خروش اسپانیایی‌ها در حمایت از فلسطین

تهران- ایرنا- هزاران نفر از مردم اسپانیا با حضور در خیابان‌های پایتخت و سایر شهرهای این کشور، فشار دولت بر رژیم اسرائیل برای پایان دادن به جنگ در خاورمیانه و «نسل‌کشی» در غزه را خواستار شدند.

به گزارش ایرنا از روزنامه ال موندو، در آستانه سالگرد عملیات نیروهای حماس علیه مواضع رژیم صهیونیستی موسوم به طوفان الاقصی در روز هفتم اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲)، هزاران نفر در مادرید اسپانیا در حمایت از فلسطین به خیابان‌ها آمدند.

سخنگوی شبکه همبستگی علیه اشغال فلسطین (RESCOP) که سازماندهی این بسیج عمومی در مادرید را بر عهده داشت، اعلام کرد: تجمع‌هایی که در چندین شهر اسپانیا تکرار شده است، زنگ هشدار و بیدارباشی برای دولت است.

معترضان از دولت پدرو سانچز (نخست وزیر اسپانیا) خواستند تا علاوه بر اعمال فشار «حداکثری» بر رژیم اسرائیل، به تجارت اسلحه و روابط «دیپلماتیک، نهادی، اقتصادی، ورزشی و فرهنگی» با تل‌آویو پایان دهد.

این تظاهرات در میان فریادهای درخواست تحریم علیه اسرائیل و با حمل پارچه‌نوشته‌هایی علیه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا برگزار شد.

هزاران نفر از مردم پامپلونا نیز با حضور در خیابان‌ها، پایان جنگ در غزه و اعمال تحریم‌ها علیه رژیم صهیونیستی «به دلیل رعایت نکردن قوانین بین‌المللی» را مطالبه کردند.

لیدون سوریانو (Lidón Soriano) فعال اسپانیایی در یکی از تظاهرات‌ها به روزنامه‌نگاران گفت این راهپیمایی‌ها به منظور یادآوری به دولت‌ها مبنی بر این است که موظف به رعایت قوانین و قطعنامه‌های بین‌المللی علیه حمله‌های اسرائیل به فلسطین هستند.

سوریانو تاکید کرد: تحریم‌ها باید علیه اسرائیل اعمال شوند. همه انواع روابط با اسرائیل باید قطع شوند. اسرائیل باید با الزامات قانونی منزوی شود.

خروش اسپانیایی‌ها در حمایت از فلسطین

روز شنبه، هزاران نفر در خیابان‌های مرکزی بیلبائو نیز در همبستگی با مردم فلسطین و «مقاومت آن‌ها» راهپیمایی کردند.

شرکت‌کنندگان که بسیاری از آن‌ها چفیه‌های فلسطینی به تن داشتند، شعارهایی مانند «جنگ نیست، نسل‌کشی است»، «اروپا حمایت می‌کند، اسرائیل می‌کشد» یا «اسرائیل را تحریم کن» سر دادند. تجمع‌کنندگان همچنین یک پرچم بزرگ فلسطین را حمل می‌کردند.

بیش از چهل شهر در سراسر اسپانیا از روز شنبه پنجم تا دوشنبه هفتم اکتبر (۱۴ تا ۱۶ مهر) در تظاهرات دهمین بسیج دولتی برای فلسطین (۱۰ª Movilización estatal por Palestina) با شعار «بیایید نسل‌کشی در فلسطین را متوقف کنیم، به تجارت اسلحه و روابط با اسرائیل پایان دهیم» شرکت می‌کنند.

سازمان‌دهندگان این بسیج «در بزرگداشت یاد قربانیان آپارتاید و اشغال اسرائیل» گفتند: پس از یک سال نسل‌کشی در فلسطین و ۷۶ سال استعمار اسرائیل و در زمانی که حملات اسرائیل در لبنان در حال افزایش است، ما خواستار آزادی مردم فلسطین هستیم.

دیروز شنبه، تظاهرات در بیش از ۲۰ شهر برگزار شد که از ساعت ۱۲:۰۰ بعد از ظهر آغاز شد.

فریاد حمایت از فلسطین در سراسر جهان

هزاران نفر در سراسر جهان نیز در حمایت از فلسطین راهپیمایی کردند. از نیوزیلند تا اروپا، شاهد برگزاری اعتراض‌های مسالمت‌آمیزی بود که پایان حملات در غزه و کرانه باختری توسط رژیم صهیونیستی را مطالبه کردند؛ هرچند در رم دست‌کم ۲۴ افسر پلیس و سه نفر از معترضان مجروح و پنج نفر هم در شورش‌های سرکوب شده توسط نیروی انتظامی دستگیر شدند.

خروش اسپانیایی‌ها در حمایت از فلسطین

در پاریس، هزاران معترض، تحریم بین‌المللی اسرائیل به دلیل حملات در نوار غزه و لبنان را خواستار شدند. در یکی از تظاهرات‌ها که از میدان جمهوری تا میدان کلیشی برگزار شد، نمایندگان سیاسی مانند ژان لوک ملانشون رهبر چپ رادیکال «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» نیز شرکت داشتند.

ملانشون از دانشجویان خواسته است که از روز سه شنبه ۸ اکتبر، در پاسخ به فرمان محدود کردن نمادهای آرمان فلسطین، «پرچم‌های فلسطین» را در دانشگاه‌ها نصب کنند.

در لندن، حدود ۲۰۰ نفر در مرکز شهر تجمع کردند و پرچم‌های فلسطین و تابلوهایی را حمل کردند که خواستار آتش‌بس در لبنان بودند.

فعالان با حمل پرچم‌ها و بنرهایی با شعارهای «ما از نسل‌کشی حمایت نمی‌کنیم» و «صهیونیسم نژادپرستی است» از میدان مرکزی بدفورد تا میدان راسل، نزدیک موزه بریتانیا راهپیمایی کردند.

در پوسترهای دیگر نوشته شده بود: شرم بر کسانی که از نسل‌کشی سادیستی کودکان، به طور عمده در غزه و کرانه باختری، چشم پوشی کردند.

در کیپ تاون آفریقای جنوبی نیز چندین هزار نفر با حمل کوفی‌ها -روسری سنتی فلسطینی- و پرچم‌ها و فریاد زدن «فلسطین آزاد خواهد شد» در تظاهرات گسترده‌ای به سمت پارلمان ملی کشورشان راهپیمایی کردند.

در ژوهانسبورگ این کشور نیز حدود دو هزار نفر برای آزادی مردم فلسطین و لبنان و برای پایان جنگ در مقابل سفارت آمریکا تجمع کردند.

در نیوزیلند نیز گروه شبکه همبستگی با فلسطین در آئوتِئاروآ (نیوزلند) از برگزاری‌ ده‌ها فعالیت اعتراضی در این کشور خبر داد.

در استرالیا با وجود تلاش‌های دولت برای متوقف کردن فراخوان‌ها، رویدادهایی در حمایت از فلسطین برگزار خواهد شد، از جمله راهپیمایی امروز یکشنبه در سیدنی.

در بانکوک ده‌ها تظاهرکننده تایلندی با سردادن شعارهایی مانند «بمباران کودکان دفاع از خود نیست» تظاهرات کردند.

خروش اسپانیایی‌ها در حمایت از فلسطین

در مانیل پایتخت فیلیپین نیز درگیری هایی بین پلیس و تظاهرکنندگان معترض علیه آمریکا و اسرائیل و در حمایت از فلسطینی‌ها رخ داد.

انجمن دوستی فیلیپین و فلسطین در صفحه فیس‌بوک خود اشاره کرد که برنامه امروز شامل راهپیمایی از پارک لونتا به سمت سفارت ایالات متحده در مانیل است، جایی که مقام‌ها بر تدابیر امنیتی افزودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha