای پاکسازی ویرانی های ناشی از جنگ

تهران- ایرنا- خبرگزاری رویترز در گزارشی همزمان با یک‌سالگی جنگ در غزه، به تلاش مردم این منطقه برای پاکسازی ویرانی ها و رفع مشکلات ناشی از برجای ماندن هزاران تن آوار پرداخته است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از این خبرگزاری انگلیسی، با گذشت یک سال از جنگ در غزه، مردم این باریکه مانده‌اند و هزاران تن آوار و زباله های آلوده. برآوردها نشان می‌دهد پاکسازی این زباله‌ها سال‌ها به طول می‌انجامد و ۱.۲ میلیارد دلار هزینه دارد.

رویترز می‌نویسد: در میانه‌های آوار در خان یونس، کودکی ۱۱ ساله که نامش محمد است دیده می‌شود که در میان ویرانه‌های به جا مانده از خانه‌شان که زمانی دو طبقه داشت، تکه‌هایی از آوار سقف را در سطلی شکسته جمع می‌کند و آنها را در میان شن‌ها می‌کوبد تا پدرش بتواند از آن برای ساخت سنگ قبر برای قربانیان جنگ غزه استفاده می کند.

روایت رویترز از تلاش ساکنان غزه برای مقابله با آوار جنگ

پدر محمد که ۴۲ سال سن دارد و پیش از جنگ کارگر ساختمان بود، در حالی که یک تکه فلز را برش می‌دهد، به رویترز می‌گوید: ما آوارها را نه برای ساختن خانه، بلکه برای سنگ قبرها استفاده می کنیم. از یک بدبختی خلاص می شویم و بدبختی دیگر به سراغمان می آید.

او تعریف می کند که کارش اکنون تا چه اندازه سخت و غم انگیز است. اینکه چگونه مجبور شد در ماه مارس (اسفند) برای پسر یکی از همسایگان سنگ قبر بسازد، پسر بچه‌ای که در زمان حمله اسرائیل، مشغول کمک به خانواده بود.

این خبرگزاری می‌افزاید: کارهای اینچنینی که اکنون توسط مردم غزه صورت می‌گیرد، تنها بخش کوچکی از تلاش‌ها برای رفع آوار به جا مانده از حملات اسرائیل است.

براساس برآورد سازمان ملل، بیش از ۴۲ میلیون تن آوار در غزه وجود دارد که به این مقدار باید ساختمان‌های ویران را که هنوز به طور کاملا فرو نریخته اند، هم اضافه کرد.

مطابق اعلام سازمان ملل، این میزان آوار، ۱۴ برابر مقدار انباشته شده در غزه از سال ۲۰۰۸ تا آغاز جنگ یک سال پیش و بیش از پنج برابر میزان باقی مانده از نبرد موصل در عراق در سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ است.

کارشناسان می گویند میزان انباشت آوار در غزه به اندازه‌ای است که می تواند ۱۱ بار هرم بزرگ «جیزه» (بزرگترین هرم مصر) را پر کند. بماند که هر روز هم بر مقدار ویرانی‌ها اضافه می شود.

این خبرگزاری نگرانی دیگر را ترس از بازسازی نشدن غزه در صورت دست نیافتن به یک راه حل سیاسی می داند.

سه مقام سازمان ملل در این زمینه به رویترز گفتند که سازمان ملل در حال تلاش برای کمک به مقامات غزه است که چگونه با چالش موجود روبرو شود.

الساندرو مراکیچ رئیس دفتر برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) که ریاست مشترک گروه کاری را بر عهده دارد، گفت: «چالش‌ها بسیار بزرگ هستند. این یک عملیات بسیار بزرگ خواهد بود، اما در عین حال، باید از همین حالا شروع کنیم.»

چادرها در میان ویرانه‌ها

نگارنده این مطلبی می نویسد: آوارها همه جا هستند و ساکنان غزه به سختی جایی برای چادرهایشان فراهم می کنند. یسری ابوشباب راننده تاکسی و از ساکنان خان یونس می گوید: چه کسی قرار است به اینجا بیاید و آواربرداری کند؟ هیچکس. بنابراین، ما خودمان این کار را انجام دادیم.

بر اساس تصاویر ماهواره‌ای سازمان ملل، دو سوم سازه‌های غزه که بیش از ۱۶۳ هزار ساختمان را شامل می شد در نتیجه این جنگ آسیب دیده و یا به کل ویران شده اند.

روایت رویترز از تلاش ساکنان غزه برای مقابله با آوار جنگ

داده‌های این نهاد همچنین حاکی است که در پی جنگ هفت هفته‌ای در غزه در سال ۲۰۱۴، برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) و همراهان آن سه میلیون تن زباله را پاکسازی کردند که این مقدار تنها ۷ درصد کل زباله‌های بجا مانده از جنگ جاری را شامل می‌شود.

براساس برآوردهای سازمان ملل از ماه آوریل (فروردین) پاکسازی آوار کنونی از جنگ ۱۴ سال زمان می برد.

اجساد پنهان

مراکیچ در بخش دیگری از گفت‌وگو با رویترز خاطرنشان کرد: آوار بجا مانده از جنگ جاری شامل اجساد کشف نشده نیز می شود.

براساس اعلام وزارت بهداشت فلسطین اجساد ۱۰ هزار نفر پیدا نشده ضمن آنکه در میان زباله ها بمب‌های منفجر نشده نیز وجود دارد. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ این وضعیت را تهدیدی «فراگیر» با پیامدهای فزاینده دانسته و مقامات سازمان ملل هم می‌گویند برخی آوارها خطر آسیب بزرگی به همراه دارد.

روایت رویترز از تلاش ساکنان غزه برای مقابله با آوار جنگ

برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد نیز با استناد به ارزیابی هشت اردوگاه پناهجویان غزه که برخی از آنها آسیب دیده اند، اعلام کرد که احتمالا ۲.۳ میلیون تن زباله می تواند آلوده باشد.

در این میان سازمان جهانی بهداشت در سال گذشته نزدیک به یک میلیون مورد عفونت حاد تنفسی را در میان مردم غزه ثبت کرد.

بسما اکبر سخنگوی سازمان بهداشت جهانی، گرد و غبار را یک «نگرانی قابل توجه» در غزه دانست و گفت که این شرایط می تواند منجر به آلودگی آب و خاک و بیماری ریوی شود.

در این میان، پزشکان نسبت به افزایش سرطان و نقایص مادرزادی ناشی از نشت فلزات در دهه‌های آینده بیمناک هستند.

کمبود زمین و تجهیزات

مطابق اعلام سازمان ملل، آوار غزه پیش از این در ساخت بنادر دریایی مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما این منطقه اکنون فاقد فضای مورد نیاز برای دفن این حجم از زباله است و از سوی دیگر، مناطق دیگر نیز در حال حاضر در یک منطقه نظامی اسرائیل واقع شده است.

مقامات دولتی همچنین نسبت به کمبود سوخت و ماشین آلات به دلیل محدودیت های ایجاد شده از سوی اسرائیل نیز شکایت دارند و آواربرداری را از همین رو زمانبر توصیف کرده اند.

به گزارش ایرنا، براساس اعلام وزارت بهداشت غزه، در پی حمله ۷ اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) حماس به سرزمین های اشغالی و تهاجم تلافی جویانه اسرائیل به این باریکه، تاکنون نزدیک به ۴۲ هزار فلسطینی به شهادت رسیده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha